Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1230 ggr
GatesGO
2/8/18, 3:11 PM

Kallsvettas

Jag visste inte vilket forum(inom ifokus)jag skulle lägga upp detta på Men jag är en 14 årig kille Jag blev smittad av min kompis igen. Han smittade även mig förra året Jag har feber hela tiden förutom om jag tar en tablett. Jag har prov om några dagar och missar säkert de eller så misslyckas jag på de eftersom har inte orken o plugga när jag e sjuk, vad ska jag göra? Har så mkt stress. Den viktigaste anledningen till att jag är här är att varje natt vaknar jah typ 5 ggr pga svettningar av febern. Först vaknade jag och min pyjamas var blöt. Tog av den och tog en filt och la mig i sängen igen med filten och täcke. Sen vaknade jag igen och då var filten blöt. Så tog en andra filt. Gjorde samma sak sen vaknade jag igen. Och den var blöt. Så tog en morgonrock och somnade igen. Vaknade igen och den var blöt. Tog en filt som hade torkat somnade på soffan så att sängen kunde torka lite. Sen vaknade jag igen och tog 2 filtar och somnade med feber Jag frös men på nåt sätt klarade jag mig lite. Asså hur stoppar jag svettningarna? Asså detta har hänt 2 nätter nu. Jag vill bara slippa detta obehag. Plus jag måste tvätta mina filtar oftare och de blit sämre. Snälla berätta vad jag kan göra för att stoppa detta

Annons:
Novachan
2/8/18, 3:18 PM
#1

Om du är sjuk så kommer svettningarna gå bort av sig själv när du blir frisk. Finns inget du kan göra, är bra att svetta ut det dåliga i kroppen

tiger tok
2/8/18, 4:31 PM
#2

Svettas du inte för att det blir varmt att sova med filtar +täcken?

[134643]
2/8/18, 5:19 PM
#3

Det kan ta ett par dagar innan man blir bättre, hög feber innebär svettningar/frossa, det är en del av kroppens försvar och hjälper dig att bli bättre. Har du koll på din temp?

silverfiisk
2/8/18, 7:58 PM
#4

När du tar febernedsättande tabletter så svettas man för att febern går ner, när febern går upp igen så fryser man. Det är helt normalt. Håll koll på din temp och kontakta 1177 eller en vårdcentral om febern inte försvinner efter ca 3 dagar.

GatesGO
2/8/18, 9:51 PM
#5

Jag har ca 39 hela tiden.

Katniss
2/8/18, 9:58 PM
#6

#5 Hela tiden? Hur länge har du haft det menar du? Hur ofta kollar du temp?

R.I.P. Anton 💔

Annons:
akvarium123
2/12/18, 9:22 AM
#7

Jag skulle inte rekommendera dig att gå till skolan bara för att du har ett prov. Då är det bättre om du stannar hemma och blir frisk och gör provet i efterhand. Det är så jag brukar resonera när jag är sjuk. Att när man är sjuk så är man hemma och kan ifall man mår någorlunda gå ut och ta en liten promenad (INTE i snabbfart) då du fortfarande är sjuk men att vara ute är helt skadefritt bara man inte gör det för ansträngande. Har också hört min förälder som är läkare säga att man INTE ska ha på sig filtar och ifall man nu måste ha på en filt så bör man ha den från fötterna och upp till midjan. Inte mer! Men 1177 är en väldigt bra källa att kolla på så kommer du få fram det mesta! Att vara sjuk är helt normalt och särskilt nu då vinterkräksjukan är här. Kan ju vara så att du blivit smittad av det och att viruset/bakterien (vet inte vad av dom det är för något) inte gjort utbrottet ännu.

Men kolla 1177 och kolla på både feber och vinterkräksjukan så får du fram väldigt bra information som jag själv skulle litat på.

Upp till toppen
Annons: