Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1183 ggr
[Reträtt]
2018-01-12 14:56

Alla pratar, ingen lyssnar

Att vara en bra lyssnare är guld värt, tycker jag. Jag förstår hur viktigt det är att lyssna, att andra får känna sig hörda. För vem vill prata med någon som inte lyssnar? 
Därför lyssnar jag alltid på mina pratglada kompisar när de berättar någonting. Ingen skillnad om de har berättat det 99 gånger förut, om det handlar om ett prov i skolan, värk i ryggen eller möglet på mosterns jobb - jag lyssnar utan att avbryta (jag försöker faktiskt inte få mig att framstå som något helgon, tro mig).

Grejen är den att mina jämnåriga kompisar i skolan inte verkar ha en aning om hur man lyssnar. Jag kan sitta och säga någonting till dem och plötsligt tar de upp sin telefon och läser något nytt meddelande som de har fått eller avbryter mig med någonting som de absolut måste berätta just den där sekunden som möjligtvis hade någon vag anknytning till det jag själv höll på att prata om.  

Jag är en sansad person… eller nej, "sansad" är fel ord. Jag har stängt in känslor under flera år och har därför inte reagerat så starkt när de gör så här. Men nu, då jag kämpar för att komma ur min depression och vägrar stänga in känslor längre, har jag börjat visa hur mycket det faktiskt stör mig att de aldrig lyssnar på mig. De är ju såklart ovana med att jag faktiskt reagerar, men ingenting händer förutom att de kanske blir lite förvirrade i stunden. Det verkar som att de inte kan greppa hela begreppet med att lyssna. De lever i sina egna små bubblor och hör min röst som något otydbart mummel i bakgrunden. 
Jag börjar bli väldigt trött på det här.  

Vad skulle ni göra åt saken? 

En bra idé vore kanske att försöka prata med dem om det… men det är ju lite problematiskt eftersom de ALDRIG LYSSNAR. 😡

Tack för mig.

Annons:
vallhund
2018-01-12 15:03
#1

Varför umgås med energitjuvar?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Reträtt]
2018-01-12 15:06
#2

Bra fråga: har frågat mig själv det många gånger. 

Kanske för att de tycker att jag är en bra vän och att de hoppas att vi ska vara vänner för alltid. 
Jag vill också vara vän med dem; det är inte det. De är fina personer på sina alldeles egna vis. Skulle bara vilja att de lyssnade.

Äppelsnäckan
2018-01-14 18:39
#3

Jag känner igen det där. Jag är knappast perfekt men när någon pratar är det självklart att man inte sitter och läser något på mobilen. Men alla tänker inte så, vilket är jättekonstigt. Förstår inte hur dom tänker. Man hinner väl hålla på med mobilen när man pratat klart? Är det viktigare att scrolla snapchat och insta liksom?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

[Reträtt]
2018-01-17 22:05
#4

#3 Precis! Telefonen försvinner ju ingenstans under den stunden man pratar.

MyNameIsWilma
2018-01-22 19:44
#5

Exakt det du skrev är vad jag gått igenom, som tur var blev det bättre för mig. Att prata till punkt var då något jag inte fick göra på länge.

[Reträtt]
2018-01-26 17:35
#6

#5 Fint att det blev bättre i alla fall!

Annons:
Upp till toppen
Annons: