Annons:
Etikettövrigt
Läst 1089 ggr
Neakarlssons
2018-01-08 17:18

Munskydd i Sverige?

Hej! Jag undrar om det är lämpligt att bära munskydd här i Sverige, när man är t.ex förkyld, allmänna platser med mycket folk, tunnelbanor osv. Visserligen ingår det inte i vår kultur här i Sverige som t.ex i Japan, Sydkorea men jag undrar mest vad ni andra tänker kring det. Skulle det se helt konstigt ut eller kan det vara värt att testa. Lite konstig fråga, men tacksam för svar! :)

//Linnéa

Ps. Är själv inte från Japan/Sydkorea…

Annons:
Mysan_
2018-01-08 17:29
#1

Jag vet inte riktigt, har sett många gå runt med munskydd så tror inte det är så konstigt

Aleya
2018-01-08 17:30
#2

Man ska hålla sig hemma om man är sjuk. Inte springa med något kasst munskydd och tro att det ska hjälpa. För dom som finns är så tunna så är inte ens säkert att det hjälper.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Stinastygg
2018-01-08 18:13
#3

De enda som bör bära munskydd på platser med mycket folk är människor med t.ex cystisk fibros och andra sjukdomar och immunförsvarsnedsättningar som behöver skydda sig mot normalt sett "ofarliga" smittor och virus som t.ex förkylning, då det innebär en förhöjd risk för dem (de kan bli mycket svårt sjuka om de smittas, t.o.m dö).

För oss andra är det inte befogat, vare sig vi är friska eller sjuka. Och som sagt så ska man helst hålla sig hemma när man är sjuk!

Snurrig
2018-01-09 19:07
#4

Vill du använda det - kör på! Känns inte som att det gör någon direkt skillnad sjukdomsmässigt. Men det är ju en accessoar också! Jag tycker det är snyggt. Inte såna klassiska sjukhusmunskydd alltså, tunna eller helvita, men dom som är gjord av tyg, helsvarta eller med mönster och sånt. Det är inte särskilt vanligt här, men jag tror inte folk bryr sig om hur andra klär sig. Säkerligen väldigt skönt nu på vintern när det är kallt ute också, såvida man inte har en superdupertunn. Vet en som använder det av den anledningen, verkar fungera för henne.

#3 Finns det någon anledning till varför man inte ska använda det på platser med mycket folk? Gör det någon (negativ) skillnad?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Aleya
2018-01-09 20:06
#5

#4 om man använder dom av tyg och man är förkyld så lär dom bli ohygieniska. Ungefär som att snyta sig i en tygnäsduk och vi vet ju att sådana finns knappt att köpa längre. Kan bara säga att det är väldigt obehagligt att stå i timmar och andas i munskydd. Så vissa kanske skulle få panik av att ha nått för munnen länge. Det är väl det enda som kan vara negativt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Stinastygg
2018-01-10 12:32
#6

#5: Man får väl tvätta dem efter användning precis som man gör med underkläder? 🙂

Textilnäsdukar är för övrigt det bästa som finns! Det kommer tillbaka sakta men säkert, liksom blöjor, trosskydd och bindor av tyg som på äldre dagar har blivit poppis igen. Mycket bättre för vår miljö än förbrukningsvaror med papper och plast! 👍

Annons:
Aleya
2018-01-10 12:41
#7

#6 det jag dock syftar på är att den är helt värdelös om den är i tyg och man går och hostar och snorar i den. Så visst att man kan tvätta den. Men medans så är man som en gående smitthärd. Ja dom är bra att ha hemma (näsdukar) men jag skulle aldrig gå omkring med dom på stan om jag var förkyld. Då är det bättre med näsdukar som man slänger. Mer hygieniskt än att rota i fickan efter en tygbit full med gud vet vad och sen går man runt och tar på saker efter det. Så som sagt så är det vissa gången bättre med att man snyter sig och slänger skiten.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Stinastygg
2018-01-10 13:34
#8

Ja jag förstår absolut hur du menar… Men, då är man ju en gående smitthärd när man nyser i armvecket också? Dessutom kastar jag inte pappersnäsdukar om jag bara torkat lite snor på den en gång… Stoppar ner den i fickan igen och slänger när den är ordentligt begagnad.

Aleya
2018-01-10 14:14
#9

#8 fast står du och kladdar dig själv i armvecket? Du öppnar ju inte dörrar med armvecket eller hanterar saker med ditt armveck. Då måste jag fråga hur du tänker då du är sjuk och inte kastar en pappersnäsduk som är använd. Dom bottnar ju upp nästan på en gång.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: