Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 934 ggr
whoppydough
2018-01-22 19:30

Jag vill dö p.g.a. svenskan. :)

Vi ska göra en presentation på Svenskan där vi ska hålla ett utredande tal. Då ska vi först ta reda på fakta och skriva en text (eller jag gör så iaf) och sen göra det till ett tal. Det ska handla om "möten" och det är så jävla oklart hur vi ska skriva och vad vi ska skriva om så jag vet inte vart jag ska ta vägen. :D))))))) Man kan prata om allt från att "möta en kompis" eller om arbetsintervjuer eller om "möta döden". Liksom va? Jag vet inte om jag är helt borta som inte fattar vad en utredande text är men jag trodde det var när man väljer ett ämne eller en frågeställning och sen förklarar, fördjupar sig och räknar upp fakta om detta ämne men jag vet inte riktigt hur man kan få fram fakta om att "möta en kompis <3". Så helt enkelt fattar jag inte uppgiften, den är dum och jag vet inte hur jag ska skriva, vad jag ska skriva om eller ens vad uppgiften är. Det är ett nationellt prov från 96 så tänker ju att man kunde valt något mer aktuellt och något mer konkret ämne men tydligen inte.. Får dessutom inget svar av min lärare, vi har haft vikarie flera lektioner och jag har typ ingen lektionstid kvar att jobba på längre så kan inte få någon hjälp där heller så please help me. 🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂

Annons:
Pyttelite
2018-01-22 19:56
#1

Om du får välja själv och bara exemplen just är exempel finns det något möte du skull vilja göra? Finns det någon person eller någon situation som du känner ett intresse för? Mötet med min första date, mötet med ett djur, möte med en världsmästare i boxning … Vad är du intresserad av och vad kan du möta i ditt intresse?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


whoppydough
2018-01-22 22:15
#2

#1 Asså grejen är typ att man ska försöka koppla det till möten och då kan jag inte bara ta vilket intresse som helst och typ trycka in det i en mening med ordet möte. Sen är mitt problem typ också att det ska vara utredande… förstår inte vad i temat jag kan skriva vidare på som utredande, så fattar inte vad för teman alla andra har valt.

Pyttelite
2018-01-22 22:23
#3

Fast det finns olika möten även inom ett intresse.

Det kan vara andra som har samma intresse som du både nybörjare och experter - en person som du ser upp till eller som är din idol.

Det är lätt att fastna i ett låst läge våga tänka lite utanför.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


m2studio
2018-01-23 08:40
#4

Om du berättar vilka intresse du har så kanske man kan förslå var och hur du kan börja och kanske med ett par rader som ex.. Då efteråt du kan ändra själva början eller försätta texten. Jag tror det kan underlätta din uppgift lite grann.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

oh-la
2018-01-23 10:46
#5

Alltså, ett utredande tal handlar om att du ska välja ett ämne, ta med positiva och negativa delar med ämnet. Avslutningsvis avrundar du med din uppfattning baserat på det du diskuterat som positivt och negativt. Din frågeställning, "möta en kompis" kanske är lite svår att argumentera kring? Du kan inte tänka ut något annat ämne som blir mer lättjobbat som har med möten att göra. Du nämnde mötet med döden? Det är ett ganska bra ämne! Tidigare var döden något man mötte hela tiden och många dog hemma bland familj. Alla såg döden. Idag dör man oftast ganska anonymt och vi ser inte så mycket av döden i vårt samhälle. Gör det döden svårare idag än förut? Argumentera för och emot och avsluta med vad du själv tänker.

Herveaux
2018-01-23 11:12
#6

Här är en annan tråd som också handlar om att skriva om möten, kanske du hittar bra tips där som kickar igång skrivandet: 

https://tonaringar.ifokus.se/discussions/5a62551f8e0e74638f0021e1-hjalp-med-presentation?discussions-1


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
whoppydough
2018-01-23 14:03
#7

#5 Ja asså mitt problem vad mest att jag inte fattar hur jag skulle kunna skriva utredande om någonting under ämnet möten. Det jag tog upp var mest exempel från min lärare och så. Men ja, jag vet inte om jag helt missuppfattat vad en utredande text är, det känns liksom inte som mankan skriva utredande om ett sånt ämne.

oh-la
2018-01-23 15:51
#8

#7, ämnet är inga problem, frågeställningen är problemet. Du måste hitta en frågeställning kring ämnet "möte" som det faktiskt går att resonera kring. Det ämne du valt, möte med en kompis, är otroligt svårt att resonera kring för det är ingen fråga. Som underlag till en novell i liknande sammanhang, men du måste börja hitta en fråga som berör möten, annars är det omöjligt med en utredande uppsats eller tal. Istället kanske du ska tänka om helt! Det finns massor av frågor som berör möten. Mötet mellan generationer, bra eller dåligt? Är det viktigt att unga får umgås och tala med de gamla, och tvärt om? Eller är det bara slöseri med tid? Mötet med andra kulturer, är mångkultur viktigt och vad är för och nackdelarna med multikultur. Möten med djur, vad har djur för positiv inverkan på våra liv, och vilka är nackdelarna. Vilket väger mest? Det finns mängder av saker att skriva om i utredande text om man bara formulerar en fråga istället :)

Tokyo
2018-01-23 18:11
#9

#8 TS har inte valt ämnet "möta en kompis". Det var endast ett exempel hon fick från sin lärare, som hon berättade om i #0 för att förstärka hur otydligt själva ämnet är.

Upp till toppen
Annons: