Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 457 ggr
Kadre
2017-10-03 16:27

Hjälp till debatt

Hejjj. Jag ska skriva en debattartikel som uppgift på svenskan. Ämnet är: Ska barnet få hela barnbidraget för sig själv och jag ska argumentera emot.

Har hittills anledningarna: 1. Barn är inte tillräckligt ansvarsfulla för att få så mycket pengar (Slösar på onödiga saker etc)

2. Barn är för små för att ha ansvaret till att köpa kläder/skor etc själva (ska istället få månadspeng till att köpa roliga saker som godis/filmer/smink/leksaker osv.

Men skulle verkligen behöva fler argument och andras åsikter/upplevelser. Så det skulle vara jättesnällt om någon kunde hjälpa mig.

Annons:
[134643]
2017-10-03 17:02
#1

Du vill vara emot det alltså? Då har du ju också anledningen att barn är väldigt dyra, och en del av barnbidraget borde gå till mat och hyra - vilket föräldrarna oftast betalar för. De bör därför behålla en del. Motargument kan vara att det är bra för unga att få sitt barnbidrag, de lär sig om ekonomi och inser att pengar inte växer på träd. Det gör dem mer självständiga. Det ena argumentet du listar kan också vara något positivt, argument 2, har man slösat pengarna på godis och annat skoj får man ta konsekvenserna (om man har konsekventa föräldrar) när vintern kommer och man inte har en jacka, eller liknande.

Upp till toppen
Annons: