Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1090 ggr
Katarina97
2017-12-27 21:23

Ensam på högtider

Jag har vänner, nära vänner, inte många men egentligen känner jag ändå att jag inte skulle hinna med fler pga jobbet så det är lika bra även om jag ibland vill ha fler för att det är det man ”borde ha” men förstår ju att det är löjligt. Men vid vissa tillfällen, framförallt vid högtider så känner jag att jag alltid hamnar mellan stolarna på något sätt. Vet inte om det är för att jag själv är dålig på att skaffa planer att bjuda in vänner till eftersom jag själv har alldeles för få för att själv ordna någon tjejmiddag, fest eller liknande hemma och eftersom jag har så få så blir jag sällan bjuden till något heller. Kanske är det därför jag inte blir inbjuden till mina vänners planer? Kanske borde jag vara ute tidigare och fråga vad dom ska göra och säga att jag själv inte vet för att dom kanske ska fundera på att kanske bjuda med mig om dom blir inbjudna till något? Kanske beror det på att jag har några nära vänner men är ingen självklar del av något ”gäng” och på högtider kanske man vill fira med sitt kompisgäng liksom? Nu sitter jag iaf här igen och vet inte vad jag ska göra på nyår. Skäms över att säga till mina vänner att jag inte har några planer och när jag frågat vad dom ska göra så verkar det inte som något dom direkt skulle vilja bjuda in mig till. Hade jag frågat är det möjligt att jag skulle få följa med men vill inte att någon ska känna att jag tvingar mig på eller bjuda med mig till något där personen som håller i det egentligen inte vill ha fler folk dit bara för att min vän tycker synd om mig. Och om vännen jag frågar säger nej? Vad ska jag då säga när jag inte kan bli medbjuden på några andra planer och sitter hemma själv? Då blir det ju ännu värre. Tycker bara att hela grejen är så pinsam och får så mycket ångest av högtider. Vet inte riktigt vad meningen med detta inlägget är då det väl inte är någon här som kan göra något åt det men kände bara att jag verkligen behövde skriva av mig. Tack om det var någon som orkade läsa!

Annons:
[134643]
2017-12-28 04:03
#1

Jag tycker att det är helt okej att fråga om man kan följa med. I alla fall till en början så att de faktiskt vet att du vill hänga på! Det behöver ju inte vara påtvingande utan bara ett ”Det där låter jättekul, skulle det vara möjligt att jag också kom med?” Har massa vänner som aldrig skulle bjuda in mig utan att jag tog up det, för de antar att jag har annat för mig. Jag tycker att du ska fråga vad de ska göra på nyår och om du kan följa med eftersom du inte har några planer :)

224
2018-01-07 22:10
#2

Har samma problem som dig, jag har EN god gammal vän, och hon har massor av vänner som alla känner varandra.. törs inte heller fråga, vill inte haka på och känna mig dum. Väldigt pinsam situation, pinsamheten är nästan värre än ensamheten😕

Upp till toppen
Annons: