Annons:
Etikettkärlek-och-förälskelser
Läst 1601 ggr
Frågvis1
7/19/17, 6:25 PM

Kärlek via internet?

Kan man bli kär i någon utan att träffa den i verkligheten utan bara pratat/chattat via Skype? Någon som varit med om liknande?

Annons:
Fridaaaa
7/19/17, 6:27 PM
#1

Jag anser att man inte kan det.
Förälskad möjligen men inte kär

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Herveaux
7/19/17, 6:37 PM
#2

Hm, näe det skulle jag inte säga, däremot kan man bli eller vara intresserad, attraherad eller förälskad via nätet. 
Jag tror man bara kan få den sista pusselbiten för att bli kär genom att träffas.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[rumelle]
7/19/17, 8:09 PM
#3

Visst kan man det.

Darkylucy
7/19/17, 8:10 PM
#4

#0 jo facktist om man typ prattar offta skypar och ser varan på webcam delar me sej av sin vardag ochså

the darkynessLyssnar på musik

molam
7/19/17, 11:24 PM
#5

Klart man kan, det man inte kan är att veta hur personen faktiskt är,  så man kan inte vara 100% all about the dude/Dudette liksom

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Darkylucy
7/20/17, 1:04 AM
#6

#5 är nog sant men om man ärndå är körd varför inte

the darkynessLyssnar på musik

Annons:
[134643]
7/20/17, 10:33 AM
#7

Tja, så var det ju mellan mig och min pojkvän, så visst går det.

Honestyisdead
7/20/17, 11:54 AM
#8

Jag skulle aldrig kunna bli kär i en person jag aldrig träffat. Bilden man har av personen kan vara hur fel som helst om man bara snackat över nätet.

Galenidjur
7/20/17, 1:21 PM
#9

Båda mina ex träffade jag över nätet och blev kär i innan vi träffades IRL. Vi pratade varje dag , hela tiden och skypade varje kväll.  Ser inte skillnaden mellan det och att göra samma sak fast IRL.  Personer kan ju dölja lika mycket om sig själva IRL som över nätet liksom.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Honestyisdead
7/20/17, 1:39 PM
#10

#8 Det är mycket lärare att känna av en person irl än över en kamera.

Galenidjur
7/20/17, 1:46 PM
#11

#10  fast nu har jag personlig erfarenhet av att ha lärt känna två personer mycket väl över internet och även blivit kär. Frågan var "kan man bli kär över internet" och jag sa ja, det kan man.  Huruvida det är lättare eller inte jämfört med att träffa någon IRL är inte en del av frågeställningen och oavsett så är sånt personligt.  Jag känner personligen att det är mycket mer avslappnat och mindre press att prata med någon över skype, vilket gör det lättare för mig att öppna upp och faktiskt lära känna personen.  Så bara för att något stämmer för dig , Hera, så betyder inte det att det stämmer för alla.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Vrilen
7/20/17, 2:18 PM
#12

Klart man kan. Mina 2 bästa vänner är tillsammans, och dom träffades genom spel osv.

[rumelle]
7/20/17, 5:21 PM
#13

När jag var 16 började jag prata med en kille på nätet. Det var innan skype var stort, vi kunde inte ha videosamtal eftersom ingen av oss hade cam och han hade inte ens någon kamera så jag visste inte hur han såg ut. Vi blev kära i varandra. Det tog två år innan vi kunde träffas, då han bodde i Kanada men allting stämde verkligen. Efter ytterligare 4 år kunde vi flytta ihop. Nu är vi gifta och har precis köpt hus. Så visst går det. 🙂

Annons:
Snuffles
7/20/17, 8:42 PM
#14

Jag blev kär i min första flickvän över nätet och vi blev tillsammans innan vi ens hade träffats, och nu är jag smått förälskad i en annan som jag bara snapat och skypeat med… :p

_Fisken
7/20/17, 9:30 PM
#15

Jag kan genom chattande och skrivande fram å tebax få en bild av henne hur hon är som person. Det är en del läsande mellan raderna. När jag väl har förstått hyggligt hur hon funkar i skallen så vill jag givetvis träffa henne. I det läget kan det finns en förälskelse eller "kär". ( Beror på hur man definierar det.)  Att träffas IRL blir bekräftelsen. En del dejter kommer till av nyfikenhet. Inte av "förälskelse". 
Mitt förhållande (som är mycket lyckat) har gått från förälskelse till träff till förhållande. Så svaret är ja vill jag mena. Du kan uppleva en "berusning" efter ett tids chattande.

Honestyisdead
7/20/17, 9:34 PM
#16

Jag tror vi definierar ordet kär på olika vis.

Ni som blir kära genom nätet. Ni inser väl att bilden av personen kan förändras kraftigt vid ett irl möte?

Att ni har haft tur säger ganska lite. För faktum är att det är lättare att spela framför datorn än irl.

Ni kan väl inte förneka att irl antingen förstärker eller förminskar era känslor?

_Fisken
7/20/17, 9:36 PM
#17

Absolut kommer IRL-träffen att förstärka eller förminska känslan! Men förutsättningarna för att det ska bli lyckat vill jag mena är ganska bra om känslan före är goda.

edit: tog bort en massa upprepningar.

Darkylucy
7/20/17, 10:02 PM
#18

hera du är alltig så positiv🏆

the darkynessLyssnar på musik

Galenidjur
7/20/17, 10:05 PM
#19

#16  "faktum är att det är lättare att spela framför datorn än irl" , jasså är det fakta menar du? Var är dina källor på det i så fall undrar jag? Jag tror faktiskt snarare att det är en fördom än "fakta". Att skapa relatione över nätet är  ju väldigt nytt så att folk inte tror att det är möjligt är inte alls konstigt.  Dock går jag med på att om man enbart pratar via text, då är det självklart mycket lätt att bli lurad. Även om personen skickar bilder på sig själv, för de bilderna kan ju personen ha snott nånstans ifrån. Pratar man däremot över skype så man faktiskt ser och hör personen (så som det var i mitt fall) då ser jag faktiskt inte skillnaden mellan chatt och ett "riktigt" möte. Varför skulle ett möte över vidosamtal vara mindre pålitligt än ett möte nånstans irl?  En person har lika stora möjligheter att ljuga för en ansikte mot ansikte som över videosamtal. 

"ni kan väl inte förneka att irl antingen förstärker eller förminskar era känslor" 

Jo. Det kan jag visst förneka. Jag tycker du ska sluta anta saker om sånt som du uppenbarligen inte vet nått om. Jag kan acceptera att du , som du själv säger "aldrig skulle kunna bli kär i en person [du] aldrig träffat." För alla är vi ju olika. Men återigen, bara för att det är på ett sätt för dig så innebär inte det att det är så för precis alla andra människor också.  Visst, det KAN absolut bli så att  känslorna förändras, men det betyder inte att det är så det blir 100% av gångerna.  Det KAN hända många saker, men det betyder inte att det alltid blir så. 

När det gäller mina erfarenheter så tycker jag inte alls att känslorna blev starkare  eller för den delen svagare när vi träffades IRL.  Det kändes precis likadant, bara att man nu satt öga mot öga och inte skärm mot skärm så att säga.  Sen blev ju bandet starkare  ju längre tid som gick och när man gjort saker tillsammans som att typ  träffa familjerna,  sovit över hos varandra osv. Men så är det väl med alla relationer, även de man formar IRL?   Ju mer man umgås desto mer fäst (eller mindre fäst beroende på hur man gillar umgänget) blir man. Det har inget att göra med hur man startat sin relation på.   Men om vi går tillbaks till frågeställningen så var den  "kan man bli kär över internet"  och INTE "vilken kärlek är starkast, den som formas över internet eller den som formas irl" , så jag ser inte riktigt hur det ens är relevant huruvida "Irl  antingen förstärker eller förminskar" känslor (så som du påstår).  Men som sagt; Jo, jag förnekar att det varit så i mitt fall.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Darkylucy
7/20/17, 10:11 PM
#20

#19 bästa citataet i dag 😈 fast hera spellar nog bara hård hon gillar ju bara mej❤️hehe

the darkynessLyssnar på musik

Annons:
[rumelle]
7/20/17, 10:18 PM
#21

#16 Nej, jag kan inte påstå att mina känslor förändrades på något sätt när vi äntligen kunde träffas. Känslorna och kärleken  var samma. Det kändes bara som om vi varit ifrån varandra ett tag och äntligen träffades igen.

Darkylucy
7/20/17, 10:25 PM
#22

#21det är ju bra om man värkligen gillar nån så tar det alldrig slut. fråga#16 🥵 hera inte lätt att var mej😞

the darkynessLyssnar på musik

Honestyisdead
7/20/17, 10:33 PM
#23

#20 Jag vet vem du i är och varför du tramsar. Skicka pm eller sluta. 

Slutta spella

Denna kommentar har tagits bort.
Snuffles
7/21/17, 3:11 PM
#25

Är darkylucy ett troll eller vad?

Fridaaaa
7/21/17, 3:12 PM
#26

#25 Känns så ibland. Men vet inte om man får skriva ut det så som du gjorde så men osäker

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Snuffles
7/21/17, 3:38 PM
#27

#26 Visste inte det

Annons:
Snuffles
7/21/17, 3:40 PM
#28

Vem är det på bilden? Darkylucy sa ju att hen är en äldre man?

stinatz
7/22/17, 9:57 PM
#29

Jaa, det tycker jag nog, men enligt mig så borde man nog träffas för att veta att känslorna är sanna liksom, så att man inte bara föreställt sig saker om en person som inte är sanna!

[Tuulikki]
7/24/17, 6:01 PM
#30

Jag tror definitivt att man kan var förtjust och förälskad i någon över internet. Att det pirrar i magen när man ser på skärmen att det är från hen osv.

Men kär, det skulle jag nog aldrig kunna bli utan att ha träffats.

Vetntens
7/24/17, 10:37 PM
#31

Tror 100% att du kan få en crush över internet. Man kan säkert bli lite små kär sådär men att man blir "förälskad" tror jag inte. Träffas man aldrig och får uppleva fysiska samtal och kontakt eller så, dör nog kärleken ganska fort tyvärr :/

Upp till toppen
Annons: