Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1034 ggr
Kaninlover4life
1/22/18, 12:46 PM

Flytta hemifrån, inackorderingsbidrag

(Kanske fel grupp)

Jag går just nu i nian och ska strax söka gymnasium.

Men det är såhär att jag vill flytta till eget boende. Varför är inte relevant, men det är absolut inte någonting som gör att jag skulle få stöd av socialen.

Min fråga är då- Om jag väljer en skola som har cirka 2h/resväg per dag med linjen jag vill gå såklart, kommer jag få inackorderingsbidrag? Det är en friskola.

Samma program finns i en annan kommun cirka 30min från mig och är också en friskola.

Hur mycket skulle man få för inackordering då? Kommer ju ha CSN på 1200 och sen är det inga problem att behöva jobba lite kvällar + helger.

Annons:
Lia
1/22/18, 1:01 PM
#1

Man kan få inackorderingstillägg om man studerar på friskola endast om just den utbildningen INTE finns vid hemkommunen eller inom 2 timmars resväg. Du kommer alltså inte kunna få något tillägg eftersom den andra skolan ligger för nära. Men du kan alltid höra med CSN i alla fall, de vet ju trots allt exakt hur det ligger till. https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/tillagg-till-studiestodet/for-gymnasiestudier/inackorderingstillagg.html#expand:svid10_62fc105b15ddecaf46f1a4af

[AnimeV4]
1/23/18, 8:03 PM
#2

#1 Man kan även söka med "särskilda skäl". Jag har inte grävt i vad det innebär, dock.

Om TS ex. har kompisar som ska gå på den skolan längre bort kanske det kan bidra iallafall, men man får säkert vara beredd på att argumentera väl oavsett.

TS: Läs bara det fetade om du inte vill läsa mitt personliga gnäll.

Jag själv flyttade till ett internat då jag bokstavligen bodde i en garderob som det endast fick plats en säng i (säkert 250 x 100 cm stort) samt blev illa behandlad av den jag bodde hos. Så jag stack. Jag hade dock inget helgboende och hade bara en partner 8 timmar bort att vara hos, så det gick aldrig runt utan att vi fick lägga ut extra.

Sedan när jag prövade helgboendet gick det åt h*lvete, helt enkelt. Alla var så himla högljudda och respektlösa, precis som boendet jag hade på vardagarna, så jag hoppade av gymnasiet med den anledningen tillsammans med annat.

Kort sagt: Kika internatföreståndaren på det gymnasiet du vill gå på. Kolla om det finns helgboende (om du önskar det) samt hur det ser ut med inackorderingsbidrag.

Upp till toppen
Annons: