Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 984 ggr
akvarium123
2/20/18, 12:43 PM

Vara hemma eller gå till skolan?

Hej!

Alltså är superförkyld verkligen. 

Men nu är frågan. När vet man att man inte kan gå till skolan/jobb?

Idag så set jag mig och var nära på att svimma kändes det som för att jag snöt mig för hårt så jag fick sätta mig i soffan och vila i en halvtimme innan jag vågade mig upp igen. Det var en väldigt obehaglig känsla!

Snyter mig typ 24/7 och får använda mig av dom här pappersdukarna i förpackning 3x10 st för att typ klara mig i 3 timmar.

Ska jag gå till skolan imorgon eller inte (Finns fler saker som jag tycker är jobbigt med förkylningen) Och vilka "kriterier" brukar ni ha för att stanna hemma respektive gå till skolan?

Annons:
tlover
2/20/18, 12:50 PM
#1

När jag gick i skolan hade skolan egna kriterier vissa hade "stanna hemma om du smittar" medan andra hade "ärsh lite alvedon fixar allt". 

Om din skola har en hemsida så kan du kolla där. Själv hade jag nog inte gått för som det låter på dig kommer du inte få ut något från det heller.

l'm back

akvarium123
2/20/18, 12:56 PM
#2

#1 Hemsidan är väl kommunens där allt står inom kommunen om man säger så men står inget om kriterier där. 

Men samtidigt har jag nästan ångest över det då jag tycker att det är pinsamt att vara sjuk. Man missar ju nästan hela livet känns det som. Men vet verkligen inte för igår hade jag 39,0 i feber men idag 37,8 så egentligen är jag ju frisk men känner mig inget vidare bra och är superrädd för det som hände idag när jag snöt mig. Jag stod där och kunde inte ens gå rakt! Har haft det en gång innan, då kunde jag inte skriva😂. Men det varade i ca 1 timme.

tlover
2/20/18, 1:01 PM
#3

#2 Du kan skylla på att du inte vill smitta andra, för hostar/nyser du fortfarande så smittar du helt klart

l'm back

akvarium123
2/20/18, 1:06 PM
#4

Nu är det väl inte så att jag vill vara hemma utan mer vad som är bäst för mig och vilka kriterier ni brukar använda. För jag vill ju vara i skolan helt klart!

tlover
2/20/18, 1:09 PM
#5

#4 Det som är bäst för dig är ju att bli helt frisk innan du anstränger dig (går i skolan) annars så kan du vara sjuk betydligt längre tid.

Om du är osäker så kan du annars alltid ringa 1177.

Jag skulle ha stannat hemma vid det läget även i skolan men då var jag ju mycket sjuk i skolan så jag blev väl av med känslan att vilja dit som sjuk

l'm back

ivanhoe81
2/20/18, 1:10 PM
#6

När jag var tonåring (i hjärnan är jag fortfarande det 😜 ) så sa morsan alltid att man skulle vara hemma minst 1 dygn helst 2 dygn efter att febern gått ner eller att man fått tillbaka kraften i kroppen och jag litar på henne då hon har jobbat som sjuksköterska

Annons:
Maria
2/20/18, 1:17 PM
#7

Två dygn efter febern är borta är ganska bra för återhämtningen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

akvarium123
2/20/18, 2:13 PM
#8

#6 Min mamma är också sjuksköterska och har hört samma sak nästan bara att man ska vara hemma i 1 dygn endast från att febern gått ner men alltså visst det stämmer nog men jag mår ju fortfarande dåligt då jag knappt kan gå i en trappa utan att bli andfådd och få stanna upp och vila efter att jag gått upp/ner samt ta en dusch som jag svettas över att gå i den. Man ska väl ändå kunna gå i en trappa normalt utan att typ få andnöd så ansträngande det är att gå upp för en trappa. Jag är ändå i en bra (bra och bra😉, har väl en kondis som orkar med att gå i en trappa iallafall) kondis och nu så orkar jag INGENTING!

Måste man alltid följa de kriterierna för det kan väl inte fungera hela tiden?? Just nu mår ju jag piss och att gå i en trappa är ändå normalt att klara. Då är det väl något som inte stämmer i kroppen ännu?

ivanhoe81
2/20/18, 2:21 PM
#9

Skrev minst 1 dygn helst 2 Du har fortfarande något i kroppen när du inte orkar något så då ser jag att du fortfarande är sjuk

akvarium123
2/20/18, 3:31 PM
#10

#9 Då läste jag kanske inte hela meningen (fuskar ganska ofta med sådant haha)

Ja men alltså det är nog så att jag fortfarande inte är helt 100. Men tror du inte att en alvedon eller två gör susen då, jag hatar egentligen att ta alvedon och Ipren för den gör ju bara skillnad i några timmar och sen så släpper den, bättre med kroppens egna imunförsvar tänker jag! Men vad tycker ni? Att ta alvedon/ipren på morgonen och sedan hoppas på att den håller i MÅNGA timmar. Och i värsta fall får man väl gå hem så får väl pappa frånvaroanmäla mig riktigt snabbt? (Annars får man oanmäld frånvaro) Ska man göra så att man hoppas på det bästa och att man får göra det man klarar av för tillfället och sen märker man väl när den där tabletten gått bort så får man väl köra så länge man orkar?!? Är det inte en ganska bra tanke?!?

tlover
2/20/18, 4:02 PM
#11

#10 Nej jag tycker det låter som bättre att stanna hemma och bli frisk först så att du inte går omkring och är halvsjuk i några månader

l'm back

Maria
2/20/18, 4:10 PM
#12

Man bör vara såpass bra att man är säker på att klara en skoldag.

Sedan så ska man inte smitta ner andra heller.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

silverfiisk
2/20/18, 4:11 PM
#13

Är man sjuk så tycker jag att man stannar hemma, dels för sin egen skull men också för att inte smitta andra.

Annons:
akvarium123
2/20/18, 4:15 PM
#14

Nu tog jag tempen igen och visst kom febern tillbaka… 38,2

Nu får jag hoppas att jag är såpass frisk att jag kan komma på torsdag istället!

akvarium123
2/20/18, 4:17 PM
#15

Alltså en fråga till bara, hur gör man med läkarintyg?

Kan man få det på en vanlig vårdcentral eller måste man åka till sjukhuset?

Och får man det via e posten eller via ett normalt brev?

tlover
2/20/18, 4:21 PM
#16

#15 Du kan få det på vårdcentral, hur det är med intygen som student minns jag inte

l'm back

akvarium123
2/20/18, 4:24 PM
#17

För då tänker väl jag att jag kan göra det imorgon? Men läste någonstans att det kostar att skriva ut ett intyg. Är det så?

tlover
2/20/18, 4:25 PM
#18

#17 Det kan göra det på vissa ställen beroende på din ålder

l'm back

akvarium123
2/20/18, 4:27 PM
#19

#18 Hade jag ingen aning om! men gör det det på en statlig vårdcentral för barn? Tänker väl att barn inte kostar något för att vuxna betalar skatt eller hur är det där?

tlover
2/20/18, 4:27 PM
#20

#19 Vården ska vara gratis upp till 18 år

l'm back

Annons:
akvarium123
2/20/18, 4:29 PM
#21

Ok då kommer det alltså inte kosta något?

tlover
2/20/18, 4:42 PM
#22

#21 Det borde det inte göra, är du orolig så kan du u fråga när du bokar tid

l'm back

ivanhoe81
2/20/18, 4:57 PM
#23

Behöver man intyg nu för tiden för skolan värst vad det ändras med åren, trodde bara sådant behövdes om man arbetade Jag kan bara det som morsan lärt mig genom åren Sedan brukar hon säga åt mig att duscha/bada varmt just för att man ska bli bättre fortare (hjälper på mig iallafall)

tlover
2/20/18, 5:08 PM
#24

#23 Man behöver intyg om man är borta mycket i gymnasiet iallafall. Jag fick lämna det i gymnasiet då jag hade 75% sjukfrånvaro annars hade jag förlorat mitt studiebidrag

l'm back

akvarium123
2/20/18, 6:48 PM
#25

#23 Nej det var till en annan sak jag skulle lämna läkarintyg till😎.

Vikan
2/20/18, 10:34 PM
#26

#23 är du borta i ungefär mer än en skolvecka behövs det intyg i gymnasiet, i alla fall där jag går, för att fortsätta få ut CSN. Gymnasiet ses nästintill som ett arbete

ivanhoe81
2/21/18, 3:28 AM
#27

Ok jag ringde bara och sjukanmälde mig men jag gick i gymnasiet slutet av 90-talet och början på 2000-talet och inget hände trots att jag kunde vara borta i 2 veckor men det kanske är hårdare nu än då jag gick

Annons:
powerade
2/23/18, 11:15 AM
#28

Tycker att om man snorar hostar o.s.v är det bättre att stanna hemma. Samt om man har feber ska man ju stanna hemma och vila. Men hostar du och snorar så smittar du andra, Du stör och förmodligen har du inte energi att lära dig. Bättre att läraren skickar hem uppgifter o.s.v. så dufår kika på det hemma och kanske ta en stund med dig och se över allt när du är frisk. Jag var ganska sjuk i 1 månad. Var i skolan 1 dag i veckan och det var knappt. Åkte till läkaren pågrund av öroninflammation så visade det sig att jag hade början på lunginflammation därförjag hade varit så krasslig. När jag väl var på skolan såg ju läraren att jag måtte skit så jag lämnade aldrig något sjukintyg.

Upp till toppen
Annons: