Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1416 ggr
astridn
2017-10-18 19:34

Min vän äter inte?

Hej jag har ett problem, eller snarare så är jag orolig över att min kompis kan ha ett problem. Sedan terminsstarten så äter hon inte alls vid skollunchen, dvs sitter och pratar utan tallrik eller tar mat och petar endast i den. Hon är pinnsmal, inte för att överdriva men många skulle påpeka att hon är väldigt smal för sin längd, skulle däremot inte säga att hon är ett vandrande skelett. …Men de 3 år jag har känt henne så har hon alltid varit så, och då har hon ätit mat vid lunchen. Vet inte hur hon äter mat hemma, men det är inget jag tänker luska fram heller då jag vill vara ärlig och det låter konstigt ?. Hon verkar aldrig hungrig men tom på energi t.ex på idrotten där hon inte verkar lika energisk som jag är van vid. (Nu låter det som att jag pratar om en hund haha det är inte alls meningen.) Hon verkar inte prestera på samma sätt i skolan som förr och hon gör inte samma spektakel med utseendet som förut, även om hon alltid kommer vara fin som hon är självklart. Det saker jag nämnde nu kom jag att tänka på först nu eftersom jag skriver det här.

Så fort någon påpekar att hon inte äter blir hon sur och fräser åt personen, och hon hänger inte med oss lika ofta som tidigare, utanför skolan. Jag vet inte om jag borde prata om det med henne eller någon annan, men det känns nästan taskigt att tala om det för någon annan, som kanske skulle tvinga in henne i något som bara gör saker sämre för henne. 
Jag vet inte om jag bara överdriver eller tolkar fel, men det känns verkligen som att jag borde göra något eftersom HON inte kommer göra det själv troligtvis.

Annons:
[KatarinePierce]
2017-10-18 19:54
#1

Fel sajt,testa inne på Ätstörningar

Scorpio97
2017-10-18 19:57
#2

Jag tycker du ska prata med någon vuxen. Dina föräldrar, en lärare, kurator, skolsyster eller någon annan du litar på. När man bryr sig om någon är det klart man blir orolig när personen slutar äta och tappar energi, du överdriver absolut inte.
Jag tänkte direkt på ätstörning, men det kan såklart vara något annat också (och jag är inte läkare eller på något sätt behörig att avgöra det). Man kan ju bli trött av exempelvis vitaminbrist också. Oavsett så låter det som att hon behöver hjälp och då är det oftast bättre ju snabbare det sker. Även om det inte är ditt ansvar att se till att hon mår bra, är det bra om du pratar med någon vuxen som kan hjälpa henne och ta reda på vad som är fel :)

Det är inte taskigt att vilja hjälpa sin vän men jag förstår hur du menar. Min kusin har en ätstörning (mestadels frisk nu), och hon bad mig ibland att ljuga för hennes föräldrar om att hon hade ätit när hon inte hade gjort det. Jag vägrade ljuga och kände mig som en dålig vän, för då tvingade dom ju henne att äta vilket hon inte ville. Nu när hon är frisk har hon dock tackat mig för det. För det var ju för hennes bästa trots att hon inte såg det så då. 

Jag hoppas allt går bra med din vän!


//Jessie

astridn
2017-10-18 20:05
#3

#1 Jag vet ju inte om det är just endast ätstörning det handlar om, kan ju vara annat inblandat också som andra tonåringar/ungdomar är erfarna av, något som kan vara vanligt hos folk i min ålder? Ett inlägg skadar väl inte och jag tror knappast det här är det första inlägget som rör det här. Men jag tar åt mig av din vänliga, hänvisande upplysning och skriver kanske där också.

astridn
2017-10-18 20:13
#4

#2 Tack! Det var det jag tänkte också, men allt blir så svårt eftersom jag inte vill orsaka min kompis en massa krångligheter, jag vet ju inte om hennes familj märker av det vilket de kanske gör och försöker åtgärda. Samtidigt vet jag att några lärare märkt av det och påpekat, men de gör ju inget! Iallafall är det inget som jag ser vilket kanske inte är såå underligt.
Hursomhelst förstår jag att det är bäst om jag talar om det för någon… det här är ju en början…

[KatarinePierce]
2017-10-18 20:16
#5

Håller med #2 men det kan ju vara början på en ätstörning

powerade
2017-10-18 21:12
#6

Jag var sådan i skolan. Ville inte äta skolmaten för den var äcklig och tyckte det var jobbigt med alla människorna. Dock var och är jag inte pinnsmal men man hade 0 energi för hjärnan jobbade men inte fick någon energi på hela dagen. Det behöver inte vara början till någonting eller vara någonting men man kan ju alltid prata med någon om det på skolan och dom kanske kan ta reda på mer eller så.

Annons:
VeilofElysium
2017-10-24 00:28
#7

Låter definitivt att det också kan vara annat och att ätandet påverkas. Jag känner igen det själv. Led av dysmorfobi (tyckte att jag var så ful att jag inte kunde gå ut vissa dagar), trodde att folk hatade mig och snackade skit bakom min rygg. Tyckte att jag såg fet ut också fast att jag inte visste att jag var det.. Självkänslan var bara så i botten. Jag tror att din kompis kan behöva prata med någon, exempelvis skolsyster. Det är svårt att få tid hos BUP men tror att de kan ta undantag beroende på hur akut det anses vara.

[KatarinePierce]
2017-10-24 07:29
#8

#7 Håller verkligen med dig! Det trodde jag också i skolan,blev början av min ätstörning

Upp till toppen
Annons: