Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1412 ggr
NordicSunset
2017-08-19 10:23

Betyg i gymnasiet

Jag måste säga att jag skäms lite över att skriva det här, då jag ska börja andra året på gymnasiet och egentligen borde ha koll på det sedan innan. Men jag förstår verkligen inte hur det går till med betygen. En person berättade för mig att varje år får man ju ett X antal betyg, och dessa sammanställs sedan till ett betyg i slutet av året. Samma sak händer de andra åren, så i slutändan har man 3 betyg som åter igen sammanställs till ett betyg, och det är det betyget man går ut med. Stämmer detta? Sedan förstår jag inte det här med meritpoäng.. Kommer tydligen få meritpoäng för engelska, spanska och något, men hur räknas pöängen in sen? Och vad är grejen med att få poäng för varje kurs bara man klarar dem? Man får ju lika mycket poäng om man får E som när man får A? Borde kanske prata med min SYVO men som sagt.. skäms lite. Borde ju redan veta detta känns det som.

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
[134643]
2017-08-19 10:49
#1

Får se om jag kan förklara det här haha! Du får ett betyg för varje kurs. Så i ettan fick du betyg för svenska, engelska, matte, språk, samhällskunskap osv osv, beroende på vilka ämnen du läste såklart. De betygen är satta och kommer inte att kunna ändras på. Samma sak gäller i tvåan, du får ett betyg för varje kurs du läser. Du kommer alltså få betyg igen i svenska, engelska, matte osv osv. Det kan vara samma betyg som innan, eller ett annat betyg. Oavsett så har det ingenting att göra med året innan. Samma sak i trean. Tillslut kommer du alltså ha en himla massa betyg, vissa ämnen kommer du ha 3 olika, som svenska till exempel. Det alltså helt enkelt för att du bedöms för varje kurs, svenska 1, svenska 2 och svenska 3, inte för svenska som generellt ämne. När du fått dina slutbetyg i 3an kan du då räkna ihop dina snittpoäng. Det är lite krångligt, men det fungerar så att alla betygsnivåer A-E är olika mycket "värda". A är 20 poäng, C är 15 och E är 10. Det innebär alltså att D är 12,5 och B 17,5. Varje kurs du läst har också ett visst antal poäng, oftast är de på 100 poäng men vissa kurser är kortare och ligger bara på 50 poäng. Du räknar ut dina snittbetyg genom att ta kurs för kurs, betyg för betyg, och ta poängen för din bokstav, gånger poängen för kursen. I slutändan delar du på summan poäng du läst (100 eller 50 per kurs) Är du med? Om du fått A i svenska 1 och B i svenska två tar du alltså 20x100 och 17,5x100. Det är 2000 och 1750. Du adderar, det blir 3750, och du delar med 200. Det blir 18,75. Får du A i alla kurser landar du på 20,0 i snittbetyg i slutändan. Meritpoäng är extrapoäng du får för att läsa svårare kurser än du "behöver". Du kan få det i engelska, språk och matte. De är rätt så enkla att räkna ut, eftersom en viss kurs ger en viss poäng. Matte 3 t.ex ger 1 meritpoäng, och Engelska 7 likaså. Du kan max få 2,5 meritpoäng. Jag fick mina genom att läsa spanska 2 och 3, vilket sammanlagt ger 1,5 poäng, och engelska 7 vilket ger 1 poäng. Dessa poäng lägger du helt enkelt på på snittbetyget, hade du 18,75 så adderar du 2,5 och det blir ditt nya värde. Det nya maxvärdet, alltså alla A och 2,5 i meritpoäng, blir 22,5. Enda gången du inte kan tillgodogöra dig dina meritpoäng, är ifall kursen du läst inte räknas som något "extra" på det högskoleproveam du valt. Krävs matte 3 eller engelska 7 för att du ska få behörighet så får du alltså inga meritpoäng för de kurserna. Det är såklart datorn som räknar ut det; men det kan vara bra att veta ändå. Fråga igen om det var något du inte hängde med på, det kan vara sjukt förvirrande haha. Sen är det absolut inget skämmigt med att fråga SYV, det är ju din utbildning det handlar om. Det är viktigt!

NordicSunset
2017-08-19 11:23
#2

#1 Tack så jättemycket, du förklarade väldigt bra! :) Nu förstår jag! Alltså stämde inte det där om allt alla betyg sammanställs till ett betyg varje år? Och en fråga till, får man någon meritpoäng för spanska 4?

Be the best version of you.

  • Zoella
[134643]
2017-08-19 11:45
#3

#2 Nej, inte alls. Eller det beror väl lite på hur man ser det? Du kommer få ett betyg för varje kurs, och de kommer stå separat på ditt betygspapper, men i slutändan så räknar man ju ihop alla betyg till ett snitt. Ungefär samma som du gjorde under högstadiet. Men det är alltså ett snitt i siffror, som du kan räkna ut själv om du är nyfiken, men som bara spelar roll när du söker till högskolan och då räknas det ut automatiskt. Absolut! Spanska 4 ger 1,0 meritpoäng har jag för mig, och 3 ger 0,5. Så läser du spanska 3 och 4 får du 1,5 :) Du kan kika här också om du vill veta mer om meritpoäng. https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Meritpoang/

[134643]
2017-08-19 11:46
#4

Antagning.se är förövrigt riktigt bra för att förklara allt, finns information om betyg och så där också! Det räddade mig när min syv gav mig fel information haha.

Upp till toppen
Annons: