Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 3758 ggr
musse_lusse
2017-12-01 19:55

Hur fixar man pengar??

Hej, jag behöver lite pengar. Eller aaa typ 35 000 och sedan behöver jag sååååå mkt mer efter det. 

Jag ska då köpa en hund. Mamma har godkänt det men bara om jag köper allt själv, inklusive hunden. Har då kollat runt på saker hur jag får pengar lätt. Tittade lite på om jag skulle dela ut reklam men måste ju sortera ALLT. Det kommer ta flera timmar när jag ska göra det. Har kollat om jag kan vara statist i någon film eller reklam men hittar inget alls som är i närheten. 

Hur ska jag fixa ihop pengar,,, /// 13 årig tjej

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

Annons:
[KatarinePierce]
2017-12-01 19:56
#1

Först och främst vad ska du köpa för hund?

musse_lusse
2017-12-01 19:59
#2

Antingen en japanese chin, eller en bichon havanais. Är ganska säker på japanese chin.

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

[KatarinePierce]
2017-12-01 20:00
#3

Men snälla du har du tid?

[AnimeV4]
2017-12-01 20:07
#4

Fråga på Hundar iFokus, tycker jag!🙂

Kirnzy
2017-12-01 20:21
#5

Frågar som #3 har du verkligen tid med en hund? Du är 13 så du går i skolan och sen måste du ha något jobb också? För även om du samlar in pengar innan måste du ändå ha någon sorts inkomst efter. Och att tjäna pengar är inte lätt. Sen verkar du ändå kunnig om det, 35000 och sen såå mycket mer är ganska rimligt, istället för några tusen för hunden och några hundralappar för mat ;) Skulle din mamma hjälpa till med eventuella veterinärkostnader? Och har du tillgång till någon som passar hunden när du inte är hemma? :) Själv tycker jag inte det låter optimalt med en 13-åring+skola+jobb+hund om ens föräldrar inte är engagerade.. men såklart det kan fungera om man har en plan :) Jag delade ut tidningar/reklam ungefär i den åldern, och det är nog det enda jag kan komma på som är lätt, även omd det tar sin tid :)

vendelay
2017-12-01 20:27
#6

Tänk på att hunden kostar mycket mer än inköpspriset. Veterinärskostnader och försäkring och är det inte någon hundskatt i Sverige? Eventuella mediciner, veterinärsfoder osv. Jag föreslår att du åtminstone sparar ihop närmare 50 000, MINST, innan du skaffar en hund för du måste ha en buffert (sparkonto med pengar) om någonting händer. Lycka till!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[KatarinePierce]
2017-12-01 20:33
#7

Tycker att du har fått ganska bra svar. Glöm bort hunden.

Herveaux
2017-12-01 20:44
#8

#6 Hundskatten togs bort 1996 om jag inte minns fel.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

vendelay
2017-12-01 20:47
#9

#8 Woops! Då stryker vi den då, men å andra sidan så hade den väl dragits på föräldrarnas skatt efter TS inte är myndig så. Det var antagligen den minsta kostnaden av mina exempel anyways 😛

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Herveaux
2017-12-01 21:05
#10

#9 Sant! 👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[134643]
2017-12-02 02:28
#11

Om det låter som för mycket jobb att sortera allt så finns det nog inte så många ingångsjobb du kan ta. Man måste börja någonstans, och oftast är det skit. Du är 13 så du har inte så mycket möjligheter. Det är bara att ta, att ha hund är inte så kul hela tiden det heller. Tjänar du 1500/månad som jag gjorde när jag sorterade och delade ut reklam kan du skaffa hund om 2-3 år ungefär. Då vet du mer om hur ditt liv kommer se ut, så det är ju perfekt ;) Nä men helt ärligt, det är otroligt dyrt att ha hund. Är inte din mamma med på det och vill betala så skulle jag rekommendera dig att inte skaffa en. Det är så lätt att det blir fel och att hunden får lida för det. Tro mig, jag vet hur det känns att vilja ha hund. Jag är idag 19, och är fortfarande hundlös. Men jag är så glad att jag inte skaffade hund när jag var i din ålder, det hade inte gått när jag började gymnasiet.

powerade
2017-12-02 10:44
#12

Tycker att du borde vänta med hunden också. Försök samla pengar. Men skaffa ingen hund förns du gått ut skolan och börjat jobba. Annars kan det lätt bli att du står där med en hund som du inte har tid med. Inte lätt att hitta ett nytt hem åt dem heller när de är vuxna tyvärr.

powerade
2017-12-02 10:44
#13

Tycker att du borde vänta med hunden också. Försök samla pengar. Men skaffa ingen hund förns du gått ut skolan och börjat jobba. Annars kan det lätt bli att du står där med en hund som du inte har tid med. Inte lätt att hitta ett nytt hem åt dem heller när de är vuxna tyvärr.

Annons:
[rumelle]
2017-12-02 11:52
#14

Man får sällan betalt som statist. De bjuder kanske på mat om du har tur.

Honestyisdead
2017-12-02 12:14
#15

I din ålder finns det inte så mycket jobb att välja på. Om du tycker det är jobbigt att sortera reklam, hur ska du orka ta hand om en hund Då? Det är väldigt jobbigt ibland och du kan aldrig strunta i det jobbet.

Och för att ha råd med hund måste du ju ha jobb. När ska du hinna ta hand om hunden med både jobb och skola?

[134643]
2017-12-02 12:50
#16

Kan också säga att jag försökte mig på jobb + skola + häst ett tag. Det finns liksom inte tillräckligt många timmar på en dag för att få det att gå ihop. Jag hade skola 9-16, jobbade 17-21 och åkte ut till hästen efter det. Det fungerade inte, men jag var ju tvungen att jobba för att ha tillräckligt med pengar. Så man måste ha stöd och hjälp av någon annan.

Elinmatsdotter
2017-12-03 22:58
#17

Jag vet inte om mitt tipps funkar i dag men när jag var i din ålder 2000—2009 så sålde jag alltid fröer och lökar på våren för Weibulls blommor. Det funkade precis som jultidningar bara bättre avkastning. Man gick dörr till dörr knackade på. Perfekt sätt att lära sig säljtecknik, självförtroende och arbetsmoral. På vintern sålde jag jultidningar för wwf. Där i mellan hjälpte jag till hemma för pengar (uppväxt på gård där det alltid fanns extra göra) eller så sommarjobbade jag i grannens kostall. Några sätt att tjäna pengar förutom reklam. Med det sagt vill jag precis som alla andra säga att det är bättre att vänta. Jag fick "min" första hund när jag var 15 för jag ville satsa på hundspår o jag älskade värkligen henne o hon var en fantastisk vänn MEN när jag sen valde gymnasium hamnade jag på en internatskola inriktning jordbruk o djurhållning. Super tänkte jag för hunden fick följa med men det var verkligen ingen miljö för en hund, alla hundarna som var där fick någon form av men tex kunde inte vara själv på internatet(trots att det funka hemma) oftast rädslor för pojkar/män och skarpa ljud då killarna hade mycket skit för sig. En kompis rottweiler klarar inte av killar i keps i dag då en kille hoppa in genom fönstret till rummet hon var lämnad i, jag hörde hur hunden skrekskälde och hitta henne under sängen(vi fick dra ut henne) en annan hund klarar än i dag 4 år senare inte av att man smäller flugor med flugsmällare eller slår näven i bordet efter att folk smällt i dörrar o stökat runt på internatet. Det Slutade med att dom flesta hundarna fick flytta hem till elevernas föräldrar som plötsligt satt med ett större dagligt ansvar än vad dom skrev på för med en arbetssituation som inte gick att matcha med en hunds behov. Lika dant att sticka iväg på helger antingen tjejkväll, pojkvännen eller fest var bökigt för man måste fixa hundvakt känns kanske inte som ett problem i dag men det blir ett problem när man vill lära känna klasskompisarna men kan inte hänga med på något för hunden. När du sen är 19 kommer hunden vara runt 6 år och i dag är det många som vill göra sin gymnasiepraktik utomlands eller resa lite efter studenten eller börja plugga universitet direkt det kan bli ett hektiskt liv att få tid för en hund med. Jag säger inte att det kommer bli för dig men med mitt facit i hand hade jag levt ett helt annat liv om jag inte haft häst eller hund. Bara det att kunna sticka på hotel weekend o gå på ställen där hund inte är tillåten eller åka till Australien o jobba ett år blir ett jätteprojek. Vi vill nog alla bara att du ska få så bra chanser så möjligt att vara en bra hundägare och hunden få en så stabil och rolig levnadsmiljö som är möjlig! Lycka till med extra jobb och ett stort val :)

Duvethon
2017-12-04 20:37
#18

Jag har tyvärr väldigt svårt att se hur en 13-åring ska bekosta en hund själv utan något ekonomiskt stöd från sina föräldrar. En renrasig hund kostar ca. 14.000+, försäkring 200+ och mat ungefär 500/månad. Dessutom vaccineras de vilket kostar 500. Utöver detta tillkommer kostnader som tillbehör (koppel, halsband, schampo) kostar ofta en del om man inte köper begagnat. Det är fint att du planerat ett "startkapital" men en hund kräver en stabil ekonomi.

Det bästa är väl om familjen tar ett gemensamt beslut, en hund tillför mycket i livet men är också ett stort ansvar. Om din familj inte vill bidra ekonomiskt eller ha en hund öh.t bör du vänta tills du är myndig.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

MonicaLagerquist
2017-12-06 08:41
#19

#18 Svårt att tro att du får en hundförsäkring för 200 per månad.Jag betalar 467 för veterinärvårdsförsäkring och min son betalade 563 för sin hund.

Stolt ägare till fem La permer

Duvethon
2017-12-06 15:12
#20

#19 Vi betalar inte ens 200 och då har vi försäkrat upp till 40.000 :) Det beror på vilken ras man har. Frisk hundras = billigare försäkring. Om vi hade haft en rottweiler skulle samma försäkring kosta 400kr! Så visst går det.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Duvethon
2017-12-06 15:14
#21

#19 Vill även tillägga att vi har 15% rörlig kostnad och 1500 fast så vi har en riktigt bra försäkring, gäller att hitta rätt försäkringsbolag ;)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

tiger tok
2017-12-07 07:16
#22

#20 visst blir det billigare med frisk ras, men min hund har inga rasbundna sjukdomar alls, och vi betalar ca 400/mån

Fridaaaa
2017-12-07 16:48
#23

#19 Betalar under 200 kr/månad för vår blandis på folksam, och då är det mellanförsäkringen. (50 tusen)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katti
2017-12-07 20:11
#24

Jag tror att din mamma har lurat dig. Istället för att säga nej sa hon ja, med villkoret att du betalar allt själv. På så vis vet hon att det inte blir någon hund i huset bra många år!

Men fortsätt drömma, umgås med hundar, häng på forum och läs böcker och tidningar! Och spara pengar. Ett bra sätt kan ju vara att eerbjuda dig att gå promenader med andras hundar. Då slår du minst tre flugor i en smäll! Du tjänar pengar, du får umgås med hundar och du lär dig en massa 😃.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Duvethon
2017-12-07 20:45
#25

#22 Ja men det beror ju på vilket bolag man väljer och vad som skall ingå.

Betalar runt 150 med Sveland, har japansk spets. Försäkrad till 40.000 så självklart går det att få för runt 200, inga konstigheter med det 😃

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

jenmjao
2017-12-10 17:11
#26

#25 Fast beror inte det där på ålder? Jag betalade 150-200kr på min tik ett bra tag, nu när hon är 7år ligger försäkringen på 400kr per månad.
Man får ju alltid första året billigare, sen höjs det lite mer och mer för varje år.

Katti
2017-12-10 18:42
#27

Jag vet bara hur Agria gör, men där beräknas premien på ett flertal parametrar. Förutom vilket försäkringsskydd du väljer påverkar även hundens ras, ålder, kön och var du bor (djursjukvård är dyrare i storstäderna) priset. Dessutom får du rabatt om du är medlem i vissa hundklubbar, uppfödarrabatt och mängdrabatt om du har flera hundar försäkrade. Så en chihuahua kan kosta dubbelt så mycket i försäkringspremie som en annan chihuahua!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Duvethon
2017-12-10 20:23
#28

#126 Ja, som du säger är första året billigare. Betalar 150 första året, därefter höjs det till 200kr/månad.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Katti
2017-12-10 20:32
#29

#28, fast vad premien blir nästa år kan du ju inte veta! Det vet inte ens försäkringsbolaget då det räknas ut efter årets resultat avseende utgifter och inkomster! Dock får man nog hos alla bolag valprabatter som försvinner med tiden. Och att det blir dyrare, även utan rabatter som försvinner, kan man alltid räkna med!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Duvethon
2017-12-10 21:07
#30

#29 När jag var i kontakt med mitt bolag fick jag ett prisexempel på vad det kommer att kosta utan diverse rabatter, det är alltså bolaget som har informerat mig om detta!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Katti
2017-12-10 22:06
#31

Ja, men det är ju i årets priser. Inte nästa års. Jaja, du ser ju ungefärlig skillnad i alla fall!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Duvethon
2017-12-10 22:10
#32

#31 Ja jag antog att de utgick från årets kostnad och är medveten om att försäkringen kan höjas något, men är väl inga större summor det handlar om /månad?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Katti
2017-12-10 22:35
#33

Troligen inte, men det kan ju t ex hända att rasen har varit ovanligt drabbad och fått byta premiegrupp eller liknande. Då kan det bli hopp. När riskkapitalbolagen gav sig in i branschen för ett antal år sedan blev veterinärvård plötsligt avsevärt dyrare, och då såg alla en ganska rejäl höjning. I det läget har ju bolgen bara två val; höja premien eller försämra villkoren. 

Men nu får det vara färdigtrådkapat!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: