Annons:
Etikettövrigt
Läst 1379 ggr
Nellsan anonym
1/25/18, 7:17 PM

Börja 7an

Har sån ångest inför att börja sjuan efter sommaren, är ensam i min klass att börja i skolan jag kommer börja i och är väldigt blyg så är orolig över att inte få några nya vänner. Min nuvarande skola och den jag ska börja i samarbetar med varandra så jag har vissa ämnen i den skolan redan, så det känns bra att jag ändå vet hur det är där och så men tyvärr är inte alla elever där särskilt trevliga. Någon som känner igen sig?

Annons:
Novachan
1/25/18, 7:30 PM
#1

Inte med att vara ny att börja sjuan men jag var ny och kände ingen när jag började gymnasiet. Jag kom in på mitt förstahandsval ca. 1 månad efter skolstart. Så jag hade missat hela nollningsperiod = bra tillfällen för att lära känna klasskamraterna. Jag är introvert och inte speciellt social, men jag kom ändå ganska bra in i klassen ganska snabbt.

Ett bra sätt att börja lära känna folk är att bara se till att man hälsar på dem när man ser dem. Några enkla frågor att ställa i början är ju "Hej, vad heter du?" "Vilken skola gick du på i mellanstadiet" osv "Vilka filmer, musik, hobby/fritidsintressen tycker du om?"

akvarium123
1/25/18, 8:43 PM
#2

Var med om samma sak. Hade kanske inte så många vänner i 6;an men sedan förra året (Ht 2017) har jag massvis med kompisar! Mitt tips är att bara göra tvärtemot att vara blyg. Var social! Det är något jag kommer rekommendera till alla för man kan inte ha i åtanke att tänka att dom kommer till en utan man måste komma till dom! Jag hade sådan tur med min klass så redan nu är vi skolans bästa klass!😂. Var inte orolig för det utan häng med dom du kan tänka dig att gå med i de tre sista åren. Var med dom verkligen 24/7 på skolgården för då ser läraren det och kan placera dig i den gruppen. Så Var det för mig iallafall. Har aldrig hängt med dom som jag valde utan jag är med alla andra. Min första tanke var likadan att ifall jag inte hamnar i ett visst lag så kommer jag typ dö men idag så vet jag att det laget jag är i (lag= ex 7A 8A 9A) idag är det ända rätat som jag skulle viljat vara i. Utan den drivkraften man får utav detta laget utan den, så skulle jag aldrig haft en chans att ens ha godkänt i alla ämnena. För laget betyder EXTREMT mycket och jag LOVAR. Du kommer känna dig som en myra😂😂 Och det gör jag fortfarande ett halvår senare. Som tur är känner jag några som går i samma lag som är äldre än mig som är jättesnälla. Så bli inte livrädd som jag blev det första jag gjorde när jag såg upp och såg 10 meters människor (mycket ironi i det där ha ha) men var inte rädd för dom för idag så har vi en bra relation även fast att alla tyvärr ska sluta nu till sommaren😢 Och det är faktiskt ganska sorgset att se på tavlan hur många dagar det är kvar när man verkligen gillar dom som individer. Och är faktiskt lite orolig för er 05;or om jag ska vara helt ärlig ha ha… Men det är för att dom 05;orna som går på min gamla skola var så jobbiga och uppkäftiga mot de äldre… Tror nog detta ska bli bra! Och dessa lärarna! En stor applåd för dom att dom lär en så himla bra. Mycket trevligare och allt är så mycket bättre med dom! Du ska Dock få känna på vuxenvärlden ORDENTLIGT! Du kommer få mycket mer att ta ansvar över och ha koll på mycket mer än vad du nu behöver. Att kolla upp läxor ifall du ska bort och kunna komma i tid till lektioner. Sen så får du gå lite var du vill på rasterna med ETT krav. Att du kommer i tid till nästa lektion. Och tänk på att håret tyvärr är viktigt och kläderna. Iallafall på våran skola. Ifall du inte redan nu vet vad märkeskläder är så är det EXTREMT populärt. Dock väldigt dyra kläder men med bra kvalite. JC och Pondus är typiska märkeskläderskedjor.

akvarium123
1/25/18, 9:37 PM
#3

Alltså sen beror ju väldigt mycket på ifall du går på en kommunal eller en privat skola.

Är faktiskt också lite rädd över detta ha ha. Nu börjar ju jag bli nervös inför detta, EXTREMT! Usch vad jag tycker det är hemskt nu… Ha ha nu börjar jag också få ångest över detta🤫🤫

tiger tok
1/25/18, 10:20 PM
#4

#2 säker olika mellan skolor, men kan inte påstå att det är någon extremt markant skillnad mellan 6-7, jag tyckte inte det, och känner ingen annan som gjort det heller. Att hår och kläder är viktigt är också VÄLDIGT individuellt. Jag har aldrig märkeskläder på mig, tycker inte dem är så speciella eller bättre än andra kläder. Jag ser till att mitt hår är rent, men annars lägger jag ingen större energi på det. Trots detta har jag många vänner, flera av mina vänner är dem "populära". Sedan vet jag inte hur det är på din skola, men där jag bor lägger inte skolorna någon stor energi på olika "lag". Och jag har klarat mig ändå, med bra betyg. TS, själv har jag aldrig bytt klass, men var öppen för nya vänskaper och försök att pressa undan blygheten så gott det går.

akvarium123
1/26/18, 3:07 PM
#5

#4 Det är som du säger nog väldigt individuellt. Här i min kommun har alla skolor så.

Men den största skillnaden i skolan är väl att de är nya kursplaner och nya mål att klara och dom kommer man ALDRIG undan med. För mig gick det superbra dock med mycket högre betyg än vad jag hade i 6;an. Men är nog individuellt också hur man känner med ifall man ska satsa på betygen redan nu eller bara köra som vanligt.

Själv så vet jag att man inte ska tänka att det kommer i 9;an att man måste kämpa då enbart för då ärF mycket nära…

Men kämpa i alla årskurser och var noggrann med läxorna och ha så lite frånvaro som möjligt. Och att göra så gott man kan!

Man kan inte gilla alla 17 ämnen men man kan alltid försöka så gott det går, och få inte panik ifall du får ett F eller liknande. Du går ju bara i 7;an 😉

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: