Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1249 ggr
Girl13
2017-06-18 13:19

Första mens snart?

Hej! Behöver lite hjälp om ungefär när jag ska få min första mens (Vill ej ha nått "man vet inte säkert" bland kommentarerna, för jag vet det men jag är vilsen och behöver hjälp) Jag är 13. Min mamma och syster fick mens första veckan i sjuan, ska börja sjuan efter sommaren. Har hår i armhålor och ben och fick det för ungefär 4-5 månader sedan. Jag har flytningar, ibland mer och ibland mindre. Jag svettas rätt mycket och har fått en mer "uppenbar" kroppslukt. Mina bröst började utvecklas för 2 år sedan, kan nu fylla en 70A-B. Övrigt: Jag längtar till min första mens rätt så mycket, det var därför jag gjorde detta inlägg. Jag är nog inte så stressad, mer att jag tänker på det ALL THE TIME och känner mig utanför eftersom att varenda kvinna jag möter om dagarna har mens, och jag känner att alla dom kvinnorna har något gemensamt och att jag själv bara är en i mängden. En "omensare" ett "barn", "omogen" ja, ni fattar. Tack alla som tagit sig tiden att läsa detta!!! Hjärtan till er<3

Annons:
Tjeja
2017-06-18 13:32
#1

Din mens kommer ska du se! Ät hälsosamt (inte för magert och inte onödigt mycket sötsaker). Träna regelbundet. Lägg dig i tid så kroppen får den vila den behöver. Helt enkelt, lev sunt! Så kommer din mens med största sannolikhet igång för dig med innan du fyller 14!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Girl13
2017-06-18 17:49
#2

#1 Okej! Bra tips! Jag känner mig bara så utanför i familjen där jag är yngst barn och jag känner att ibland så är det som att min storasyster och mamma ignorerar mig som att jag inte är betydelsefull och jag själv känner att det är för att dom fortfarande ser mig som ett barn eftersom att jag inte har mens… Mina föräldrar är jättebra föräldrar men ibland känns det som att dom tycker att jag bara är en liten skitunge, trots att jag är 13 år och är mogen och smart (förlåt att jag säger så bra saker om mig själv)

Tjeja
2017-06-18 18:38
#3

#2 Jag tror jag förstår dina känslor av att känna dig mindre viktig och betydelsefull. Däremot kan jag lova dig att din familjs inställning till dig, åtminstonne inte de vuxnas, kommer att ändra sig ett dugg för att du har eller inte har mens! Din storaryster känner jag ju inte, men som alla syskon gör ibland kan ju hon uttnyttja dina egna känslor och farhågor emot dig och få dig att tro att mensen har större betydelse för att ses som mogen än det är. Det är nämligen så att man är fortfarande barn och inte på något vis mer vuxen egentligen innan man passerat 18 ändå! Inte ens kroppen är vuxen än för att man fått mens. Den enbart håller på att mogna.. men det är massor kvar! Endel blir aldrig psykiskt vuxna och mogna ens någonsin! Men rent kroppsligt är du oavsett mensen fortfarande ett barn. Visst ett lite större barn istället för litet barn, men fortfarande ett barn, även kroppsligt. Att du är barn är däremot oviktigt när det kommer till din betydelse i familjen och hur viktig du är som person! Där är du både betydelsefull och viktig för den du är oavsett ålder eller mognad! Du är en älskad och viktig och betydelsefull familjemedlem, alltid! Däremot kommer kanske ditt inflytande i familjen växa med tiden och du kommer att tas mer och mer på allvar ju längre tiden går! Det i sig har egentligen faktiskt inte att göra med om man är vuxen eller ej. Utan med tiden visar man vem man är och växer i trovärdighet när familjen ser att man är den man är och inte ändrar sig på vissa saker. Mycket av ens fasta personlighet som i sig i grunden inte förändras kan vara svårt att veta vad som är vad innan tiden går och man ser vad som stannar kvar så att säga. Till exempel: Säg att en person älskar rosa gosedjur när hen är 4 år. När hen är 10 kanske gosedjur inte längre är det roligaste hen vet. Men rosa kanske fortfarande är hens favoritfärg hela livet sedan. Det vet man ju inte förrän tiden gått. Eller säg att en person gillar fjärilar och hundar som liten. Men när hen blir äldre kanske datorer blir det nya intresset ett tag. Om något man tycker är något grundläggande i ens personlighet vet man alltså inte förrän det har gått ett tag och man ser att personen fortsätter vara lika dan. Tex fortsätter att älska och vara intresserad av djur alltid. Eller kanske är en nyfiken person som vill prova nya saker hela tiden. Och så vidare. När man är barn växer och förändras man ganska fort hela tiden. Det som var viktigt för dig i vintras har du kanske redan glömt, nu är det kanske fidgetspinners som du vill ha? Nästa vecka/månad är det något annat du koncentrerar dig på och vill. Just nu är du fixerad vid tanken på mens. Du kommer få nog av mens i ditt liv, jag med som alla andra kan lova dig det! 😉 Den kommer alltid att vara viktig för dig och något som påverkar ditt liv och din tillvaro resten av livet, precis som redan nu, fast på ett mer konkret sätt när den väl kommit. Som jag skrev först, det viktigaste för att din mens skall komma igång och fungera är att din kropp är så frisk som möjligt! Vårda din kropp! Ät bra, banta eller överät inte! Rör på dig, träna så du blir stark och smidig, men slit inte ut dig, kroppen skall räcka hela livet! Sov ordentligt så din kropp får vila och återhämta sig, men sov och lata dig inte för mycket, då blir du bara trött och seg. När din kropp är så frisk och sund och mår så bra som möjligt, då kommer kroppen och mensen att utvecklas friskt som den ska också och du behöver inte oroa dig att något skulle vara fel! Kroppen är fantastisk och din kropp är ju redan igång att utvecklas och mogna! Du är på rätt väg och ju friskare din kropp är ju finare kommer den utvecklas! 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Girl13
2017-06-18 20:52
#4

#3 Alltså jag het inte vad jag ska säga… Har blivit så emotionell på senaste, så ja, jag rent ut sagt började storlipa! Din fina text fick mig att förstå att oavsett om jag har mens eller inte, vore kille eller tjej osv så är jag alltid älskad! Jag förstod din text och tack så himlans mycket! Massa kärlek till dig som tagit av din dyrbara tid för att hjälpa en liten skit som mig!<33

Tjeja
2017-06-18 22:13
#5

Du är ingen "liten skit" tjejen! Du är en helt normal tjej i din ålder med massor av hormoner som rusar runt  nu när du kommit i puberteten!  De sätter fart på tankar och funderingar och får känslorna att åka berg och dalbana! Samtidigt är ju enormt viktig! Speciellt för din familj! ❤️

Dessutom är du högt älskad av din familj och väldigt viktig för dem för att just du är du! Men precis som du själv, behöver de lära känna dig bättre, och det kommer ni alla göra med tiden. Just nu genomgår du ju en metamorfos kan man säga, genom puberteten, och då är det stundtals svårt att veta vem man själv är ibland. Ofta känner föräldrarna en bättre än man gör själv just då. 

De gör det eftersom de själv har varit unga i din ålder och gått igenom alla pubiterts-stormar av förvirring och känslosvall. De känner igen sig själva i dig och därför vet de ibland t o m bättre vad du känner och tänker än du själv. Andra stunder kan de vara lika överraskade och förvånade som du över dina känslostormar och utbrott.

Det hör liksom till! 

Och bakom allt det som "alla går igenom" mer eller mindre (och ofta på olika vis), så är du fortfarande en unik person som är DU! Och den personen är väldigt viktig och speciell! Alldeles särskilt för din familj! ❤️ Du är helt enkelt normal och unik på samma gång!

Stor Kram till dig Girl13! 🤗

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Girl13
2017-06-19 17:42
#6

#5 Men åååh vilken underbar människa du är!! Om bara varenda månniska var som dig så skulle vårt jordklort röra sig fint! Nu ska jag börja mina dagar med att cykla nej till våran å (2km) och sitta på bron och bara tänka på vilken härlig dag det kommer bli, jag ska äta ordentligt tills jag blir mätt med 2 timmars mellanrum och ta hand om mig! Taaack till dig <33

Annons:
Girl13
2017-06-20 08:29
#7

Ojdå… Jag tror jag har fått min mens! Jag gick upp imorse och satte mig på toan och det var ljusljusrött i mina trosor som hade torkat in som en vanlig flytning… Hjälp snälla?

Tjeja
2017-06-20 23:01
#8

Uj då, spännande, hur har det gått? 

Fast det kan också vara bara en flytning som en liten förvarning. Det visar sig! 

Det är så enormt olika för alla hur mensen kommer och hur den yttrar sig.

Du vet väl om att mensen ofta är oregelbunden i början? Att man kan få mens en gång och endel sedan inte får sin mens igen på flera månader upp till ett år ibland!?

Det är lika vanligt som tvärt om, att mensperioderna kommer tätt inpå varandra ibörjan.  Över huvud taget är det vanligt att det är oregelbundet i början som sagt.

Sedan kan det variera väldigt mycket mellan gångerna och framför allt mellan olika personer hur mycket man "blöder" när man har mens.

En del får bara som rödbrunaktiga flytningar i ett par tre dagar.  Andra blöder massor och måste springa på toa stup i ett för att byta mensskydd. Endel har mens i 2 dar andra i 7 dagar. Alla dessa variationer är alla normala, även om det är någon stans mitt emellan som är de vanligaste. 

Var det inte mensen som kom idag så får du väl skriva tillbaka här och berätta när den väl kommit! Du får spara en länk till den här tråden så du kan berätta sen! 😉👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Girl13
2017-06-21 08:26
#9

#8 Tyvärr, ingen mens idag heller :( Jag tror att det börjar bli omöjligt för min kropp att få mens, för nu så har ALLA dmala, spinkiga och korta tjejer med inte ett hår på kroppen fått sin mens men inte jag… Ibland vill jag bara ge upp och glömma att jag någonsin kan få mens, att jag aldrig kommer få det och kan lika gärna leva ett liv där jag blir behandlad olikt än de andra tjejer (De viskar alltid när de pratar med varandra, sen när jag kommer så tystnar dom och stirrar på mig, sedan går jag och då börjar dom prata igen). Jag känner mig inte alls så bra, bara för att jag inte blöder… :(((

tiger tok
2017-06-21 15:17
#10

Men du, du kommer hinna tröttna på din mens! Vet att det är lättare sagt än gjort, men bry dig inte om när din mens kommer, den kommer när det är dags. Och de där tjejerna, om de pratar bakom ryggen på personer är dem inget att ha ändå. Hur menar du att du blir behandlad annorlunda då? För det är väl knappast så att alla människor går runt och frågar " hej, alla ni som har fått er mens, ni går hit, resten går hit!" Stay strong girl❤️

Girl13
2017-06-21 16:07
#11

#10 Det jag menade med det är att mina tjejkompisar (alla har fått mens) behandlar mig som att jag vore ett barn, som att jag inte förstår det rikitga vuxenlivet även fast jag är äldre än dem alla och är mognare än dom… Tjejerna tar liksom för givet att jag inte fattar någonting och behandlar mig som en 7-åring… Inte så jättekul… Men tack till dig❤️

tiger tok
2017-06-22 07:56
#12

#11 säg till dem att du har fått din mens då? Fast jag tycker fortfarande att dem verkar vara dåliga personer om dem behandlar dig såhär! ❤️

Girl13
2017-06-22 08:04
#13

#12 Ja, ibland så står jag inte riktigt ut med dom… Men jag har vuxit upp med alla tjejerna och dom är mina bästavänner, så jag får helt enkelt stå ut med att vara den lilla skiten i gruppen, men jag är iallafall längst och äldst. Jag ska försöka säga till dom att när man är 13 (som dom alla är) så är man fortfarande ett barn även fast man får mens. Mens är inte ett tecken på att man har blivit kvinna, det är ju bara ett tecken på att man kan få en liten bebis om man vill! För kvinna, det är ju redan alla tjejer. Tack till dig!❤️

Annons:
Tjeja
2017-06-28 10:38
#14

#13 Där tycker jag att du har ett jättebra svarsargument du själv nämner! Heja dig! "Jag ska försöka säga till dom att när man är 13 (som dom alla är) så är man fortfarande ett barn även fast man får mens. Mens är inte ett tecken på att man har blivit kvinna, det är ju bara ett tecken på att man kan få en liten bebis om man vill! För kvinna, det är ju redan alla tjejer. " Sedan är det så att bara för att äggstockarna är mogna nog att släppa ägg så är fortfarande inte övriga kroppen redo än att bära ett barn. Barn som blir gravida och föder barn spricker mer än vuxna kvinnor. De kan få skador och men för livet. Tex är det vanligt att dessa stackars flickor måste bära blöja jämt sedan för att de inte kan hålla bajs alls. Varför berättar jag det? Ingen av dina kompisar eller du planerar barn nu ändå? Jo jag berätrar det för att förklara hur omogen ett barns kropp är även efter mensen börjat! Livmodern, höfterna och skelettet, brösten och kroppens näringsdepåer är inte redo att nära ett barn till när man fortfarande växer själv. Och viktigast av allt för ens egen kropp, hjärnan, utvecklas fortfarande och går igenom en av de viktigaste och mest aktiva faserna i hjärnans utveckling under puberteten. Så även om man inte växer mycket mer på längden efter mens så växer man fortfarande mycket på insidan! Skelettet blir starkare, hjärnan utvecklas och mognar, näringsdepåerna utvecklas osv osv. Allt den utvecklingen bromsas upp när ett barn blir gravid! Det barnet kanske aldrig får chansen att komma ikapp sedan utan kommer ligga efter i sin utveckling sedan i hjärna och skelett. Bröst, hår och mens är liksom bara de små skillnaderna på kroppens utsida och bara en liten del av vad som gör en kropp vuxen nog att kunna gå igenom en graviditet utan att kroppen tar skada! Det finns många viktiga anledningar till att man har en åldersgräns på 18 år för att bli myndig. Hjärnans utveckling är den största och viktigaste delen i att man satt gränsen där. Ni 13 åringar har alltså hela 5 år kvar innan ni kan räkna med att den viktigaste delen av hela eran kropp har utvecklats tillräckligt för att ni ska fungera som kloka vuxna människor. Ett barn som får barn riskerar altså inte bara fysiska skador på kroppen som gör att de får ont och bajsar på sig resten av livet. De riskerar även att stanna av i vissa delar av hjärnans utveckling. Speciellt känslomässiga områden. Tänk dig själv att vara barn till ett barn? Vem vill ha en förälder som sätter sig på golvet och skriker när de inte får som de vill? Eller som skiter i sitt barn rätt vad det är för att hon själv vill ha något annat som hon tycker verkar roligare än att ta hand om sitt barn? Nej även om en 13 årig tjej redan har allt hår på kroppen, stora bröst och mens i mer än ett år, så är det bara mognaden på utsidan. Det som gör en flicka till mogen kvinna är förmågan till ansvar och vuxet tänkande. Ni är ännu barn. Bara för att din kropp fokuserar på att utveckla din hjärna och ditt skelett mer före mensen är egentligen en fördel! Du kommer vara mer redo för barn på riktigt och mer kvinna än flicka på riktigt när ni är 18 än de tjejer som började få mens tidigt. Med största sannolikhet kommer du ha lättare att skaffa dig en bra utbildning och att bygga upp ett bra och stabilt liv än de som bromsats i sin utveckling redan nu. Du får helt enkelt större möjlighet att utveckla din intelligens. Ta vara på det! 😊 För jag lovar dig, att även om utseendet just nu känns som det viktigaste i livet, så är det din hjärna som tar dig frammåt i långa loppet. Dessutom kommer du rent utseendemässigt kunna hålla dig ung och fräsh längre! De som ser ut som kvinnor (utan att vara det än) redan nu, de kommer bli tanter först också. Och det vill man inte bli istället kan jag lova! 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Girl13
2017-06-28 12:11
#15

#14 Men åh tack tack taaack!! Det ger mej mer styrka än du tror! :) Men är anledningen till växtspurten innan mens att man inte kommer växa så mycket mer? För jag har fått väldigt mycket flytningar de senaste 4 dagarna och har det fortfarande… Helt plötsligt så släpper något mellan benen och det bara rinner klara flytningar.. (Ursäkta informationen!!) Och nu vill jag ju inte ha mens längre… (Ändrat mig rätt så fort, hehe…) Men jag vill ju fortsätta växa på längden, jag vill ju nå mitt mål som min skolsköterska säger att jag ska, hon säger att jag blir som kortast 1,70 meter och jag är ung 1,60-61 nu… Men om det är så att det är ägglossning, har jag fortfarande en chans att växtspurta? Ocv innebär det att jag växer flera centimeter över en natt? Aaah har massor av frågor… Jag vill ju inte sluta på denna längd :(

Girl13
2017-06-28 12:22
#16

Om det även är till någon hjälp så är min pappa 180 och mamma 160 och jag är längre än mamma och storasyster och är ungefär runt 5-10 cm längre än vad dem var i min ålder. Pappa var 160 i sjuan och gick ut nian som längst 180 och varit så lång hela livet, jag har även haft små kramper i nedersta delen av magen och i äggstockarna, jag har även börjat dricka kaffe och tycker det är gott… (Vet ej varför jag skrev det, men aja..:D)

Girl13
2017-06-28 12:22
#17

Om det även är till någon hjälp så är min pappa 180 och mamma 160 och jag är längre än mamma och storasyster och är ungefär runt 5-10 cm längre än vad dem var i min ålder. Pappa var 160 i sjuan och gick ut nian som längst 180 och varit så lång hela livet, jag har även haft små kramper i nedersta delen av magen och i äggstockarna, jag har även börjat dricka kaffe och tycker det är gott… (Vet ej varför jag skrev det, men aja..:D)

Tjeja
2017-06-28 13:02
#18

Man brukar generellt säga att kvinnor oftast blir längre än mamma och pojkar lite längre än pappa. Ja växtspurten på längden avtar när man får mens. Flytningar har man även utan ägglossning. De bara brukar variera lite i mängd utseende och konsistens under cykelns gång. Men exakt hur varierar ganska mycket från person till person. Så flytning i sig innebär inte automatiskt mens utan bara att dina hormoner är igång. Man fortsätter oftast växa nån centimeter eller två till efter mensen börjat men sällan mycket mer. "Växtspurten" du talar om slutar då om inte innan. Titta på din mamma… är du längre än henne än? Om inte så kan du nog få vänta lite till. Men är du längre än henne… tja då är du kanske mitt i din växtspurt eller så kommer den nog lugna ner sig snart. Vet du att studier och vetenskapen kommit fram till att långa människor oftare är högintelligenta än kortare? M a o har man större möjligheter att bli smart om man växer sig lång. Och blir man lång, ja då har man med stor sannolikhet avslutat puberteten senare, dvs fått mens senare i tonnåren också. Så håller man sig lättare ung och fräsh längre senare i livet med. Men allt bygger ju också på att man tar möjligheterna till vara och lever ett sunt liv också förstås. 😊 Lycka till när mensen än dyker upp! Skäms inte för att den inte kommit än. Var glad istället att du har lite bättre möjligheter än dina vänninnor att utveckla din hjärna lite mer och ta vara på den chansen! 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Girl13
2017-06-28 17:16
#19

#18 Okej! Ja, jag är längre än mamma och tycker bara detta med flytningarna är konstigt eftersom att något liknande aldrig hänt mig. Det har inte kommit så mycket flytningar nu, men aja. Ha det bra sålänge så återkommer jag när mensen är här! :) Kan du bara göra mig en tjänst, att om en vecka eller två komma in hit igen och kolla om jag skrivit något? Jag skulle helst vilja ha lite tips av någon som dig som hjälpt mig så! ;) Självklart så har mamma redan gjort mig förberdd och hon hjälper mig, men ändå..

Tjeja
2017-06-29 04:10
#20

#19 Förstår att det känns märkligt med flytningarna nu i början. Du är ju inte van än. Ibland undrar jag själv om man någonsin vänjer sig ordentligt. Själv överraskas jag fortfarande ibland av hur mycket det kan komma i en plötslig flytning eller hur de förändras under menscykelns gång. En frisk vagina har mer eller mindre flytningar hela tiden. Det varierar och är friskt och normalt! Däremot om något är fel kan man bli väldigt torr eller får flytningar som är missfärgade, är gryniga eller luktar illa. Då kan man behöva gå till en ungdomsmottagning och få hjälp. Det absolut vanligaste problemet bland tjejer är svamp. Vanligtvis tvättat sig för mycket då så den naturliga bakteriefloran i vagina kommit i obalans. Det är inte alls farligt på något vis men kan bli väldigt besvärande med klåda, sveda och gryniga flytningar. Det går oftast över med hjälp av rätt kräm och att man undviker att använda tvål när man tvättar sig i underlivet. Det bästa att tvätta sig där är faktiskt med barnolja - som på en bebis. Slemhinnorna där nere är så känsliga ibland. När jag är ledig tittar jag in här. Ibland går det några dagar mellan varven när jag har mycket på jobbet. När du skriver i den här tråden så ser jag att du gjort det i "mina inlägg" även om det skulle dröja månader till nästa gång. 😉 Fortsätt gärna att fråga vad du vill om sånna här saker! Jag minns själv hur det var för mig när min kropp utvecklades i tonnåren. Det är många små och ibland större saker som händer med kroppen som man sedan som vuxen tar för självklart och därför glömmer att ena prata om det. Men som kan komma som totala överraskningar när man växer. Jag kommer tillexempel själv ihåg första gången jag upptäckte att de inre blygdläpoarna börjat växa. Först växte bara den ena och sedan den andra och de liksom "turades om" för mig i omgångar. Det kändes konstigt och stramade liksom där nere på mig. Endel andra kompisar fick aldrig så stor skillnad som innan men jag fick ganska mycket skillnad. Ingen sade något och jag skämdes och var livrädd att jag skulle bli helt sned där nere och se konstig ut.. o s v.. Nu som vuxen kan jag ju le åt mina farhågor. Nu vet jag ju vad som är normalt och t o m att vara "ojämn" där nere är mer regel än undantag. Få är perfekt symetriska! Varken där eller någon annan stans på kroppen! Men det tänker vi sällan på för det är så naturligt! Ett experiment: kolla på människor runt dig. Hur många ser exakt lika dana ut på höger och vänster sida av ansiktet? 😉 Ja det var bara lite exempel på funderingar man kan ha dyka upp när man växer och utvecklas innan man vant sig vid sin nya kropp. Det är så lätt att tro att man är ensam och den enda i världen som upplever något nytt konstigt eller inte upplever saker samtidigt eller annorlunda än de andra tjejkompisarna. Du kommer med stor sannolikhet stöta på många fler "konstiga" men normala saker ska du se. Då är det bara att fråga! Här bland andra eller skriv ett pm till mig om du vill. Kram på dig och lycka till så länge. Så hörs vi när du har något mer du undrar om ! 😊 Ps! Jag kan lova dig att jag svarar, men jag kan tyvärr inte lova att jag alltid vet svaren på alla frågor. Men hjälper gärna med det jag själv vet/kan och mina egna erfarenheter.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Girl13
2017-06-29 10:14
#21

#20 Åh!! Bra tips!! Tack tack tack!! Men jag har lite problem med ätandet och har haft det sedan jag fick flytnings"problemet", jag kan bara inte äta, jag känner mig inte hungrig, trots att allt jag åt till frukost var en såndär Yoggi Madagaskar yoghurt som man blandar med müsli, för 2 timmar sedan… Jag vill äta, men jag kan inte! Min mage är alltid mätt, trots att jag kan äta hur mycket som helst! Ååh, vad kan detta bero på? :((

Tjeja
2017-06-29 10:43
#22

Flytningar i sig är inget problem, tvärt om, vaginan behöver den fukten för att skydda slemhinnorna. Enbart vatten torkar bara ut o försvinner. Kvar blir då svamp vanligtvis. Speciellt om man tvättat för mycket. Var glad att du har flytningar som ger dig mycket fukt. Det är lyx att vara naturligt riktigt blöt när man sedan ska ha sex. Det både skyddar slemhinnorna och gör det mer skönt. Aptiten, det är lurigare att savara på bara baserat på det du skrivit tills nu. En sak är säker i alla fall. Det är inte flytningarna som tagit bort din aptit! Däremot kan aptiten/svårt att äta bero på allt ifrån hormoner som rusar till stress och oro eller förälskelse eller nästan vad som. Har du sovit bra senaste nätterna? Hur åt du innan och i början av att du tappade aptiten? Känner du (vilket det verkar som) en del stress och oro över alla möjliga saker så tankarna snurrar? Att "konstiga" men egentligen naturliga - bara ovana- saker händer med kroppen i puberteten hör ju till. Samtidigt utvecklas hjärnan på ett sånt sätt att man börjar tänka i en massa nya banor. Man får nya "aha-upplevelser" hela tiden om allt möjligt. Man börjar ifrågasätta allt man tänkt, trott och tyckt innan. Känner inte igen sig själv och börjar undra vem man är egentligen. Hur är man sig själv när man inte ens vet hur man själv är liksom? Osv osv. Det är MASSOR med saker att fundera över och brottas med när man är i puberteten helt enkelt! Samtidigt rusar hormonerna och känslorna åker berg och dalbana! Det är stressigt för kroppen att hantera allt det på en och samma gång. Inte konstigt om saker som bland annat aptiten påverkas. Om det inte är grundorsaken till din nedsatta aptit lär det i alla fall bidra till att det är besvärligt. När jag hade svårt att äta fast jag ville. Då brukade det hjälpa om jag ibland bara började med att helt enkelt på rå vilja tvinga i mig något litet till att börja med. Typ ett par tuggor eller så. Sedan väntade jag en stund. Vanligtvis lade sig illamåendet eller aptitlösheten då och efter kanske 15-30 minuter senare gick det bättre att äta och svälja igen. Det var mitt knep som hjälpte mig då. Men alla är ju olika. Det viktiga är i alla fall att du inte tillåter dig själv att helt hoppa över och strunta i måltiderna utan i alla fall försöka få i dig lite av något varje gång så kroppen får näring. Vissa perioder när olika saker i en utvecklas går det åt olika mängder och sorters energi. Vissa perioder i tonåren behöver man mycket socker t o m, andra perioder har kroppen för fullt upp för att vilja ta emot någon mat för stunden. Det viktiga då är att följa kroppen för stunden men inte låta sig själv fastna i att knappt äta eller i att äta bara onyttigt godis etc.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Girl13
2017-06-29 11:52
#23

#22 Jo, jag provade ditt tips om ätandet och det funkade! Jag antar att jag bara blev så överraskad av att jag fick så mycket flytningar att det tog min hjärna och jag tänkte mycket på det, nu har jag inte så mycket flytningar utan det varade i ungefär 4 dagar så nu börjar jag vilja ha mens igen, jobbigt… Jag tror bara att jag insåg att det inte var så långt kvar när jag fick flytningarna, tänkte att det var ägglossning, och det gjorde mig så rädd att jag grät mig till sömns… Men nu när det är över så vill jag ju ha tillbaks det igen! (Min hjärna åker lite bergochdalbana…) Nu vill jag ha tillbaka alla kramper jag kände medan jag fick flytningarna! Aah, jag får leva livet liiiite längre till, antar jag:))

tiger tok
2017-06-29 18:31
#24

#23 mensen kommer när den kommer! Var glad och lev livet, njut av tiden utan kladd och eventuell värk!

Tjeja
2017-07-01 11:58
#25

#23 Tja.. man kan ju lungt säga att ditt känsloliv och tankar är "typiskt för en hormonstinn tonnåring" om man säger så. 😉 M a o du är helt normal! Och det garanterar att din mens kommer att komma när det är dags. Så orolig för att något är fel på dig behöver du knappast vara i alla fall! (Förlåt jag ler lite när jag läser ditt sista inlägg men det är egentligen rätt gulligt hur "typiskt pubertetstonnårig" du är!) 😘 Alla dina funderingar och reflektioner tyder dessutom på att din hjärna också utvecklas för fullt. Inget "ont" som inte har något gott med sig. 😊 Du får försöka trösta dig med att du i alla fall hinner växa lite till medans du längtar efter din mens. 💖

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lakritsstjärna
2017-07-12 22:34
#26

Var glad så länge du slipper mensen. kan lova att det inte är så roligt som det verkar.

SilverRosen
2017-07-13 11:04
#27

Låter som att du kan få det när som helst nu, så du kan för din egen skull ha bindor med dig så att du inte överraskas när den kommer.
I början kan den komma alla timmar på dygnet och vara väldigt oförutsägbar och oregelbunden.

Jag fick min i 8'an på hösten, mina systrar fick det mycket tidigare, när de var 11-12. Min mamma fick det också när hon var 14.

Det är härligt att du är så medveten, men du behöver inte stressa och lita på kroppen. Du kanske känner till att mensen dröjer om man stressar, tankarna har verkligen inflytande i ens kropp. I såna fall kan din dröja längre.

Sedan tycker jag att det är mer ens mentala inställning och tänkesätt som gör en tjej till en kvinna. Din kropp visar hur 'mogen' du är genom menscykeln, men den betyder egentligen bara att du då kan få barn.
Det är valen du gör, sättet du pratar, besluten du tar och saker du förstår och står för som gör dig till en kvinna.

Det finns kvinnor som aldrig får mens eller som i min släkt opererat bort sin sjuka livmoder för att rädda deras liv. Det finns vuxna kvinnor som inte alls beter sig moget och unga som du som är mer mogna än resten.
Vi är olika och det är både vackert och intressant.

Skynda långsamt in i vuxenvärlden vännen, för det finns ingen återvändo när du väl är där!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: