Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 866 ggr
akvarium123
2018-02-05 20:51

Översätta till barnvänligt språk

Hej!

Vi jobbar med No och har fått i läxa att svara på 25 frågor men en utav dom förstår jag verkligen inte, kan nån hjälpa mig att "översätta" denna meningen till "barnspråk" om man säger så?

Nämn 4  saker som avgör hur stor gravitationen är mellan två föremål. 

Vad betyder den meningen? Det snurrar bara runt i mitt huvud haha

Annons:
Tjeja
2018-02-05 21:52
#1

gravitationen är den dragningskraft som mycket stora föremål har.

Till exempel gör jordens gravitation att "allt trillar neråt" när man tappar det.

Så vad som påverkar hur stor "dragningkraften" är emellan två stora föremål kan man jämföra tex Jorden och månens dragningskraft på varandra, som gör att månen inte far vidare ut i universum utan fortsätter "hänga" runt jorden. 

Samtidigt påverkan månens gravitation/dragningskraft vattnet på jorden så att vi får högvatten och lågvatten vid stränderna beroende på hur månen står i förhållande till den plats på jorden man mäter vattnet på.

Usch det blev nog inte lättare barnspråk egentligen heller va?

Försökte i alla fall.

Tänk så här:

Vad är det som påverkar hur stark dragningskraft solen har på olika planeter i vårat solsytem?  och Vad är det som bestämmer hur stor dragningskraft de olika planeterna i vårt solsytem har och som gör att de snurrar runt solen?

Ett tips, en sak som påverkar är avstånd, ju närmare två planeter är varandra ju större gravitation har de mellan sig.  Men det finns helt andra saker som bestämmer också.

Tänk till exempel på varför vissa planeter har flera månar och andra inte har lika många? Vilka har flest månar? Vad kan det bero på om man tänker på gravitation/dragningskraft?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

akvarium123
2018-02-05 22:03
#2

Ok! Tack nu förstår jag äntligen frågan! Jag är ju som sagt var SÄMST i NO och då snurrar det bara runt och alla dom här olika ämnes språken man ska kunna haha… Men  nu fattade jag äntligen frågan tack så mycket!

Tjeja
2018-02-11 20:24
#3

👍 Lycka till!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

akvarium123
2018-02-12 09:24
#4

Tack så mycket!

Upp till toppen
Annons: