Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 732 ggr
angelineggomez
6/29/17, 10:53 PM

Behöver tips, vet inte vad jag ska göra.

Sedan jag var liten så ha jag velat vara som min storebror, jag fick ärva några få grejer av honom som en regnajacka, stövlar, pyjamas. Jag kände mig så glad när jag hade de på mig. Jag hade aldrig sagt till mig mamma att jag ville häldre vara kille, fast jag slutade bara att tänka på det och fortsatte med mitt liv. Nu är jag 13, min mamma håller hela tiden på att jag kan börja sminka mig och klä mig som en del andra tjejer i klassen. En dag sa jag till mamma att jag ville vara en kille och då dissade hon mig och sa att det bara är skitsnack och att jag är för ung att förstå vad jag vill vara oh att det bara var en fas och att det kommer gå över. Jag blev väldigt ledsen när hon sa så. Hela tiden jag går in i en klädaffär så tittar jag bort på killarnas avdelning och vill bara gå dit, fast kan inte. Just nu har mammas åsikt påverkat mig så mycket att jag väljer att ha lite mer tjejiga kläder än innan för att passa in mer och göra mamma glad. Jag vet inte vad jag ska göra, det ända jag väntar på nu är att vänta på att jag fyller 18 så jag får bestämma över mig själv. Vad ska jag göra?, jag vill inte mer, har tänkt på göra saker, så jag kan födas om och bli en kille och känna mig trygg i mig själv.

Annons:
[Outlawly]
6/30/17, 11:55 PM
#1

Jag ville också vara kille i din ålder. Jag umgicks nästan bara med killar och jag köpte mina kläder på "herravdelningen". Men inte kan man nya kön inte, var min tanke då. Nu vet jag att det går. Jag såg upp till min bror också och fick ärva saker av honom, han var cool och hade många vänner. Jag var tönt och hade få vänner och var mobbad. Men min mamma la sig inte alls i vad jag hade för kläder eller att jag skulle sminka mig. Jag klädde mig typ i stora tröjor för jag blev kallad tjock, så hade det för att gömma mig. Men man kan ju hitta massa fint på herravdelningen! Nu klär jag mig lite hipp som happ, har klänning och kjol ibland och känner mig fin. Är inte bra på kläder alls haha. Mest sånnahära kvinnliga stereotypiska grejer som stör mig. Är du obekväm med hur din kropp ser ut? Du vet väl att du får agera hur du vill och bära det du vill. Man behöver inte vara kille/tjej. Man får bete dig grabbigt även om man är tjej. Vet inte om mitt svar hjälpte något men men…. ^__^'

Herveaux
7/1/17, 4:57 PM
#2

Gah, blir så arg på föräldrar som ska fösa in sina barn i olika fack för hur man ska och borde se ut, klä sig och bete sig. *morr*

Finns inga magiska regler för vad en "tjej" eller "kille" får ha på sig eller inte.
Du ska ha det som du trivs i. Punkt. 🙂

Kan du berätta för din mamma hur hennes kommentarer får dig att känna?

Det här med att lista ut vad man är för en filur kan ta lååång tid för vissa och andra vet redan som väldigt unga vad som känns rätt och fel.
Min egen resa började i tidiga tonåren och nu efter alla dessa år (jag är nu fyllda 30) har jag äntligen kommit en bit på min dysforiutredning för att få den vård jag behöver för att bli jag ända ut i skinnet så att säga.

Det är bara DU som vet om du är tjej, kille, både och eller ingetdera.

Har du någon annan vuxen som du kan prata med och få stöd?

Hoppas verkligen du kan prata ut med din mamma om hur du känner och tänker, och hur hon får dig att känna. 🤗


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

stinatz
7/1/17, 9:31 PM
#3

Jag kände också så ett tag, att jag var en kille, eller iallafall inte en tjej. Nu har jag blivit mer bekväm med mig själv och insett att jag faktiskt är en tjej, och inte transsexuell. Såklart behöver det inte bli så för dig, allt är ju individuellt! En sak och tänka på är vad DU vill. Om du vill kan du ju fråga dina kompisar och be dem kalla dig för han och ett killnamn, bara för att testa hur det känns. Kom ihåg att det tar tid, och stressa inte, gör vad som känns bäst för dig, ha kläder från killavdelningen som din mamma tycker är okej. Det är din kropp och ditt liv, låt inte din mamma komma ivägen för att du ska må bra. Det kommer alltid finnas folk som accepterar dig, oavsett vad du bestämmer dig för.

Äppelsnäckan
7/2/17, 8:10 AM
#4

När jag började sexan klippte jag av mig håret, använde svarta "kill"kläder och avskydde papper där man skulle skriva om man var flicka eller pojke som det stod. Jag fyllde i pojke i ren protest och även för att jag kände mig mer hemma så. Jag "bytte" även namn då jag inte stod ut med mitt tjejnamn. Idag när jag ska börja tvåan i gymnasiet använder jag smink, mer "tjejiga" kläder och målar naglarna. Allt sånt som jag avskydde innan.

Vill du ha så kallade killkläder ska du få ha det utan att en enda person har en invändning. Det är DINA preferenser. Och om din mamma nu anser att det är en fas borde hon ju låta dig välja det du vill välja, för enligt henne kommer det ändå gå över sen.

Jag tycker att man ska se ut som man vill se ut, och jag tror att man förändras mycket, oavsett om man känner sig stark som berget när man står där 12 år gammal, genusvilsen och inte vill vara tjej. Fas eller inte, klä dig hur du vill. Däremot tycker jag inte man ska börja sätta stämplar på sig själv som queer/trans/ickebinär bara för att man känner att man föredrar kostym framför klänning. Liksom, ta det lugnt. Man KAN vara tjej och föredra saker som är mer vanligt för killar att göra! Dessutom förändrar tiden otroligt mycket, och det kan nog många som varit tonåringar skriva under på.

Kuratorn jag gick till då tyckte att jag skulle kolla upp trans- och homosexualitet. Bara för att jag klädde mig i baggy jeans, svarta tröjor och hade kort hår. Visst är det kanske bra att ta upp ifall jag nu skulle varit detta, men jag tycker att det visar lite att folk så gärna vill ta fram massa specialbegrepp bara för att man vill lite annorlunda.

Tycker du borde försöka prata med din mamma. När ni är i klädaffärer, gå till "kill"avdelningen och kolla. Börjar hon gnälla så ska du säga att det är du som väljer vad du har för kläder. Eller så går du själv och köper kläder. Gör det du själv trivs med!

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

shia
7/2/17, 10:51 PM
#5

Förklara för din mamma att du inte vill ha smink, å att du tycker att killkläder är sköna. Varför man nu kallar der killkläder, i mean. Visst om det är speciela storlekar som är mer anpassade, men just utseende mässigt så kan jag inte se skillnad på tjej å kill jeans förutom modellen.. Just be your self

Upp till toppen
Annons: