Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 723 ggr
akvarium123
1/24/18, 9:38 PM

Prov och läxor

Hej!

Alltså vad har ni för bra skoltips för håller på med att öva inför ett prov som är imorgon… Tycker att jag har så gott med tid 2 veckor innan men plötsligt är tiden inne och man typ dör av stress… Hur gör ni för att vara i tid med prov och inlämningar samt hur gör ni med läxor? Behöver alla tips som går om detta!

Annons:
Novachan
1/24/18, 10:26 PM
#1

Beror på vilket ämne - hur svårt jag har för ämnet. Vilken svårighetsgrad - grundskola/klass, gymnasium osv. Vad för typ av läxa - prov på plats, arbete som ska lämnas in, grupparbete, glosor osv.

Vilket ämne har du prov till imorgon?

akvarium123
1/25/18, 7:14 AM
#2

Har prov i SO-Historia. Jag hatar tyvärr historia men går i 7;an. Provet är på plats i skolan, skriftligt.

Kirnzy
1/25/18, 7:24 AM
#3

Ett tips är att ha en dag i veckan (samma dag varje vecka) där du alltid pluggar till prov och gör läxor (kanske en dag för prov och en för läser eller något). Det kan hjälpa för då skjuter man inte upp det lika mycket, om man inte struntar i att plugga på den dagen då.. Eller att en vecka innan provet så pluggar man lite varje dag, kanske sätter ett alarm och tvingar sig själv att plugga den tiden. Detta funkar bra för många (men kanske inte alla..) :) Sen när det väl har gått så länge att man sitter där dagen innan provet och inte har pluggat, är det väll bara att plugga så mycket man kan på det sättet som man lär sig snabbast på, och kanske läser igenom allt igen på morgonen eller rasten innan provet.

powerade
1/25/18, 12:28 PM
#4

Tycker det var enklast att stanna på skolan och göra. När man kom hem ville man ju göra annat!

powerade
1/25/18, 12:28 PM
#5

Tycker det var enklast att stanna på skolan och göra. När man kom hem ville man ju göra annat!

powerade
1/25/18, 12:28 PM
#6

Tycker det var enklast att stanna på skolan och göra. När man kom hem ville man ju göra annat!

Annons:
akvarium123
1/25/18, 3:44 PM
#7

Ok! Tack för tipsen.

Provet gick toppen idag (Kändes det som) men  det var 1 uppgift som jag fick hjärnsläpp på men det får man ju kunna ha ha. Det som var felet var att jag skrev i vad vi har kvar från antikens rom idag var att jag skrev (felet) nöjesliv medan det rätta svaret var kristendomen. Men jag lärde ju mig ändå vad felet var för någonting så jag har liksom inte förlorat något egentligen (förutom att betyget kanske gått ner) men liksom det är årskurs 7 jag går i och inte 9 och slutbetyget…

Ska ta åt mig från alla tipsen!

shia
1/25/18, 6:43 PM
#8

:-P i 6 an plugga jag typ så jag kunde instuderingsfrågorna å svar utantill(skrev allt gång på gång) men då ätstörningen vart värre så orkade jag inte plugga mer än 30-40 min /2 dagar i veckan i 7 an inför prov men Dick A och B ändå så vsr rätt så bra ändå. Men sen i åttan med allt extra med ätstörningen, suicid, ätstörningssjuka vänner har jag inte hsft orken att plugga så blivit 10 min kvällen innan rätt så många gånger. Läxförhör är typ max 5 min dagen innan. Synns väl på mina resultat också då jag mestadels får B nu och knappt något A. Men jag har helt enkelt inte orken. Vilket även lärarna förstått å de ställ ej krav. Tip är att skriva ned (handminne) kortfattat allt du ska kunna om å om igen tills du kan skriva utantill. Samt läsa å tänka på vilken sida å vart vad stod. Samt köra memory, lycka till i framtida prov!

Novachan
1/25/18, 7:23 PM
#9

Glosor övade jag på i princip varje dag, flera gånger i rad till jag kunde alla den dagen. Om jag fick hem läxa som gick ut på att besvara instuderingsfrågor/antal matteuppgifter eller skriva en uppsats/arbete/text om någon så försökte jag göra det så fort jag kunde från att jag fick det och oftast så fort jag kommit innanför dörren. Men mot högstadiet fungerade det sådär då vissa arbete var så pass stora eller många, liksom längre dagar i skolan = orkar mindre hemma. Så då blev det gör det arbete i den ordning som ska lämnas in först. Om det var ämnen som hade instuderingsfrågor som man brukade jobba med i skolan så jobbade jag ibland med det hemma också, så jag jag kunde ligga före (jag var ofta borta från skolan pga sjukdom), gjorde samma i matten - hade faktiskt pluggat längst i min klass i högstadiet, hade gjort klart hela första mattekursen på gymnasienivå utan att veta om det (var inte samma böcker) så jag kunde skippa första mattekursen i gymnasiet om jag hade vetat om det. Ibland låg jag några veckor före i några av de naturvetenskapliga ämnena. Historia och samhällsvetenskap har jag alltid varit dålig på för att jag tycker det är så tråkigt, och är allmänt dålig på att komma ihåg datum och årtal. MEN! Jag kan säga att det är inte alltid bra att ligga så långt före i instuderingsfrågor om ni senare ska göra prov på det för då kan du ha hunnit glömma bort saker fram till provet (och lärt in annat under tiden).

Upp till toppen
Annons: