Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1413 ggr
Tokyo
2017-10-29 18:07

Avundsjuk på andras talang

Istället för att bli glad för andras skull och säga till dom att jag tycker att dom är duktiga blir jag avundsjuk och känner faktiskt ångest, så överdrivet som det låter. Jag har stora behov att att alltid vara bäst på allt, och när jag inte är det blir jag väldigt obekväm. 

Speciellt gällande en kompis till mig som, precis som jag, spelar bland annat gitarr. De senaste åren har hon blivit alltmer intresserad av musik samtidigt som mitt intresse har svalnat. Att hon nu har blivit bättre än mig på gitarr gör mig därför riktigt avundsjuk istället för att tycka det är kul att hon blir bättre och att hon är musikaliskt talangfull, och de enda gångerna jag själv känner mig motiverad till att utvecklas är när jag hör henne spela och inser att hon "går förbi mig". Hon spelar varje dag och lär sig nya saker hela tiden samtidigt som jag bara spelar någon gång ibland, så jag förstår inte varför jag förväntar mig att keep up with her. 

Det vore en grej om jag spelade lika mycket som henne och var lika intresserad som henne och fortfarande inte lyckades komma upp i hennes nivå, men jag vet ju själv att jag inte är så intresserad egentligen och att jag hellre gör andra saker på min fritid.

Varför blir jag då så avundsjuk? Varför kan jag inte acceptera att andra också är bra på saker och att man inte alltid måste vara bäst på allt? Jag förstår inte vad mitt problem är😡

Annons:
Annielle
2017-10-29 18:26
#1

Det låter som du har dålig självkänsla och behöver jobba på den.http://www.umo.se/Jag/Sjalvkansla/

Det är inget fel på dig kan nämnas, är inte speciellt ovanligt att  känna så.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: