Annons:
Etikettkärlek-och-förälskelser
Läst 1566 ggr
Kadoor
11/9/17, 8:47 PM

Känslor för bästa vän?

Hej!
Jag la samma inlägg  i relationer iFokus men då jag inte fick några svar tänkte jag kolla om någon här har varit i samma sits och vill dela med sig av sina åsikter/tankar/lite hjälp. :)

Nu är det så att jag har ett litet dilemma om en säger så. Det är nämligen så att jag tror att jag älskar en av mina bästa vänner som mer än en vän.

Vi har känt varandra i 3 och ½ år, båda gick samma linje på gymnasiet vilket betyder att vi hamnade i samma klass. Under denna tid var vi väldigt tajta, just på grund av att vi var få som gick den linjen och för att vi har samma intressen. Då pratade vi ofta i telefon när vi spelade tillsammans etc. Viktigt att nämna är också att jag och min vän är båda med i samma kompisgäng på 6 pers och när vi träffas är det i princip alltid i grupp. Ibland händer det att ett par st. av oss träffas för att fika. 

Har under tiden jag känt henne haft "misstankar" om att jag känner mer för henne än bara vänskap, men har alltid förträngt det då det inte har känts rätt(just pga att vi är så nära vänner). Har då vart på g med andra människor vilket har gjort att jag har förträngt det. Min kompisgrupp har även haft fester där vi druckit, där jag och några tjejkompisar har tendensen att kyssas/hångla etc. (för oss är det normalt och ingenting som påverkar relationen efteråt). Problemet där är dock att jag det senaste har känt att jag känner mer när jag kommer så pass nära vännen det handlar om. 

Detta med mina känslor för henne började jag fundera mer på när vi träffades senaste gången, då hela kompisgruppen var med. Senare på kvällen blev jag och min kompis ensamma, då hon inte mådde så bra och jag höll om henne för att trösta henne. Var inte helt nykter just då, men jag kände väl i det ögonblicket att jag har känslor som jag har begravt. Just den stunden var väl ganska "speciell" för mig då det är ovanligt att jag behöver trösta henne eller så. 

Och nu är jag helt förvirrad för jag vet inte vad jag ska göra åt detta riktigt. Samtidigt som jag känner att jag tycker om henne väldigt mycket så känns det jobbigt att göra något åt det, eftersom vi är så pass nära och vi är i samma kompisgrupp. Dessutom är jag väldigt rädd för att få "nobben". 

Någon med erfarenhet av detta som vill dela med sig? Vad tycker ni jag ska göra…?
Detta är det enda som snurrar omkring i huvudet så blir typ galen snart!
(Ber om ursäkt ifall inlägget är alldeles rörigt haha)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
[134643]
11/10/17, 5:47 AM
#1

Sånt här är så himla svårt. Jag tror helt enkelt att du får väga de värsta tänkbara konsekvenserna mot varandra. Antingen så säger du inget och får leva resten av livet med att aldrig ha fått veta vad det kunde ha varit, eller så berättar du och riskerar er vänskap och hela gruppens atmosfär. Jag tror inte att någon annan kan svara på vad som känns bäst för dig tyvärr.

Kadoor
11/10/17, 9:38 AM
#2

#1 Tack för svaret! Ja det är ett himla dilemma detta måste jag säga haha.. Alltså det är väldigt jobbigt att gå runt och bära på det utan att säga något, men tänker också att det kan påverka vänskapen. Så har funderat lite på om jag ska se om mina andra vänner i gruppen har några tankar kring detta. En sak jag inte skrev(inser jag nu lol) var att hon, för några månader sedan, sa att hon hade haft en crush på mig i tvåan. Dock var vi båda fulla just vid det tillfället så har ingen aning om det låg någon sanning i det. Men kanske påverkar saker och ting? Har ingen aning. Får helt enkelt fundera lite till och se om jag kommer fram till vad jag ska göra.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

powerade
11/10/17, 11:16 AM
#3

Kanske prata med människan Lite? Att få veta att någon är intresserad mer än vän gör ju inte att vänskapen kraschar direkt. Så ska det då inte vara. Är det inte ömsesidigt så är det ju bara så det är. Då har man iallafall fått det ur sig

powerade
11/10/17, 11:16 AM
#4

Kanske prata med människan Lite? Att få veta att någon är intresserad mer än vän gör ju inte att vänskapen kraschar direkt. Så ska det då inte vara. Är det inte ömsesidigt så är det ju bara så det är. Då har man iallafall fått det ur sig

powerade
11/10/17, 11:16 AM
#5
witchling
11/14/17, 11:01 AM
#6

Är tillsammans med min bästavän, men även så kan jag inte riktigt ge några råd för vi har inte haft gemensamma vänner heller. Det kan gå dåligt och det kan gå bra, men du ska kunna leva med dina val sen. Vad skulle vara värst, att förlora vänskapen och möjligtvis gruppens dynamik - eller att aldrig ha gjort någonting och få se henne med någon annan?

Jag hade inte kunnat stå ut med att vara kompis när personen hittar någon annan. Men jag behövde heller inte tänka på att man är en grupp kompisar :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: