Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 806 ggr
Bellie
7/16/17, 1:25 AM

Kopparspiral

Hej!

Jag är inne på att skaffa kopparspiral när jag väl får min första mens (är snart 15 och känner att det kan vara bra att sätta in en i samband med min första mens då jag ändå är 15 snart och "saker" ofta börjar hända i min ålder). Jag har alltså inte fått min första mens än och är lite orolig över att jag är för smal och att det är därför. Jag kanske väger 42kg och är 1,63 lång. Men iallafall… Kan man sätta in en kopparspiral när man är så ung som jag? 

Anledningen till att jag vill ha kopparspiral ist för p-piller är för att det verkar svårt att hålla koll på och jag vet att många får biverkningar av det.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
Niseeu
7/16/17, 10:59 AM
#1

Jag satte in min koppar spiral när jag var 16 och det har funkat toppen för mig lite mer blödning och mer mensvärk i början men annars har jag varit super nöjd idag är jag 27 och har fortfarande koppar spiral! Jag tror inte att någon barnmorska kommer sätta in en koppar spiral första mensen barnmorskan kommer nog vilja vänta någon månad med att sätta in den så man ser hur mycket du blöder och hur mycket eller lite mensvärk du har. Det är som sagt vanligt att man blöder mer och kan få mer mensvärk när man har koppar spiral och skulle det vara så att du blöder kraftigt eller och har mycket mensvärk så skulle kanske koppar spiral inte vara ett bra preventivmedel för dig. Jag känner ingen som satt in koppar spiral första mensen men jag känner två som satt in den när dom var 15 då hade dom haft mens ett tag och det funkade toppen för båda! Du är inte för smal för att sätta in koppar spiral men jag har en fråga som du absolut inte behöver svara på om du inte vill och det är om du är naturligt smal eller om du av någon anledning har svårt att äta?

Bellie
7/16/17, 8:13 PM
#2

Okej. Men då får jag vänta några månader eller något år tills mensen har blivit regelbunden efter att jag fått första mensen. Men det låter jättebra. Känns som "det enklaste" p-medlet för kvinnor faktiskt. 

Nej jag har inte alls svårt att äta, äter normalt dock småäter jag nån gång om dagen för att jag är sugen på nått eller så. Har alltid varit smal och går inte upp av något. Har alltid följt min "kurva" men inte följt samma "kurva" som de andra i min ålder. Har legat två snepp under det normala hela mitt liv så jag är fortfarande frisk. :)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Niseeu
7/16/17, 9:26 PM
#3

#2 Jag tycker koppar spiral är det bästa alternativet faktiskt jag tål inte hormoner och går ner mig totalt på dom och får diversa biverkningar det är skönt att man även slipper ta tabletter spiralen sitter i i fem år och då sätter man bara en en ny! Du behöver egentligen endast vänta någon månad för att se hur din men funkar något år behöver du absolut inte vänta för att sätta in en spiral men om du inte har en sex så kan du självklart vänta med att sätta in den till tills det blir aktuellt. Det är så olika med kroppen en del kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt medans andra har väldigt lätt att gå upp i vikt osv.

Jaguar_
7/16/17, 11:33 PM
#4

Finns ju p-stav med. Har jag haft sedan jag var 18 år. Klockren!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[Tuulikki]
7/16/17, 11:40 PM
#5

#4 Fast p-stav innehåller hormoner, om nu TS inte vill använda det :)

Jaguar_
7/17/17, 11:05 AM
#6

Ja fast p piller är ju sämre alternativ och därav lyfter jag fram p-stav som är milt och vad jag märkt och många andra som har det har det bara varit positiva reaktioner. Dessutom så slapp jag mens helt och hållet i 5 år och sedan kanske jag har det 1 gång per år eller var 3e månad. Så gött! 😃

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Bellie
7/17/17, 11:51 AM
#7

#3 Ja kopparspiral känns bäst! :) 

Men jag väntar iaf till jag har haft mens ett tag för att sätta in en men ska absolut gå till en ungdomsmottagning och prata med någon där om det och för att se hur en ser ut o så. :)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Bellie
7/17/17, 11:52 AM
#8

#4 #5 Nej jag vill inte använda något med hormoner i. Tror att jag kan få mycket biverkningar av det då jag är lite känslig mot andra saker också. :)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Bellie
7/17/17, 11:53 AM
#9

#6 Ja det är ju ifs skönt men vill som sagt inte ha något med hormoner i. ;)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Jaguar_
7/17/17, 1:09 PM
#10

Haha jag är känslig med mot det mesta som har med mediciner att göra och har fått de sällsynta biverkningar man kan få, men som sagt det har gått bra då p-stav är mild. Jag är livrädd att köra upp något där nere dock haha 😃 Sägs göra för javla ont 🤐

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Bellie
7/17/17, 2:47 PM
#11

#10 Okej. :) 

Man kan få smärtstillande tabletter innan om man vill så jag är inte för oroad över att det ska göra ont. ;)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Honestyisdead
7/17/17, 4:13 PM
#12

#11 Du får ta Alvedon och Ipren hemma.

Trots det kan det göra väldigt ont.

Och har man riklig mens eller mycket menssmärta passar inte kopparspiral. 

Jag skulle aldrig våga spiral efter att ha hört flera personer berätta hur det kändes för dom.

oh-la
7/17/17, 4:25 PM
#13

Vare sig jag eller min syster kände ett skvatt när vi satte in våra spiraler, så det behöver inte göra ett dugg ont. Jag hade inte ens tagit värktabletter innan och kände ändå inte ett skvatt. Första gången jag satte in gjorde det däremot ont, men det va inte värre än att jag gjorde det igen. Fördelarna väger upp den korta stunden det gör ont i min mening. Ne, då tyckte jag p-staven va värre, men jag tål å andra sidan inte nålar. Att ta ut staven va skitkrångligt och gav ett riktigt fult ärr. Hellre spiral alla dagar :P

Annons:
Bellie
7/17/17, 6:28 PM
#14

Om det nu gör så himla ont kommer jag inte vilja ha kopparspiral iallafall. Är väldigt rädd för smärta om det gör väldigt ont.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Honestyisdead
7/17/17, 6:34 PM
#15

#14 Det vet du ju inte innan. En del klarar det bra och andra tycker det är riktigt smärtsamt.

Niseeu
7/17/17, 8:33 PM
#16

#14 Tar man Alvedon och Ipren innan så hjälper det jag känner många som har koppar spiral inte inte en av dom har varit missnöjda och ingen av dom tyckte att det gjorde speciellt ont vid insättning. Det är olika när det kommer till hur smärtsamt det är en del känner knappt någonting alls och andra tycker att det gör ont. Sen kan det göra det mer ont för personer som har låg smärt tolerans än med personer som har hög smärtgräns. Om man spänner sig så gör det ofta mer ont också osv så det är en del som spelar in. Låt dig inte skrämmas om du läser andras erfarenhet av insättning visa tycker att det gör ont men det kan också finnas anledningar det är som sagt olika för alla

Honestyisdead
7/17/17, 9:26 PM
#17

#16 Det kan hjälpa. Det är ingen garanti. Jag känner många som aldrig skulle göra om det igen trots tabletter.

Tyvärr vet man ju inte detta innan. Vissa får avbryta insättningen för att dom inte står ut.

Jag undrar dock hur vanligt det är med just kopparspiral på så unga. Och spiral alls på så unga.

Bellie
7/17/17, 11:02 PM
#18

#17 Jag har hört nu om fler som har satt in dom när dom var typ 16. Men jag vet inte. När vi var på ungdomsmottagningen med skolan sa de att den gick att sätta in när man ville (och hade fått sin första mens såklart). 

Aa jag vet inte om jag har hög eller låg "smärttröskel". Tycker det gör ont att ta blodprov i fingret tillexempel… Extremt ont gör det inte men det gör ju ont.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Honestyisdead
7/17/17, 11:24 PM
#19

#18 Bäst är att prata med dom igen och göra en undersökning innan sen när du fått din mens :) 

Smärtan går ju över.

Bellie
7/18/17, 12:24 AM
#20

#19 Ja det ska jag absolut göra! :)

Ja det förstår jag. :D

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
Upp till toppen
Annons: