Kropp och själ

Jag har sömnproblem

2018-02-03 14:06 #0 av: whoppydough

Hej hå

Jag är en tjej på 16 år och för drygt ett halvår sedan flyttade jag hemifrån och sedan dess har mina sömnvanor helt enkelt skitit sig. :)))

När jag inte har någon som säger till mig att jag borde gå och lägga mig gör jag helt enkelt inte det. Till en början såg jag på serier och grejer till klockan var kanske... 2? Även om jag var skittrött kunde jag typ inte sluta kolla och efter ett tag gjorde det här såklart att jag helt vänt på dygnet och nu är det heeelt omöjligt att vända tillbaka det. Så fort jag försöker gå och lägga mig tidigare börjar jag tänka en massa och jag får sån ångest och blir då motsatsen till trött och ligger vaken i typ 3 timmar och somnar ännu senare än jag annars hade gjort. Jag bara vrider mig och tänker och blir dessutom stressad över hur jag inte kan somna. När jag väl somnar vaknar jag också till och från under natten och är alltid astrött när jag väl ska upp på morgonen.

Om jag typ har sovmorgon någon gång eller liknande så att jag kanske får 7,5/ 8 timmars sömn så kan jag typ inte fungera dagen efter haha. Då blir jag trött att hjärnan blir helt mosig och seg och jag bara vill sova hela dagen och typ känner att jag kommer somna på lektionerna. Det hjälper inte heller att sova hos någon. Jag sover ofta över hos nån kompis under veckorna men dom vill typ gå och lägga sig 2/3 timmar tidigare än mig och då somnar dom på typ 5 minuter medan jag ligger klarvaken med ångest och hjärtklappning. Jag kan typ inte ligga still och bara  ligger och vänder mig och snurrar och mår dåligt. Om jag sedan somnar så är det inte heller som att jag sover bra utan vaknar var och varannan timme och kan då inte heller ligga still utan måste gå upp och ta ett glas vatten eller någonting. 

När jag är ensam har jag bara brukat se på serier eller så tills jag somnar för då fokuserar jag på något annat och tänker inte på en massa skit utan somnar tillslut bara ifrån och av utmattning men har på senaste försökt att byta ut serier och sånt mot en bok eller ljudbok  för att det är dåligt för sömnen med "skärmar och bla, bla, bla. Meeen jag kan inte somna tidigare för det och märker ingen som helst skillnad. Jag vill verkligen inte ta sömntabletter eller något men jag vet inte hur jag ska kunna vända tillbaka på dygnet och få lite sömnrutiner. Försöker jag lägga mig tidigt slutar det med att jag somnar senare och om jag mot förmodan får mer sömn så blir jag som värsta zombien. Någon som har några tips? 

Anmäl
2018-02-03 14:49 #1 av: Aleya

Se inte på nå serier är mitt råd. Ljuset håller dig vaken. Ligg istället och lyssna på ljudbok.

Och sen skulle jag rekommendera att du ställer ett larm för när du ska stänga av all utrustning(tv, dator och telefon) och börja varva ner.

Någon timme innan du ska lägga dig i sängen.
Och viktigt är att rummet du sover i är mörkt.

Det är mina råd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-02-03 15:48 #2 av: whoppydough

#1 Fast problemet är ju att nu när jag väl läser och sånt i stället märker jag ingen som helst skillnad. Jag blir liksom inte trött utan ligger bara vaken och tänker.

Anmäl
2018-02-03 17:40 #3 av: Aleya

#2 Tja det är mitt tips. Du kan välja att testa eller att inte testa. Det var så jag fick göra då jag flyttat hemifrån och inte fick samma rutin som innan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-02-03 23:21 #4 av: [Reträtt]

Skulle det vara möjligt för dig att ta en promenad och få frisk luft innan du går och sover? Eller helt enkelt sitta och andas vid ett öppet fönster? För mig brukar det hjälpa att få frisk luft - det rensar huvudet på snurrande tankar. 

Vet du om det är något speciellt du ligger och tänker på om kvällarna? Något obearbetat som du borde ta upp med någon, tankar du tränger undan på dagen? Av egen erfarenhet vet jag att de där undanträngda tankarna blir starkare på kvällen/natten. 

Anmäl
2018-02-04 00:37 #5 av: whoppydough

#4 Thanks for the tip! Det ska jag verkligen testa. :) 

Och ja det som är det jag tänker på mest är skolan och grejer så det går inte direkt att ändra på situationen så mycket där men jag ska se om jag kan försöka få lite mer frisk luft och se om det ändrar något. 

Anmäl
2018-02-04 17:36 #6 av: parsley

Det finns något som heter EFT. EFT betyder Emo Free Technics och innebär att man knackar på vissa punkter på överkroppen samtidigt som man uttalar en fras av typen "trots att jag inte kan sova, älskar och accepterar jag mig själv fullt ut". Googla för instruktioner eller kolla på You-Tube. Det kan verka lite flummigt, men EFT är förvånansvärt effektivt och värt att testa. 

En del sover bättre om de tar kosttillskott i form av magnesium, om du kan tänka dig det. Det finns olika sorters magnesium. De sorter som slutar på -at brukar vara de som tas upp bäst av kroppen. Apotekets tuggtabletter kan fungera, men de innehåller en del sötningsmedel och smaktillsatser. Det finns också olika magnesiumtillskott hos hälsokosten eller på nätet hos t ex Apotea. Det finns också magnesiumolja eller magnesiumspray som man tar direkt på huden. Den är ganska dyr att köpa, men man kan blanda egen.

Lär in någon andning- eller avslappningsövning och gör den i samband med att du ska somna. 

Blir du lugnare om du gör någon yoga, typ Yin-yoga, som fokuserar på stretch, andning och avslappning?

Testa att sätta en bit kirurgtape tvärs över munnen när du ska sova. Det låter helflummigt, men tapen tvingar dig att andas genom näsan, vilket i sin tur leder till att du slappnar av och sover bättre. 

Ligg på spikmatta om du har någon sådan.

Testa att lägga dig med huvudet i fotändan av sängen istället. 

Anmäl