Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1065 ggr
Tokyo
2018-01-19 21:29

Hjälp med presentation

Vi ska göra en presentation på svenskan om ett par veckor där temat ska vara möten. Det är en utredande uppgift, alltså ska man diskutera fakta osv men kan också ha med någon personlig reflektion. 

Jag har dock ingen aning om vad jag ska prata om. Själva ämnet tycker jag är väldigt brett och oklart och jag skulle behöva ha hjälp med att komma på något som på något sätt har med ett möte att göra och som det dessutom går att göra en presentation på mellan 3-5 minuter om. Det behöver inte vara ett fysiskt möte, utan det kan egentligen vara vad som helst.

Någon som har några idéer?

Annons:
witchling
2018-01-19 21:34
#1

Finns ju första intrycket, det ingår väl i ''möte''? :)

Tokyo
2018-01-19 21:44
#2

#1 Ja, vad skulle man kunna berätta om det då?

Silver83
2018-01-19 22:17
#3

#2 Vad som påverkar första intrycket och varför det gör det? Om det är verbal eller ickeverbal kommunikation som påverkar mest, och varför? Vad du själv upplever som bra/dåligt med första intryck etc.

Tokyo
2018-01-19 22:55
#4

#3 Tack för tipsen :)

Sindri
2018-01-19 22:55
#5

Man kan ha läst en bok där man tycker att man "möter" författaren, eller någon av personerna i boken. Eller sett en film.
Man kan ibland tycka att man möter sig själv genom en bok eller film.
Man kan  också möta sig själv genom att prata med en äldre släkting som kan berätta om släkten, eller om en själv som liten.

Duvethon
2018-01-20 00:01
#6

Första intrycket som nämnts tidigare var en bra idé.

Mitt tips är att försöka avgränsa, bestäm dig för en idé (exempelvis första intrycket) och utforma en rubrik/frågeställning "Första mötet och dess betydelse", detta är viktigt för att du ska hålla en röd tråd :) förstår du hur jag tänker? 😂

Min spontana tanke är möte mellan patient och psykolog/läkare. Här kan du förhoppningsvis hitta massor av fakta (vad har psykologen/läkaren) för påverkan på patienten och behandlingen? Hur stor roll tror du MÖTET spelar för roll för patientens behandling osv osv… Lycka till!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Tokyo
2018-01-20 00:14
#7

#6 Tack för tipsen! Har funderat på att prata om ångest inför att tala inför grupp (med fokus på just presentationer och tal), om det skulle kunna tolkas som ett typ av möte. Möte mellan den som håller tal och publiken, tänker jag. 

Isåfall skulle jag kunna diskutera hur den ångesten upplevs (fysiska symptom), vad det beror på (både vad som kemiskt sker i kroppen och hur fenomenet uppstod ur evolutionsperspektiv), hur det påverkar en människas liv och hur man kan minska ångesten. Jag tänker mig en öppningsfras som typ "tänk dig att personen innan dig precis är klar med sin presentation och du vet att det nu är din tur…" osv. 

Låter det sammanhängande? Lite ironiskt kommer det dock bli eftersom jag själv kommer stå där med darrande röst och hjärtklappning. Eller effektfullt, kanske?

Duvethon
2018-01-20 00:35
#8

#7 Hmm ja det bör gå! Jag har ingen bra koll på vad definitionen av mötet är men för mig är möte när två eller fler människor sätter sig ner för att diskutera, komma fram till en slutsats. Om du inte har fått några tydliga riktlinjer av din lärare tycker jag absolut att du ska köra på din idé, presentationer blir ofta som bäst om man tror och känner med det man talar om. Kör på! :) Obs: tänk på "konstpauser" för att förstärka, tala ej för snabbt. pausa mellan meningarna om du vill förtydliga något

Superbra öppningsfras! det gör att många kommer känna igen sig.

Om du vill ha förslag på ytterligare öppningsfras så har jag en:

Hjärtat börjar slå allt hårdare och du känner att händerna börjar skaka. Alla ögon är på dig och allt du kan tänka på är de kommande minuterna. Du börjar känna en lätt panikartad känsla… Känner du igen dig? Det gör jag. Faktum är att vi kontinuerligt försätter oss i situationer där vi möter en publik och detta är verklighet för många. Varför upplever många situationen så hotfull egentligen? 

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Tokyo
2018-01-20 10:50
#9

#8 Tack så mycket, det där sista ska jag verkligen använda mig av. Särskilt relaterbart kommer det bli eftersom många där och då kommer sitta och känna den känslan, om jag inte är sist att presentera det vill säga.

Sindri
2018-01-20 12:04
#10

Vilken jättebra idé. Kanske kommer att at udden av många andras nervositet. För alla kommer att vara nervösa. Jag är ganska van talare och ingen tror att jag är nervös, men det är jag.

Tokyo
2018-01-20 18:01
#11

#11 Har du några tips på hur man kan hantera den nervositeten? Jag ska presentera inför 8-9 personer, vilket egentligen kanske inte är så mycket, men jag har aldrig redovisat något för så många själv förut. För mig gäller det bara att ta mig igenom det och få det överstökat, men för kanske första gången någonsin känner jag att jag också vill göra mitt bästa för en gångs skull.

Jag vill gärna ha så mycket backup som möjligt för att underlätta, det vill säga en powerpoint med rubriker, punkter och bilder. Sen tänkte jag att det vore bra att ha kort att läsa från. Egentligen borde jag väl bara ha stödord på korten men jag tror inte att jag är kapabel till att prata över huvud taget om jag inte har en fullständig text att läsa från. Det kommer ju höras att jag läser innantill, men att jag gör redovisningen över huvud taget är en bedrift, så att försöka låta avslappnad är inte riktigt det jag prioriterar.

Finns det något annat jag kan ha som underlättar? Jag antar att jag helt enkelt får se till att bli klar med powerpointen och texten så fort som möjligt så jag hinner öva när jag är själv.

Sindri
2018-01-20 22:34
#12

En sak att tänka på är att inte prata för fort, det är så lätt gjort när man är nervös och bara vill få det överstökat så fort som möjligt.

Träna andningsteknik.
Har gärna powerpoints men inte med så mycket text på, det tar bara fokus från det du säger.

Försök hitta roliga/träffande bilder istället. (Jag har inte riktigt koll på hur man får låna bilder till sådana små sammankomster, men din lärare kanske vet) Kan du få din publik att slappna av, så kommer du att göra det själv också. Var inte rädd för pauser heller. Det du säger skall hinna sjunka in.

Tillåt dig att tycka att det är läskigt, men att du skall klara det. Man måste göra så många läskiga saker i livet, det här är bara en av dem.

Det är absolut inte fel att läsa texten från manus, bara du inte läser för fort. Gör gärna små markeringar då och då som är för att påminna dig om att inte prata för fort. Och att andas. 😉

Bara att du förbereder dig för det här är ju en stor seger. Tänk att du gör det här för din egen skull - för vilken känsla det är när det är överståndet.

Duvethon
2018-01-20 22:58
#13

#11 Jag tyckte presentationer var HEMSKA på gymnasiet. Vi hade inget val och hade presentationer hela tiden, ibland så långa som 30 minuter. Jag var fruktansvärt orolig så jag hade med massa talkort men jag kollade knappt på dem! Anledningen är att jag hade nötat in all information så när stödorden kom på powerpointen så visste vad jag skulle berätta. Nu tycker jag det är väldigt roligt även om jag självklart är nervös. Jag tycker det är kul att lära andra människor om något! Har ofta fått beröm över hur duktig jag är på att tala, även fast jag är grymt nervös! :P

Mina tips:

Ordna talkorten så att varje talkort hör ihop till en bild på powerpoint. När du är klar med ett talkort så vet du att det är dags att byta blad, alltså ett talkort för varje bild på powerpointen.

Ha en enkel powerpoint! Det räcker med tre korta meningar där du tar med det viktigaste. Tänk på att publiken kommer att flytta fokus från dig till powerpointen, vilket är väldigt skönt! Har du korta meningar kommer publiken tvingas att läsa, detta brukar ta bort nervositeten då du vet att publiken inte kollar på dig.

Det är helt okej att ha fullständiga manuset! Men försök lära dig det utantill, då behöver du bara kolla på talkortet och du vet vad du ska säga. Du behöver givetvis inte säga meningarna i rätt ordning. Om du tappar bort dig är det bara att kolla på kortet och fortsätta :) Det är enligt mig roligare att prata fritt istället för att läsa på talkortet, talkortet finns där som en trygghet. Men gör det som du är bekväm med! Men återigen, absolut inget fel med att ha det fullständiga manuset, faktum är att jag ofta blir mindre nervös eftersom jag då har all information ifall jag skulle glömma bort. Det kommer gå bra! :D

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Tokyo
2018-01-21 13:03
#14

#12 och #13 Tack så mycket för era tips!! Jag ska tänka på allt det ni har sagt och se fram emot känslan när det är över.

Halvdansken
2018-01-21 14:35
#15

Eller ta en helt annan vinkel, den teknologiska. Prata om tex Skype (eller vad man nu använder), hur den nya tekniken gjort det möjligt att mötas tvärs över kontinenterna. Att mormor i Sverige kan möta  sitt nyfödda barnbarn i Australien på en dator.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Denna kommentar har tagits bort.
Duvethon
2018-01-23 14:28
#17

#16 vad säger du? skriv tydligare.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Tokyo
2018-01-24 20:08
#18

Vet inte riktigt hur jag ska avsluta presentationen. Det sista jag pratar om i den är hur man hanterar ångesten och det allra sista jag säger angående det är "tänk på hur skönt det är när du äntligen har gjort det". 

Är det nödvändigt att ha en sammanfattning i slutet? Talet är ju verkligen inte långt, så att upprepa allt jag nyss har sagt i slutet känns lite konstigt och tjatigt. Finns det något sätt att göra en sammanfattning på utan att det blir "som sagt är glossofobi ("talängslan") den vanligaste fobin i världen och symptomen man kan uppleva är…blablabla"?

Jag vill iallafall avsluta med något som man verkligen förstår är den avslutande meningen, någon som har några tips?

Duvethon
2018-01-24 21:05
#19

#18 Ett bra tal hänger oftast samman med inledningen :) så försök koppla till inledningen i talet

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Tokyo
2018-01-24 22:22
#20

#19 Min rubrik är "mötet mellan talare och publik". Hur kan jag koppla slutet till det?

Annons:
Duvethon
2018-01-24 22:28
#21

#20 Inledningen i talet är början av talet, dvs första stycket

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Tokyo
2018-01-24 22:36
#22

#21 Haha, vet inte varför jag trodde du skrev rubrik. 

Då blev det genast tydligare.

Min inledning är följande:

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545}

"Tänk dig att personen innan dig precis är klar med sin presentation. Applåderna avtar och hjärtat slår snabbare och snabbare. Du känner att händerna börjar skaka och hur andetagen inte riktigt når ner i lungorna. Allt du kan tänka på är de kommande minuterna."

Duvethon
2018-01-24 22:45
#23

#22 Hmm, då kanske du kan skriva något i stil med "Nu börjar äntligen hjärtslagen sakta ner och du känner att din andning har återgått till det normala. Du känner att du har återfått kontrollen över din kropp. För denna gången…" Detta var snabbt ihopskrivet, men förstår du hur jag menar? en koppling mellan avslut och inledning höjer genast kvaliteten (gäller egentligen alla skrifter!)

Jättebra inledning för övrigt, när har du talet? :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Tokyo
2018-01-25 09:27
#24

#23 Jag tror jag har det den 1/2.

När jag läser upp det jag skrivit nu tar det bara 2 min 30 sek, så antingen måste jag lägga till mer text i varje punkt eller göra en helt ny punkt. Vad skulle jag kunna ha med i presentationen förutom:

1. Inledning (+ fysiska symptom)

2. Hur rädslan uppkom genom evolution

3. Hur rädslan påverkar en människas liv långsiktigt

4. Hur man kan hantera ångesten

Tokyo
2018-01-25 13:16
#25

#24 Jag har det tydligen den 8/2 >:(

Sindri
2018-01-25 17:37
#26

Kan du spela in när du läser upp det och lyssna sen? Tänk på att tala långsamt, gör pauser ibland. Du kan säkert få det att dra ut till 3 minuter.

Halvdansken
2018-01-29 10:30
#27

#24, hur får du de 4 punkterna att hänga ihop med "möten"?  Tänk på att rädsla inte är detsamma som ångest.
Var uppmärksam att du håller dig till ämnet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Tokyo
2018-01-29 13:49
#28

#27 Det enda som gör att det handlar om "möten" är att jag kallar det ett möte mellan talare och publik. Själva ämnet i sig får man vara väldigt långsökt för att kunna koppla med "möten". Jag kom helt enkelt inte på något bättre.

Halvdansken
2018-01-29 17:32
#29

#28  så länge du är medveten om det så….😃

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: