Annons:
Etikettmat-och-dryck
Läst 1599 ggr
Ellen_
2018-03-04 13:45

Vikt

Hej! Jag är väldigt osäker och ledsen på mig själv just nu. Jag har sedan jag började rida velat ha en häst som alla andra hästtjejer/killar. Det var 9år sedan jag började rida nu. Och ÄNTLIGEN så har mamma lovat att vi ska försöka hyra en häst. Alltså en häst som går ridläger på sommaren och hyrs ut till privat personer resten av året. Så vi skickade iväg ett mail till ett ställe. Jag kolla runt bland deras hästar och var överlycklig. Sedan får jag ett svar, de har viktgränsen på 55kg på alla D ponnyer. Jag är då endast 163cm och kommer inte växa mera (bekräftat av skolsköterskan) så tanken var att hyra en D ponny jag kunde tävla med. Men jag väger 57kg… Jag mår verkligen dåligt över att väga såpass mycket så jag undrar om ni vet något sätt att gå ner lite i vikt? Alltså jag vill inte banta ner migsjälv men jag vill lixom gå ner 3kg? Jag skulle må mycket bättre och sluta gå omkring och vara rädd. Dessutom är inte 54kg för en 163cm lång person undervikt utan normalvikt. Har ni några enkla bra tips som inte är kortvariga utan något jag kan leva,ed livet ut? Snälla läs inte detta som en ätstörning för det är det verkligen inte, jag vill bara kunna uppfylla min dröm.

Annons:
Fridaaaa
2018-03-04 13:49
#1

Skolsköterska kan inte säga om du kommer växa mer eller inte.

Du väger inte förmycket till din längd! Så känn inte så.
Men de kunde ju satt ut viktgränser på sin hemsidan, så man visste innan. 
Du är normalviktig som du är. 

Det är inte värt att försöka gå ner pga att hyra ponny just där. FInns andra ställen man kan göra det på,.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnea777
2018-03-04 13:59
#2

Du väger absolut inte för mycket för din längd! Tror nog inte att dom ni ska hyra häst bryr sig om 2 kg? Och det finns väll andra ställen att hyra ifrån?

Novachan
2018-03-04 14:10
#3

Hur gammal är du? Man kan egentligen aldrig veta när man kommer sluta växa, men mer runt 20 års-åldern borde man iaf inte växa så mycket mer (har fått för mig att skelettet slutar växa runt 25 års-åldern men jag kan minnas helt fel, när jag söker snabbt på nätt nu säger det t.ex. 30 års-åldern!). Att behöva banta/går ner 3 kg känns onödigt och fel, du måste ju då hålla den exakta vikten hela tiden och det kan ju hända att du växer på längden, eller på andra ställen på kroppen ex. bröst och höfter - de kan fortsätta växa efter pubertet. Vad är viktgränsen för nästa steg vad gäller ponnys/hästar? och är det något negativt med att gå vidare ett steg?

Ellen_
2018-03-04 14:19
#4

#3 Jag är 15år och väldigt tidigt utvecklad. Saken är den att D ponnyer går upp till 148cm och jag vill inte ha en större häst samt att mitt mål är att tävla lite hoppning vilket är lättare på ponny då de har en åldersgräns på 21år (om det inte är ändrat igen?) så att jag tävlar mot jämnåriga. Om jag skulle köpa en häst (>149) så skulle jag alltså behöva köpa en häst som var ca. 165cm för att klara sig i klasserna. Och då har jag en häst som är större än mig själv.

Fridaaaa
2018-03-04 14:23
#5

#4 Köper du egen häst eller hyr på annat ställe som inte har den gränsen, kan du tävla ponny.  Alla som hyr ut sätter uju inte samma gränser. Och finns ingen viktgräns när du tävlar

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[134643]
2018-03-04 15:59
#6

Frågade du om 57 kilo var okej? Det är ju så himla nära… Annars är storhästar också supertrevliga, du behöver ju inte tävla i några höga klasser?

Annons:
Aleya
2018-03-04 16:06
#7

En skolsköterska kan omöjligt veta om du slutat växa. För det måste man ha röntgen och kolla vissa tillväxtzoner i kroppen. Det har inte en skolsköterska. Jag skulle säga att man ska inte lyssna på allt som en skolsköterska säger. Vissa gånger har dom otroligt fel. Så fråga om det är okej med din vikt. Och börja inte fundera på det där med bantning. Det blir ofta bara en ond cirkel.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Vikan
2018-03-04 17:37
#8

Bantning kan gå helt åt skogen - särskilt när du är normalviktig och "bara" ska gå ner lite. 

Men - 57 kg är endast 2 kg "för mycket", det kanske ändå går bra? Det är ju så nära. Annars kanske det finns andra ställen som hyr ut? För 55 kg är ingen absolut maxgräns på alla D-ponnys, finns ju många som klarar av mer än det utan problem

tiger tok
2018-03-04 17:37
#9

Jag har haft en Fjording på 150 cm som lätt kunde bära 90 kg. Så jag tycker du kan kika på stor hästarna också, du behöver ju inte den som är 170 cm. Om du inte skall tävla höga klasser spelar det ingen roll om hästen är strax över 148, man kan vinna ändå, även mot de stora hästarna. Sedan måste man ju inte vinna heller;)

Unicorngirl4
2018-03-09 22:32
#10

För att fatta mig kort, det finns ingen ”långvarig” lösning. -Ät nyttigt! T.e.x. Mycket frukt och grönsaker ofta. -träna -Yoga, t.e.x. Mot stress eller så. Stress gör faktiskt att man går upp i vikt.

akvarium123
2018-03-10 12:09
#11

Har själv ridit och jag kan säga att 2 kilo hit eller dit  är inget en häst tar skada på! Du kan vara lugn. Det handlar mest om längden och balansen enligt mig. Fråga gärna denna frågan på ridsport.ifokus.se. Jag kan lova att dom kommer hålla med mig om att 2 kg inte är hela världen!

powerade
2018-03-13 22:35
#12

Jag tror du ska lägga fokus på att prata med dom istället. 55kg gör en D ponny? Den är antingen förbannad otränad eller spe så man inte ens bör rida dom. En D ponny bör klara med än 55kg. Hyr man häst så är det ofta inte så långa perioder och därav känns inte tävling nödvändigt? Alternativt kolla om foderhäst under lång tid. De har ju förmodligen en viktgräns dels för att sortera ut flera långa ryttare samt sortera ut de som väger alldeles för mycket på ett finare sätt.

Upp till toppen
Annons: