Annons:
Etikettfamiljen
Läst 2888 ggr
Anonymtjej:)
12/5/17, 11:37 AM

Våld mot min mamma!

Hej! Jag är en 15 årig tjej som behöver råd. Min mamma har en sambo som misshandlar henne fysiskt och psykist, han slår henne och säger väldigt hemska saker. Men min mamma ger han bara nya chanser för hon säger att hon älskar han så mycket. Jag hör allt fast dom tror att allt sker i hemlighet. Jag mår jätte dåligt och min mamma också. Vad ska jag göra?

Annons:
Maria
12/5/17, 11:40 AM
#1

Har du pratat med din mamma om att du vet allt?

Har du någon nära anhörig du kan anförtro dig åt?

Annars är det bra om du pratar med någon annan vuxen om detta för det är inte rätt framförallt mot dig men inte för din mamma heller.

Skolkuratorn/sköterskan kanske är bra att börja med för att se hur ni ska gå vidare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonymtjej:)
12/5/17, 11:45 AM
#2

#1 jo min mamma känner till att jag vet allt. Hon säger att jag bara måste vara snäll mot han och inte säga det till någon för hennes skull.

Maria
12/5/17, 11:50 AM
#3

#2 Det är ju helt orimligt i längden och din mamma har faktiskt ansvar över dig. 

Du ska inte ta på dig något ansvar för detta och hålla tyst för hennes skull. Det är hon som vuxen som måste ta tag i detta även om situationen är svår.

Försök att tala med någon annan närstående eller ex. personal på skolan för detta måste ju ta slut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
12/5/17, 12:29 PM
#4

Japp prata med nån närstående/kurator på skolan eller gör en orosanmälan till soc man kan vara anonym när man gör en sån.

[AnimeV4]
12/7/17, 6:38 PM
#5

Jättestarkt av dig att skriva här! Jag håller med övriga att du ska börja med att kontakta någon på skolan. De kan säkert hjälpa dig rätt.

Och precis som i vården kan man råka prata med fel person, så om någon ex. inte verkar kunna eller vilja hjälpa (även om de kanske rentav är skyldiga), ge inte upp och gå till nästa!

Vi är flera som stöttar dig!

[KatarinePierce]
1/1/18, 6:58 PM
#6

Hur har det gått?

Annons:
Anonymtjej:)
7/8/18, 12:26 AM
#7

#6 Det har tyvärr inte blivit bättre. Har pratat med skolkuratorn men det skedde inga förändringar.

Alice san
7/8/18, 2:21 AM
#8

Du borde prata med din mamma om att det hennes pojkvän gör är fel och att det spelar ingen roll hur mycket hon älskar honom för hon måste lämna honom hon kan få allvarliga skador i längden och bli så pass skärad av alla fula ord att hon inte kommer våga lämna honom och därför måste hon passa på nu och om han hotar henne kontakta polis han kommer inte kunna skada henne eller ta ut någon slags hämnd för din mamma kan inte fortsätta i detta förhållande det måste få ett slut och tänk om det går ut över dig

[134643]
7/8/18, 1:53 PM
#9

Polisanmäl honom och se till att du och din mamma kommer därifrån. Det finns organisationer som hjälper kvinnor i våldsamma förhållanden, ring kvinnofridslinjen på 020-505050. De kan hjälpa dig rätt. Och du behöver såklart stöd du också, så fortsätt prata med en kurator eller liknande. Du är inte ansvarig för din mamma, men just nu behöver hon din hjälp att ta sig därifrån då hon inte inser det själv.

akvarium123
7/8/18, 2:07 PM
#10

Kan du gå till en granne och be om hjälp att h*n gör en orosanmälan till soc. Som jag förstår det så är det inte din pappa som misshandlar din mamma utan en annan person. Ifall du nu bor hos din pappa växelvis eller hur ni har det kan du prata med honom om det? För mig och mina syskon blev det så att vi fick gå till pappa då mamma precis som din gav honom nya chanser så när pappa fick höra detta så åkte han direkt till mamma och föreslog att dom skulle ta en fika på stan utan särbon där pappa fick säga vad han visste och sedan att hon behövde göra något åt saken då det inte var okej att särbon misshandlade mamma psykiskt (och ibland fysiskt) vilket verkligen gav resultat så att mamma förstod att det var allvar. Så efter det så tog mamma tag i det och sa pt honom att han inte var välkommen längre vilket han inte tyckte var okej. Men när han väl åkte hem på natten så låste mamma och bytte lås (han hade nyckeln) på alla dörrar för att han inte skulle kunna komma in. Men han gav sig inte för det och stod utanför dörren och väntade och väntade och vi kunde inte gå till skolan vi barn då vi alla tyckte det vore för farligt då han troligen förstått att vi alla hade dessa nya nycklarna och att det vore dåligt ifall han fick tag på den medans vi var i skolan. Så där satt vi. Men tillsist så sluta han sitta där men kom emellanåt och kollade in genom fönstrena och knackade och allt möjligt. När han väl insåg att vi aldrig skulle öppna så ringde han till mammas jobb (sjukhuset) där personalen inte kunde avsluta då han ringde upp direkt efter och bytte telefonnummer och allt möjligt så efter en hel natt så lade han på då mamma sluta jobba och gjorde så i kanske minst en månad. Hela sjukhuset var chockat över hur mycket han gjorde för mamma. Tillslut så fick hon göra en polisanmälan åt honom då det inte funkade. Så grannarna kan göra mycket även din pappa och din släkt. Du kan även ringa/chatta med Bris. Du är ju även vittne till ett brott antar jag ju då. Brottsofferjouren kan du också ringa och även kolla in deras hemsida. UMO.se har säkert också någon information om detta. Du kan även gå till Ungdomsmottagningen och prata om det. De brukar gå att gå dit och få prata i ca 10 min första gången när man inte bokat tid så får man sedan hjälp om hur man bokar tid. Detta beror förstås lite på hur det är på olika mottagningar. Men gå dit vet jag! Du kan såklart även gå till Polisen också. Det kan vara läskigt att gå dit och det tycker jag själv med men dom vill Ditt bästa och måste ta det du säger på allvar. Och jag tror säkert dom förstår att du tycker det är läskigt och jobbigt att gå dit det är nog ganska vanligt. Vid vår polisstation där jag bor har dom vad jag förstått det som en barngrupp där poliser med erfarenheter av barn är med. Även psykologer och liknande finns med i denna gruppen. Du är inte själv i detta! Det finns fler familjer som har det såhär!

Upp till toppen
Annons: