Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1241 ggr
eghafra34
2018-01-31 17:07

Flytta hemifrån

Hej! Snart 17 år. Bor på landet en timme från skolan och stan. Går dåligt med bussar. Har hela mitt liv i stan (träning, kompisar osv). Är det VÄRT att flytta hemifrån/bli inneboende? Någon som har erfarenheter? Borde jag passa på att leva billigt hemma?

"Framtidens människa kommer tappa sina flyktinstinkter att springa iväg. Vi kommer istället instinktivt trycka på ESC knappen."

Annons:
Honestyisdead
2018-01-31 17:17
#1

Har du jobb? Om inte råder jag dig att bo hemma till dess.

shamz116
2018-01-31 17:27
#2

Ja du borde stanna hemma

shamz116
2018-01-31 17:33
#3

Du är inte vuxen heller. Har du inte föräldrar som tar hand om dig och är kärleksfulla? Tragiskt att så många vill bara iväg och vara självständiga..tro mig det är inte så kul efter ett tag även om man tror det..det är bara normen i vårt land! Förr stannade man hemma tills man gifter sig..och det är fortfarande så i en del kulturer och inget konstigt att vara 30 och bo hemma om man hjälper till och tar hand om hemmet och om man inte är gift..det är så många olyckliga ensamma svenskar som bor själva och dom själva insåg nog med att det inte är så kul med denna självständighet! Om du har bra föräldrar som inte missbrukar eller något annat allvarligt så stanna hemma, och var en hjälp där istället med matlagning och annat! du kan ha tid för vänner också, men du är inte ens 17 år.Det är ingen duktighetstävling heller glöm inte det…jämför dig inte med dina vänner…gör det som du mår bra av ..:)

Aleya
2018-01-31 17:33
#4

Det är tråkigt då man bor där det går dåligt med bussar. Men har du inte jobb så skulle jag råda dig att bo kvar hemma. Det är inte värt stressen med att pengarna ska in till hyra och annat om man inte jobbar. Så jag skulle säga att du bör vänta tills du har jobb tills du flyttar hemifrån.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

eghafra34
2018-01-31 17:58
#5

Tack för svar allihop!! Jag har jobb och skulle kunna bo hemifrån rent ekonomiskt. Men som ni säger, borde nog passa på att bo hemma.. Är bara så jobbigt att behöva stanna i stan efter skolan för att träna å sen behöva vänta till bussen kl 22. Brukar vanligtvis plugga matte på en mack… lite sorgligt tbh hahah.

"Framtidens människa kommer tappa sina flyktinstinkter att springa iväg. Vi kommer istället instinktivt trycka på ESC knappen."

shamz116
2018-01-31 19:03
#6

jag kan bara säga att jag är ca 30 och är inte gift eller har barn, har lägenhet och bor långt ifrån mina föräldrar.  Träffar dom kanske 4 ggr/ året. Jag har vänner men dom flesta har flyttat ut på landet till hus.. jag själv trivs med att vara med och ha min familj runt mig nära varje dag även om man behöver eget utrymme, förstås . Men sen efter gymnasiet så flyttar många och alla har sitt liv, man träffar inte sina vänner varje dag.  Jag hade gärna bott faktiskt med min familj om de inte va så att alla hade tänkt illa om en..min kille som är från en helt annan kultur tycker också att jag skulle bo med föräldrarna och så tills gifter mig. och så gör alla i hans familj..

Annons:
vendelay
2018-01-31 19:58
#7

Jag håller inte med övriga hehe. Rent ekonomiskt är det bäst att bo kvar hemma, men jag tycker att det handlar om vad du vill. Jag flyttade hemifrån så fort jag kunde, när jag fyllt 18. Jag älskar min familj men jag vill inte bo med dem. Du bör ha koll på konsekvenserna (t.ex. ekonomin, hur ofta ni kommer ses om du flyttar osv), men generellt säger jag: välj det som är rätt för DIG.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

powerade
2018-01-31 21:19
#8

Ifall jag hade varit dig hade jag nog försökt att få flytta in med någon. Så man kan dela på kostnader o.s.v är inte direkt billigt att flytta hemifrån:/

eghafra34
2018-01-31 21:28
#9

Jaa alltså bor vanligtvis ensam hemma pga föräldrarna jobbar o lever en bit bort. Brukar vanligtvis bara träffa de på helgerna så på sätt spelar det ingen roll om jag bor hemma eller i stan hehe… Ja det är smart att bo med någon! Jo det kostar ju en del..

"Framtidens människa kommer tappa sina flyktinstinkter att springa iväg. Vi kommer istället instinktivt trycka på ESC knappen."

[134643]
2018-02-01 09:49
#10

Det var många som flyttade hemifrån när jag pluggade på gymnasiet. Är bara ekonomin ordnad så ser jag inget fel med att flytta hemifrån. Tid till både plugg + jobb + ta hand om hemmet måste ju också finnas såklart. Dela lägenhet kan vara en idé, men ibland blir det ingen större skillnad att hyra en billig etta ensam än att dela på en 2a. Frågan om det är värt kan nog bara du själv svara på :)

eghafra34
2018-02-01 13:51
#11

Joo kommer nog få mer tid om jag flyttar till stan, då mycket av min fritid nu spenderas antingen på en buss eller i väntan på en buss hahah… Tack för svar alla! Ska funderas på.

"Framtidens människa kommer tappa sina flyktinstinkter att springa iväg. Vi kommer istället instinktivt trycka på ESC knappen."

whoppydough
2018-02-03 20:42
#12

Jag är 16 år och flyttade hemifrån redan innan jag fyllt 16. Många tycker det är väldigt ungt för att flytta men att ta hand om mig själv har verkligen inte varit några problem, bara man vet med sig att man kan ta eget ansvar. Man får såå mycket mer frihet och får bestämma vad man vill göra och när. Man lär sig mycket om både sig själv (vilket låter lite cheesy) och allmänt om hur det är att bo och fixa med ekonomi. Eftersom du redan har jobb bör ju verkligen inte det vara något problem och jag måste bara säga att det är väääldigt skönt att slippa pendla. 

Den största dealbreakern för mig och mina kompisar som också flyttat har varit hur man tycker det är att bo själv och utan sina föräldrar. Vissa tycker det är asjobbigt och har flyttat hem tillbaka men personligen tycker jag det har varit det skönaste haha. Det var lite jobbigt och ovanligt i början, speciellt när det blev tyst men det jobbigaste för mig är skolan och kompisar och det verkar ju inte du ha något problem med.  När man vant sig vid att bo själv är det skönt att få bestämma och du kommer definitiv få mer tid till det du vill göra. Om man tycker det är jobbigt att vara ensam kan man ju, som andra nämnt tidigare, ha en roommate. Det du måste komma på är bara hur beroende du är av dina föräldrar och hur du tycker om att vara ensam och sedan bestämma dig om du tror du klarar och orkar att bo själv/inte bo hemma. Gör kanske en lista med fördelar och nackdelar och börja kolla efter lägenheter så kommer du kanske på det efter vägen.

whoppydough
2018-02-03 20:48
#13

#3 Varför är det tragiskt att flytta hemifrån när man är ung? Så länge man vet vad man gör och fattar vad det innebär att ha eget boende och inte tror att det bara ska vara en dans på rosor så ser jag inte riktigt vad som är dåligt med det. Jag menar inte att det är dåligt att bo kvar hemma men självständighet är inget dåligt heller och något man behöver så småningom för att klara sig.

Och man behöver väl inte ha föräldrar som missbrukar för att vilja flytta hemifrån? Det finns många anledningar till att göra eller inte göra det.  Jag håller dock absolut med dig om att man ska göra det som man tror är bäst för en själv och inte välja att flytta p.g.a. andra.

Annons:
vendelay
2018-02-03 20:50
#14

#13 Stor tumme upp.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2018-02-04 13:14
#15

#3 Jag ser bara en tragisk sak i den här tråden. Det är INTE medlemmar som önskar att flytta hemifrån..

shamz116
2018-02-05 19:04
#16

#15 Jag är inte förvånad att någon reagerar på vad jag sa..men vi tycker olika bara :)

Upp till toppen
Annons: