Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1343 ggr
Ammiiz
2017-10-07 13:37

Är en annan person

Varje dag när jag vaknar och jag ska till skolan är det som att jag blir en helt annan person. Jag blir en populär, rolig tjej som alla gillar. Men när jag kommer hem är jag en helt annan person. Jag är helt uppslukad av en bokserie just nu, jag kan allt om Marvel-serietidningar och filmer. Har en fanpage till en skådespelare på instagram med över 4.500 följare. Men om jag var den personen med andra människor skulle jag inte ha några vänner. Det är som om jag bara är en slags profilbild i skolan. Men när jag kommer hem så loggar jag ut. Och jag vet inte vad jag ska göra. Är rädd att komma folk nära för ju bättre relation jag har med någon ju svårare blir det att dölja och ljuga. Killarna i min klass är intresserade av mig och om jag vill så kan jag plocka och välja. Men det är inte rätt. Det känns fel. Jag är ju självklart lite intresserad tillbaka, vem skulle inte vara. Men jag är rädd att komma någon av dom så nära som att vara ihop. Allt är så komplicerat

Annons:
Aleya
2017-10-07 13:58
#1

Gällande att inte känna att man är sig själv fullt ut. Ska ge min erfarenhet. Sedan jag var född (nu överdrev jag men ganska nyfödd) så började jag samla och leka med barbie. Jag älskade barbie och kunde allt om henne och hennes vänner. Och det var ju okej då man var liten. Men jag kände mer och mer att det blev mindre accepterat ju äldre jag blev. Men jag hade fortfarande mitt intresse men i smyg. Men när jag var 14 så kände jag: Ne jag blir aldrig accepterad om någon ser mig kolla eller köpa barbie så jag slutar. Och jag kan säga att jag mådde skit av att försöka skita i mitt intresse. Men två år senare tänkte jag: jag skiter ätligt i om jag blir accepterad eller inte. Jag ska hålla på med mitt samlande om jag mår bra av det. Nu är jag 31 och skiter heligt i vad folk tycker. Gillar dom inte mitt samlande så behöver dom inte umgås med mig. Tycker dom jag är fånig får som göra det, den enda som jag ska kunna se i ögonen och kunna känna att jag är accepterad av är mig själv. Jag ska kunna leva med valen jag gör. Kom ihåg det. Och jag kan säga att jag varken förlorade eller vann vänner för att jag spelade en roll. Och jag har haft pojkvänner och dom är ju inte ihop med min samling av barbie. Dom är ihop med mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sindri
2017-10-07 14:41
#2

Som tur är så är ju inte människor helt platta. Med det menar jag endimensionella varelser som bara har en sida och några få egenskaper. Såna människor orkar man varken läsa om i böcker eller se på film.

De mest spännande människorna är ju de som har många olika sidor. Att lära känna en människa skall vara som att öppna en kinesisk ask, d.v.s. ask efter ask efter ask hittas inuti den andra.

Ditt intresse som du har nu är inte hela du, även om du just nu är helt uppslukad av det. Du är så mycket annat. Du är också den där roliga, glada och populära tjejen i skolan. Man kan vara så många saker på en gång. Ingen av dem är mer rätt än den andra.
Och som Aleya skriver så om du blir ihop med en kille så är det en del av dig som blir ihop med honom, den delen som han ser och vill vara ihop med. Den killen har säkert andra sidor som han inte visar upp i skolan. Om man är ihop länge och får en djup relation så kommer så småningom andra sidor fram, och är han mogen nog att gilla hela dig så kommer ju dina intressen med "på köpet"

Jag har varit gift länge och min man och jag har många gemensamma intressen och mycket kul ihop, men vi har också flera helt olika intressen som vi pysslar med var för sig. Det är inget konstigt. Han förstår inte heller allt jag gillar, men han lägger ingen värdering i det.

Hur kan du vara så säker på att ingen skulle gilla dig om de kände till ditt intressen?
(Jag vet iofs inte vad Marvel är….) Undrar hur många andra hemliga intressen som finns i din klass.
Försök framförallt tillåta dig själv att ha flera olika sidor, och intressen som inte all behöver känna till. Den personlighet du har kommer antagligen att vara samma livet ut, men intressen kan ändras och bytas ut. Se det inte som att du är två olika personer - du är en spännande, flerdimensionell person som just nu är omtyckt i skolan. Var glad för det. Och njut av ditt intresse.

tiger tok
2017-10-07 16:09
#3

#2 mycket bra!

Aleya
2017-10-07 16:30
#4

#2 marvel är företaget som har gjort en massa serier och även en massa filmer om olika superhjältar/mutanter/gudar osv. Tor har dom gjort, Captain America, Guardians of the Galaxy, spindelmannen, Iron Man. Så dom är ganska poppis just nu.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sindri
2017-10-07 17:12
#5

#4 av: Aleya
För mig låter det som helt normala intressen för en tonåring.
Apropå Barbie så var jag 13 när jag fick en docka! De kom till Sverige då. Jag använde min för att förverkliga drömmar om kläder.

Aleya
2017-10-07 17:49
#6

#5 men det kan nog räknas som "nördigt". (Av någon underlig anledning, men verkar som att allt som går utanför smink, killar och kläder är nördigt) Jag blir kallade (skämtsamt) nerd på jobbet. Ja jag klagar inte. 😄 Jag har mammas docka kvar. Tyvärr så har hon bytt huvud på den (man kunde ju köpa lösa huvuden förr när tiden begav sig) men det är en fin docka och många fina kläder. 63 måste året ha varit. För det var då dom första dockorna kom till Sverige. Den första dockan kom ju dock 59 den 9 mars. Se nu vad du får mig att börja tugga på om Barbie. Fyyyy. 😂 Jag hoppas att du hade det roligt med din docka och att du förverkligade drömmen gällande kläder. Själv ska jag avancera ett pinnhål. Jag ska börja göra egna(byta hår, byta smink och göra egna kläder) kreationer. Gud skulle kunna surra om detta i timmar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Sindri
2017-10-07 20:01
#7

Jamen det är väl härligt att ha en hobby! Tycker det är läckert med folk som har passioner.

Nångång kanske det blir Tiotusenkronorsfrågan på TV igen! 😉

Jo, det blev en del kläder, kunde väl inte så mycket om sömnad, tyvärr är det mesta borta nu, sydde bl a en päls. Det var hur som helst bra träning tills jag så småningom började sy egna kläder.

Aleya
2017-10-07 20:27
#8

#7 roligt att du säger det. I nått auktionsprogram hade dom ju en Barbie #1 (första som kom) och jag visste exakt vad hon var värd. Åh vad kul att se. Mamma gjorde samma. Nått som var synd var att många av hennes grejer var kvar. Men sen kom hennes kusin och slarvade bort saker. Trist som tusan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: