Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 779 ggr
Tokyo
2/2/18, 3:00 PM

Förändringsprocess 1500/1600-tal

Jag ska skriva ett prov på historian där jag ska redogöra för en förändringsprocess som äger rum någon gång under 1500/1600-tal. I den ska jag diskutera varför jag ser det som en förändringsprocess (dvs vad som förändras), redogöra för händelseförloppet och hitta orsaker/konsekvenser till händelserna, peka ut viktiga strukturer och aktörer i förändringsprocessen och förklara dessa, samt diskutera om det finns några spår kvar idag från förändringsprocessen. 

Har någon förslag på vilken förändringsprocess jag skulle kunna välja? Lektionen vi gör provet på är 1 tim 45 minuter, och förutom det jag nyss förklarade ska vi också skriva något om historieidealism/materialism och något mer som jag inte kommer ihåg, så jag känner att jag inte kan ta en jätteinvecklad och lång process om jag över huvud taget ska hinna på den tiden.

Annons:
akvarium123
2/3/18, 8:54 AM
#1

Jag själv är SÄMST på historia men jag har fått reda på att man ska resonera om man vill satsa på de lite högre betygen C/B/A. Så jag har alltid gjort så att jag mer eller mindre suttit och övat på det samtidigt som jag också övar på provet. Resonera gör man i nästan alla ämnen så det är bra att lära sig, men i SO ämnena som jag förstått det är det nästan ännu viktigare att kunna resonera. Så ett tips är, som jag nu börjat göra är att 1-2 gånger per vecka öva på just resonemang. Det finns massvis med bra filmer/information om detta på internet. UR har annars Resonemang i Svenska har jag för mig att den filmen hette, Jättebra att lära sig ur!

En annan sak är att skriva mer än ett resonemang utan kanske ha 2-3 st och ha resonemangled eller vad man nu ska säga som sen eventuellt knyts ihop.

Vet som sagt var knappt något om Historia då jag verkligen hatar det men det är iallafall något det här!

Men läs igenom böckerna och arbetet kring ämnet och lär dig utifrån det.

Lycka till!

Tokyo
2/3/18, 11:58 AM
#2

#1 Tack :)

Upp till toppen
Annons: