Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 762 ggr
Zachee
9/1/17, 7:01 PM

Trött efter skolan!

Hej! 

Jag har precis börjat på gymnasiet och går natur. Jag tycker verkligen att det är oerhört roligt i skolan atm. Allt är nytt, "allt" är intressant och roligt, det är verkligen min drömlinje. Saken är den att jag är så oerhört trött när jag kommer hem från skolan, jag orkar verkligen inte göra mer än läxan jag är tvungen att göra. Jag sover minst 8 timmar per natt, så borde vara tillräckligt (?), och äter 4 mål om dagen (frukost, lunch, mellanmål, middag), äter alltid bra frukost (oftast gröt och ägg) men är ändå så oerhört trött efter skolan. Känns som att jag är tröttare än alla andra! 

Är det normalt? har ingen fritid liksom! Blir det bättre? Tips? 

Tack i förhand! 

// Zachee 

fick i alla fall skriva av mig nu, skönt.

Annons:
Namiko
9/1/17, 7:43 PM
#1

Om den här tröttheten kommit plötsligt nu när du börjat gymnasiet så kan det vara så enkelt som att du behöver äta mer. Hjärnan använder väldigt mycket av vår energi och jag minns själv att jag åt enorma mängder mat i gymnasiet men när jag senare började på universitetet så fick jag kämpa för att inte somna en timme in i föreläsningarna (spelade ingen roll hur intressant det var) om jag inte hade med mig något att äta. Natur är ju en riktig plugglinje och med allt som är nytt så kan du mycket väl behöva lite extra energi för att orka med hela dagarna.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

tlover
9/1/17, 7:48 PM
#2

Som tonåring kan man behöva mer än "bara" 8 h/natt, om du kan testa att sova mer 9-10h. Särskilt nu i början då allt är nytt.

Sen så tar hjärnan mycket energi också som #1 säger så det kan vara värt att testa att äta mer

l'm back

powerade
9/1/17, 11:24 PM
#3

Jag var väldigt trött i skolan också eller ja.. efter skolan. Jag sov för det mesta all tid 1 eller 2 timmar efter maten ibland sov jag lite på soffan och la mig och sov i sängen för natten sen. Då sov jag tillräckligt. Upplevde det att hjärnan blev trött men inte kroppen, pågrund av allt surr som vi hade. Samt att vi gjorde allt på datorn och det blir min hjärna väldigt trött av. Vet inte hur eran miljö på skolan är. Än idag när jag jobbar är jag lika trött men inte lika slut i hjärnan, vet inte om det bara är så eller om man har någon järn brist eller liknande.

[134643]
9/2/17, 9:42 AM
#4

Jag tänker också att det är viktigt att du rör dig tillräckligt, motion och träning ger energi och får kroppen att orka mer.

Äppelsnäckan
9/10/17, 4:46 PM
#5

Är också skittrött efter skolan. Stupar typ i sängen så fort jag kommer hem. Har dock att göra med en diagnos jag har. Hur länge har du känt såhär? Kan ju vara nytt iochmed gymnasiet och nya miljöer och intryck isåfall.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

nadilda
9/10/17, 8:22 PM
#6

Jag var typ en zombie första månaderna på gymnasiet. Att vistas i en ny miljö och framförallt umgås med nya människor är så mycket med utmattande än vad man tänker på. Vet att fler än jag i min klass typ fick sova ett par timmar när vi kommit hem den första tiden. Tror det kommer ge med sig!

Annons:
Upp till toppen
Annons: