Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2087 ggr
Tokyo
2017-10-10 08:49

Gymnasiet på distans

Jag undrar om det går att få en högskoleförberedande gymnasieutbildning på distans, och vilka anledningar man isåfall måste ha för att läsa på distans? Måste det vara något rent praktiskt som att man inte bor i Sverige eller kan man få möjlighet att lösa det på så sätt på grund av till exempel psykisk ohälsa? Och måste man då ha något slags intyg eller vad krävs för att det ska vara en giltig anledning?

Om man t.ex har gått klart ettan på "vanligt sätt", kan man börja läsa på distans från och med tvåan?

Annons:
500
2017-10-10 09:48
#1

https://www.gymnasium.se/skola/korrespondensgymnasiet/ Vad jag såg på internet är detta enda gymnasiet som har distans utbildning för de som bor i Sverige.

VendelaS
2017-10-10 14:05
#2

Jag går på korrespondensgymnasiet och läser ekonomiprogrammet på distans. Utöver ekonomi har de även natur, samhäll och humanistiska. Det är det enda gymnasiet i Sverige om man vill läsa på distans. Du behöver inga särskilda skäl, utan du söker in med högstadiebetygen som på en vanlig gymnasieskola. Du börjar i den årskursen du passar in i beroende på om och hur många betyg du har med dig sedan innan. Dvs. placeras du i antingen 1:an, 2:an eller 3:an.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Tokyo
2017-10-10 20:16
#3

#2 Åh vad bra! (att någon råkade gå där)

Jag läste i listan på saker som är obligatoriska för samtliga linjer, däribland idrott och hälsa. Jag undrar då om man läser en kurs idrott och hälsa (1) och då inte behöver läsa mer efter att man har gjort klart den kursen, dvs om det är likadant som på ett vanligt gymnasium där man får välja bort idrott efter ettan? Och om man inte har någon idrott alls om man redan har gått klart ettan på ett annat gymnasium.

Sen undrar jag också över hur det här med videosamtal ser ut, jag läste att man sitter i videosamtal med en lärare och 5-10 andra elever. Är det det man gör istället för traditionell lektion och isåfall hur ofta och hur länge? Jag har nämligen fått uppfattningen att man får uppgifter som man gör på egen hand och måste vara klar med inom en viss tidsram men att man gör dem när man vill och tar eget ansvar för det. Blir då förvirrad när det å ena sidan står att man har ett personligt schema och hela poängen är att man kan plugga när man vill och kan i princip, och å andra sidan att man ska förvänta sig att avsätta 7-8 timmar per dag måndag-fredag och att "undervisningen sker i grupper". Är det alltså vissa bestämda tider man har "lektion" (videosamtal) under dagarna och har man det varje dag?

VendelaS
2017-10-11 09:57
#4

#3 Förstår att det verkar förvirrande och ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan. Idrott och hälsa 1 ingår i alla linjer och den läser du så länge du inte har betyg i  kursen sedan innan. (oavsett om du har gått 1:an tidigare eller inte) Eftersom det är enda idrotten som ingår behöver du inte läsa mer om du inte väljer till det själv. Jag läser idrotten just nu och den går ut på att du ska göra några uppgifter och ett eget träningsschema.

Just nu samarbetar skolan med Hermods där alla uppgifter finns. Alla Hermodsuppgifterna är skriftliga eller ljudfiler som ska spelas in och avslutas med en muntlig examination via videosamtal. Däremot har du kontakt med din mentor på korr en gång i veckan och om du vill även dina ämnenslärare för hjälp (via video, typ skype). Lektionerna är frivilliga, men till stor hjälp. Eftersom det är många elever med så brukar de gå till så att läraren har en genomgång med power point och webbcam. Medan eleverna har en chatt att skriva i under tiden. Hur många timmar per dag man lägger ner på skolan är väldigt varierande vad jag förstått det som. Skolan säger att det tar ca 7-8h, men det gör det inte om man inte överarbetar allt. Jag lägger kanske 4-5h en normal dag, ibland mer, ibland mindre. Andra från skolan har sagt allt från 1-2h till 6h/dag. 

En väldigt stor parantes är att skolan kommer bryta sitt samarbete med Hermods efter jul och hela systemet kommer då att se annorlunda ut.  Det kommer vara våra egna lärare på korr som gör kurserna och de kommer bestå av fler små uppgifter, lektioner osv. Exakt hur det kommer fungera vet jag inte ännu.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

VendelaS
2017-10-11 09:58
#5

Glömde. För mig har det funnit möjlighet att delta på gemensamma lektioner allt ifrån 0-3 gånger i veckan ca. Men, som sagt är de frivilliga.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Tokyo
2017-10-11 20:24
#6

Aha, jag trodde att man skulle prata med varandra på lektionerna. Är det alltså så att läraren har genomgång och eleverna kan skriva i chatt, men inte har sin kamera eller ljud på? På sidan står "Den (undervisningen) äger rum på dagtid genom videochatt där elever och lärare kommunicerar muntligt med varandra"

Kommer det bli några större förändringar i undervisningen när samarbetet upphör, t.ex att lektionerna går till på annorlunda vis (som du märker är jag lite skeptisk till det här med videosamtal), eller kommer det vara typ betygssättningen och uppgifterna och sådana saker som blir lite förändrade? Det är väl fortfarande samma princip, menar jag?

Sen undrar jag också över nationella prov. Har man dom över huvud taget (förmodar att man har det) och isåfall hur? Måste man göra dom på plats och är det isåfall många tillfällen man måste dit för att skriva nationella?

Annons:
VendelaS
2017-10-12 08:59
#7

Vi har inga nationella prov. Lektionerna jag haft hittills iaf, har bara varit läraren som haft webbcam och eleverna bara chattfunktion (eller mic, utan cam om man själv velat det).  Finns däremot en del kurser man måste göra en sluttenta på plats i skolan eller labb. För min del kommer det bli totalt 1 gång. 

Har inte så stor koll på vad förändringen kommer betyda exakt, så kan inte riktigt uttala mig om det. Men det kommer bli en större förändring, ja. Hela upplägget kommer vara annorlunda. Kommer vara mer varierat mellan muntligt, skriftligt, seminarium osv.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Tokyo
2017-10-14 19:43
#8

#7 Skulle förändringen kunna innebära att man kommer ha nationella?

Hade du redan gått gymnasiet på en annan skola och började i typ tvåan på korr eller varför ska du bara vara på plats i skolan en gång? (tänkte på det där med att man behöver göra en labb och tenta på idrottskursen)

VendelaS
2017-10-15 11:01
#9

#8 Har inte hört att vi skulle få nationella iaf. Tvivlar på det. 

Korr är min 4:e gymnasieskola. Hade med mig Sv1, Ma1, Ma2 och Eng5 sedan innan så har 2,5år kvar att gå på korr (eller 2år om jag ökar studietakten). 

Det är NO-ämnena som man behöver labba i. Ex. kemi, fysik, biologi. Eftersom jag läser ekonomi så har jag inte de ämnena. Däremot kommer jag välja till Naturkunskap 2 på individuellt val och den behöver jag göra en labb i på plats. (Nk1 som ingår i alla program behöver man INTE labba på plats). 

Gällande idrottskursen så får vi välja om vi vill tenta på plats (endast om tillräckligt många vill göra den på plats) annars får vi göra tenta via att filma träningen hemifrån och skicka in.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Tokyo
2017-10-16 15:56
#10

#9 Jaha, jag trodde man behövde labba på nk1! Vad bra. (Kom dock på att jag ändå inte skulle ha haft nk1 eftersom jag planerar att gå klart ettan, om jag står ut, där jag redan har börjat, så det var inte ens relevant)

Gällande individuella val, programstrukturen för SASAM säger att man har 1 kurs programfördjupning/individuellt val i VT i tvåan, en HT i trean och att VT i trean består av endast gymnasiearbetet och 3x programfördjupning/individuellt val. Jobbar man med samma sak då eller är det olika ämnen? Alltså att man får välja något att fördjupa sig i i tvåan, sen något annat i trean på höstterminen och sen tre olika ämnen den sista terminen?

VendelaS
2017-10-16 21:55
#11

#10 Har ganska bestämt för mig att det är hemlab på nk1b.

Tror vilka kurser man kan välja som programfördjupning & ind. val ligger på skolans hemsida. De varierar lite mellan de olika programmen. Men det är kort och gott olika kurser. Jag kommer bl a. välja eng 7 på ett utav valen för meritpoängens skull och nk2 för behörighet i framtiden.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Tokyo
2017-10-16 22:26
#12

#11 Jag kom förresten på en till sak jag undrar över, och det är intagning. Det står att det är intagning nu (att man måste skicka in ansökan senast 31 okt), inför kommande termin då. Är det intagning inför varje termin eller varierar det beroende på typ plats? Jag vill som sagt söka in till nästa höst.

VendelaS
2017-10-17 08:58
#13

#12 Tror de har antagning inför varje termin eftersom alla har individuella scheman. Jag började vid en hösttermin och kommer enligt studieplanen ta studenten i januari.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Annons:
Rainbooow
2017-10-26 17:30
#14

Går du på gymnasiet nu? Jag pluggar hemifrån för tilfället pga några anledningar, kommer dock få behöva gå om ettan fast de kurserna jag gör nu kommer jag inte behöva göra om nästa år. Prata med din studievägledare och specialpedagog, och fråga hur dom kan anpassa det.

Tokyo
2017-10-26 22:03
#15

#14 Ja, jag går i ettan.

Rainbooow
2017-10-26 22:32
#16

#15 Okej men som sagt prata med din studievägledare och specialpedagog om det.

Tokyo
2017-10-27 13:21
#17

#16 Vad är det som behöver anpassas menar du?

Rainbooow
2017-10-27 18:01
#18

#17 Om du vill plugga på distans eller på något annat sätt som är utöver det vanliga.

Tokyo
2017-10-27 20:26
#19

#18 Jaha, jag tänkte om du menade att jag var tvungen att anpassa min utbildning nu i ettan för att kunna börja i tvåan på korr sen.

Rainbooow
2017-10-27 20:42
#20

#19 Aha nej det vet jag ingenting om. Men det där distansgymnasiet tar väl inte in alla som vill va?

Annons:
Tokyo
2017-10-27 21:30
#21

#20 Enligt #2 fungerar det som vilket annat gymnasium som helst, alltså kommer inte alla in utan det beror på intagningspoängen som vanligt.

Rainbooow
2017-10-27 21:35
#22

#21 Okej, då förstår jag.

Tokyo
2017-12-19 23:13
#23

#13 Jag tänkte höra med dig om du har fått någon mer information om de här ändringarna i systemet du pratade om, och vad de kommer innebära.

VendelaS
2017-12-23 11:56
#24

#23 Nej. Det kommer bli så att skolan förlänger sitt samarbete med Hermods under nästa termin också då Utbildningsdepartementet inte godkänt att Korr ska bedriva sina studier helt självständigt ännu. Som det ser ut idag kommer ändring ske till höstterminen 18.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Upp till toppen
Annons: