Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 856 ggr
Kaninhoppare
2017-08-22 07:40

Bo på internat

Ni som bor/har bott på gymnasium med internat, hur lång tid tog det innan det började kännas bra? Eller gillade ni det från början? Tycker personligen allt känns hemskt just nu och undrar hur lång tid man ska ge det…

Medarbetare på Jättekanin

Annons:
JoannaLi
2017-08-22 07:55
#1

Jag bor på internat med min hund, börjar tredje året nu. 

Jag tyckte att det var jobbigt i början, främst pga ångest och sömnproblem, där jag inte kände min grannar, inte visste vem som skulle vart, vem är det som går där etc. Även vissa nätter när det var stökigt var det jättejobbigt. 

Men, jag vande mig! Jag lärde känna mina grannar och deras egenheter, och även ljudet vande jag mig vid (hör och häpna, jag som kunde vakna av att en granne på andra sidan kvarteret stängde ytterdörren på natten). 

Det som hjälpte mig var att försöka känna lugnet, öronproppar och ögonbindel på natten, och så att meditera en stund varje kväll. Att försöka undvika att stressa upp mig och bli irriterad på sånt som störde mig. 

Nu älskar jag mitt internat mer än allt annat, och vill verkligen inte flytta därifrån i slutet av skolåret. 

Vet inte hur lång tid det tog, men jag tycker att det kan vara värt att hålla ut ordentligt! Särskilt om du trivs med skolan 🤗

MonicaLagerquist
2017-08-22 07:57
#2

Jag bodde på internat när jag var 17.De första veckorna var jobbiga sen släppte det. Den tiden mins jag med värme och vemod nu. Det är 40 år sen jag gick på den skolan och jag har fortfarande kontakt med en del av dem som gick där samtidigt.

Jag har haft mycket nytta av allt jag lärde ig under den perioden.Inte bara skolan utan allt kring det hela.

Jag skulle önska att alla fick prova på att bo på internat.Ett av mina barn har gjort det och det barnet upplevde samma sak.

Stolt ägare till fem La permer

[Devya]
2017-08-23 07:04
#3

Min syster bodde på internat en tid, typ 4mån eller så men vande sig aldrig och avbröt sina studier pga att hon inte klarade av att vistas i den miljön. Då jag studerade i England så bodde jag bland andra studerande. Vi hade gemensamt kök men eget sovrum och badrum. Jag bodde där 4mån och vande mig inte. Ingen miljö för mig och då jag tänker tillbaka så är jag glad att det inte var längre än just de 4mån. Där ja bodde så hade de kommit underfund med att man kunde röka inomhus utan att brandalarmet satte igång… Ibland så kom lukten ända in i mitt sovrum och då jag skulle laga mat så satt de i köket och rökte och inte alltid bara vanliga cigaretter. Jag har nog inga trevliga erfarenheter. Jag var bara glad då jag kunde åka hem igen. Har innan det också bott på ett annat internat och även om det var lugnt där så trivdes jag inte. Jag trivs bäst att vara för mig själv. Alla är olika. Jag hoppas att du vänjer dig och att det blir en trevlig upplevelse för dig efter en tid

Elinmatsdotter
2017-08-24 22:43
#4

Jag bodde på internat i tre år under gymnasietiden. Dom första två v var jobbigast. Vi var 10 tjejer i ett stort hus med gemensamt kök, toalett och vardagsrum. Det bästa var att vi var alla jämnåriga i huset så man slapp obehaget av äldre elever (jag var väldigt obekväm med äldre tonåringar där ett tag). När jag började på internatet var jag som person väldigt blyg, ängslig och hade jobbig separationsångest, jag hade lämnat alla mina djur kvar hemma som var 1 o ½ timme med bil bort jag kände mig extremt ensam och strandsatt! jag borde ihop med min barndomskompis men det var ju inte så kul att gråta o ha hemlängtan framför henne så det hjälpte inte så mycket. Det är omvälvande med internat men nu 4 år senare så saknar jag det ibland just hur nära vänner man blev, grillkvällar folk o spring! har så fantastiskt roliga o idiotiska minnen från dom åren <3 Låt det ta tid alla har olika mycket hemlängtan och det kommer säkert gå i vågor. Lycka till o hoppas du kommer börja trivas o få tre fantastiska år! 😁

Upp till toppen
Annons: