Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2900 ggr
Snuffles
8/9/17, 5:05 PM

Nervös inför gymnasiet

Så jag börjar gymnasiet nu om 2 veckor och är sjukt nervös. Jag hade inga vänner under hela högstadiet, jag har jättesvårt för att interagera med människor och få vänner. Jag är rädd att det ska bli likadant på gymnasiet, jag har tröttnat på att vara själv hela tiden och vill inte stå ut med ytterligare 3 år av att sitta själv på en bänk och låtsas att jag är ok med det. Jag säger inte så mycket till folk som jag precis träffat heller, det tar ett tag för mig att känna mig bekväm med personer, så folk tror ju att jag inte vill prata med dem. Hur ska jag vara mer social och våga skaffa vänner?

Annons:
[memoirsofaclone]
8/9/17, 5:25 PM
#1

Kände precis likadant när jag började  gymnasiet, hade varit ensam hela grundskolan i princip. Men det positiva med gymnasiet är att folk ofta är mognare och trevligare så det är nog lättare att få nya vänner där. Det är inte direkt som i högstadiet där alla bara är taskiga mot varandra hela tiden. 

Ofta i början brukar man ju ha olika aktiviteter så att man lär känna varandra lite mer. Dock kommer nog mer fokus ligga på själva skolarbetet i gymnasiet, för det blir ju mer att göra.  Är olika från skola till skola men i min hade vi ofta väldigt korta dagar där vi förväntades göra det mesta hemifrån/på håltimmarna, så man såg knappt klassen.

[134643]
8/9/17, 6:17 PM
#2

Det kommer säkert gå jättebra! Redan efter ett par dagar så hade jag massvis med nya vänner. Eftersom väldigt många börjar utan att känna någon så är det så mycket lättare. Det är många som är i samma sits som dig. Det är även lätt att skaffa vänner om man hjälper varandra med skolarbete och liknande, finns inget som gör att man bondar bättre än att panikplugga tillsammans dagen innan ett prov haha. Lycka till! :)

500
8/10/17, 12:10 AM
#3

Jag kommer bryta tränden av positivitet för det som var värst enligt mig (när jag började gymnasiet) var de falska förhoppningarna folk hade gett mig. De sa att det skulle vara enklare att skaffa vänner då eftersom man delade liknande intressen och folk var mognare. Men det är inte så enkelt. Jag har spenderat alla mina tre år på gymnasiet i total ensamhet då jag med hade svårt för att skaffa vänner. Skolarbeten gjorde det inte enklare heller då folk frös ut mig och jag fick jobba på egen hand istället. Så gymnasiet var enligt mig ett helvete och folket där är lika omogna som I grundskolan. Mitt enda tips är att försöka närma sig andra så fort som möjligt. För redan efter första veckan så har grupperingar bildats och det är sjukt svårt att komma in i en redan existerande grupp. Sen kanske min klass var unik genom sitt ytterst otrevliga klimat. Men jag vill helt enkelt varna andra för att vara totalt osynlig i tre år (där folk inte ens vet ditt namn) är ett helvete. Så gör inte som jag och försök övervinna rädslan över att börja prata med andra.

Snuffles
8/10/17, 1:24 AM
#4

Nu blev jag ännu mer orolig…

Äppelsnäckan
8/10/17, 2:21 PM
#5

Har också sjukt svårt att interagera med folk. Har sjukt svårt att få vänner. För ett år sen var jag i din situation och skulle börja gymnasiet. Det enda tipset jag har är att försök komma in i en krets så snart som möjligt. Inte för att du ska känna en press, även om du säkert gör det, men i början formas "gäng" och efter ett tag blir de grupperna mer fasta med varandra och det blir svårt att komma in. Det går inte på en natt så du behöver absolut INTE fasa om du inte får kontakt med någon den första dagen t.ex. Men försök verkligen få kontakt med någon/några som verkar okej, så är det en början iallafall. 

Vet att det suger med sånt här, men försök. Efter ett år har jag bara en jag hänger med, och det suger. Men jag är så socialt inkompetent så jag har svårt att åstadkomma mycket mer än så. Det vore kul att skriva med dig, om du vill det.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Wowy
8/11/17, 12:32 AM
#6

Många gymnasieskolor har lära-känna-varandra-lekar de första dagarna. Om din skola har det kommer du förhoppningsvis närmare din klass då. Kom ihåg att du inte är den enda blivande ettan som är nervös! Många känner nog likadant. //En som börjar tvåan den 21/8

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Annons:
Rosisa00
8/11/17, 10:58 PM
#7

Jag vet att det är svårt. Mn om jag fick en chans att börja i en ny klass (ska börja åttan) så skulle jag inte göra som första gången och bara stå och titta och vara tyst. Jag blir bara jätte blyg och otrygg då. Så om jag fick en andra chans vilket jag nog kommer få i gymnasiet. Så skulle jag bara vara som jag är med mina bästa vänner och sen försöka bli vän med alla xD skulle nog kalla mig ganska barnslig och galen men om jag är mig själv så kommer jag aldrig behöva känna mig otrygg och kan prata med vem som helst :) Då mitt råd skulle vara att bara köra. Lycka till! <3

Snuffles
8/11/17, 11:35 PM
#8

#6 Kommer jag behöva berätta om mig själv inför hela klassen…?

One.Gibbis
8/12/17, 12:05 PM
#9

#6 Det beror på från skola till skola. Är själv extremt nervös och det går i perioder hur social jag kan vara. Som tur är har jag en grymt bra mentor som bara sprider glädje, vilket ofta gör situationen bättre. Nu vet jag inte vilket gymnasieval du har gjort, men jag går på en liten skola, och jag tror det gjort saken bättre. Visst är det grupperingar, men på något sätt är de inte lika innötta som jag upplevt att det är på större skolor. Tycker inte du ska oroa dig. Sök dig till de människorna som har humor, eller bara är någon som du skulle kunna tänka dig att vara med. Ett tips: ha med en bok. Alltså, i fallen där folk är intresserade av det du läser, kan de själva inleda ett samtal. Så du behöver inte göra det. Men jag tycker inte att du ska vara nervös. Utgå från att det går bra. Sök efter potentiell vänskap redan från början. Alltså, du behöver inte interagera, bara tänk positivt om en människa som att: "H*n har humor", "Oj, H*n gör också fel" "H*n gillar samma sak som jag" etc… Då blir det lättare, åtminstone för mig, när det väl kommer till att interagera, åtminstone med de personer som man tänkt positivt om. Hoppas detta hjälper! :)

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Agiat
8/15/17, 12:22 AM
#10

Hej, jag ska också börja gymnasiet nu i höst och är som dig väldigt nervös. Jag brukar vara blyg för att jag är rädd att folk ska tycka jag är konstig eller nåt, men nåt jag har märkt är att folk ofta blir glada när man väl försöker prata med dem. Om de inte tar initiativ själv är de säkert blyga de också. Bara tänk på hur du skulle reagera om en ny person kom för att prata med dig. Du skulle väl bli glad eller hur? Bara att köra på. Det kommer jag försöka göra. Jag vet att det är svårt, men det tycker alla. Om de inte pratar med dig behöver det inte betyda det inte att de inte vill det, utan att även de är nervösa. Så var glad, le åt dem och våga prata! :)

nexal
8/15/17, 6:59 PM
#11

Gymnasiet är inget att oroa sig för, har också svårt att skaffa nya vänner, har många vänner sedan jag varit barn men har nu svårt att hitta nya. Jag börjar 2an nu och går på en skola sedan 1an som ingen av mina polare går på. Skolan ligger cirka 3mil ifrån min hemstad där jag gått i skolan och bott hela mitt liv. Första veckan var såklart mycket konstig och jag var väldigt nervös, eftersom att det var så många nya ansikten. Man behöver inte kompisar för att ta sig genom gymnasiet eller livet. Du kommer träffa många personer och lära känna dig många mer och mer, eftersom tiden går under din skoltid så kan jag lova dig att du kommer hitta minst en person som gillar dig och du också gillar tillbaka och ni kommer hänga i skolan! Detta hände iaf mig, jag har fått cirka 10 nya vänner som står mig nära från min klass sedan 1an.

Mitt tips till dig är att bara ta det som det kommer, försöka säga hej eller något liknande till den person som du är intresserad av att vara vän med men som sagt ta det bara lugnt så kommer detta bara gå fin fint!

Snuffles
8/26/17, 11:38 AM
#12

Vill bara berätta att det gått jättebra för mig!! Redan andra dagen var det ett gäng på 3 personer som frågade om jag ville sitta med dem, och nu hänger jag med dem varje dag i skolan, försöker även utmana mig själv och prata mer :)

Lolly_01
8/27/17, 10:16 AM
#13

Jag känner igen mig så väl i det du skriver! Började själv gymnasiet i år. Spenderade hela högstadiet själv jag också, aldrig mobbad men svårt att komma in i klassen. Så i sommras bestämde jag mig för att vara mig själv. Jag är ganska pratsam av mig men det tar ett tag för mig att lära mig att lita på nya människor. Men jag har gått i skolan i snart 2 veckor nu och mådde dåligt första dagarna för att ingen ville prata med mig. Men sen insåg jag varför. Jag har inställningen att "ingen vill vara med mig för jag är tråkig" och när jag går in med den inställningen så drar jag mig undan. Jag sätter mig själv och tycker att det är såå synd om mig! Men sen fattade jag vad jag höll på med. Jag började utmana mig själv. Enkla ord/frågor som "hej", "vet du när nästa lektion börjar", "kan jag hänga på och äta" kan göra en själv så mycket starkare! Hoppas det blir bättre <3 vet precis hur det är men jag lovar att det blir bättre!

Annons:
Wowy
8/28/17, 9:24 PM
#14

#12 Vad glad jag blir för din skull! <3

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Snowblind
9/2/17, 7:00 PM
#15

#12 Man växer otroligt mycket genom att utmana sig själv på detta sätt, keep it up! :D

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Snuffles
9/2/17, 7:55 PM
#16

#15 ja verkligen! Har fortfarande inte riktigt vågat vara mig själv fullt ut med mina nya vänner, men antar att det kommer när jag lärt känna dom bättre och känner mig mer trygg.

Snowblind
9/2/17, 7:58 PM
#17

#16 Yes! Alla är vi olika. :D

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Äppelsnäckan
9/10/17, 4:41 PM
#18

Hur har det gått med vännerna? :)

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Upp till toppen
Annons: