Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 912 ggr
akvarium123
3/1/18, 8:02 PM

Stress

Hej!

Alltså ni som har/haft stress under en period. Hur har ni gjort/gör för att komma/kommit bort från stressen? Jag känner mig jättestressad ibland och ibland är livet chill typ. Är det stress?

Hur får man bort den??

Annons:
Vikan
3/1/18, 8:22 PM
#1

Försöker balansera upp det med att göra saker som får mig att må bra och oftast inte stressar mig. Stänga av litegrann när det behövs helt enkelt, för det är viktigt att hålla vågskålarna jämna så man inte stressar sönder. Sen pratar jag även med en kurator och försöker få hjälp av henne eftersom jag är extremt lättstressad bl.a.

[134643]
3/1/18, 8:27 PM
#2

Jag håller med #1, se till att ta pauser. När jag hade som mest i skolan och höll på att gå under såg jag alltid till att ha tid för hästarna och kvällar med bubbelbad och ljus för det var det som lugnande mig. Jag var också noga med att skriva ner allt som skulle göras så att jag verkligen kunde sluta tänka på det ibland. Se till att ha en plan och prioritera så att du med gott samvete kan ta lite må bra tid ibland!

Scorpio97
3/1/18, 8:32 PM
#3

Försöker prioritera och planera vad som behöver göras för att undvika så mycket stress som möjligt. Samt att göra saker jag tycker om och ibland ta helt ledigt. Jag simmar även några gånger i veckan och det är väldigt stresslindrande för mig. Oavsett hur stressad jag är så blir jag lugn i simhallen. 

Jag blir dock väldigt sällan stressad egentligen, förutom korta perioder när det faktiskt behövs. Exempelvis helgen innan en viktig inlämning kan jag bli stressad, men i den situationen ger det mig bara extra motivation och energi.
Stress måste faktiskt inte alltid vara negativt. Precis som med så mycket annat så handlar det om dosen. En korts stund stress kan faktiskt vara positivt. Men om man är långvarigt stressad bör man absolut försöka göra något åt det. Kuratorn/skolsyster/elevhälsan på din skola kan säkert hjälpa till om du känner att du behöver det.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: