Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 2057 ggr
Unicorngirl4
2018-03-07 21:56

12 år och väger 53kg!?

Hej! Jag är en tjej på 12,5 år som väger 53kg. Jag Tränar ca 3 ggr i veckan. Plus promenader varje morgon. Jag tycker själv att jag är knubbig… Vad väger/vägde ni?? Har vänner som väger 35, och känner mig jätte ful när jag är med dem. Är super tacksam för svar!!

  • Redigerat 2022-09-14 23:09 av vendelay
Annons:
Lona
2018-03-07 22:19
#1

Hur lång är du? Det har ju även att göra med hur tidigt utvecklad man är, om man tex börjar få bröst och då vidare. Kroppen ändrar sig mycket under puberteten och det kan skilja mycket mellan jämngamla kompisar även om ingen egentligen är ”tjockare” än den andra.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Anonym783
2018-03-07 23:34
#2

väger ungefär lika mycket men är ganska underviktig. vet inte hur lång du är eller om du kommit in i puberteten, men tycker det låter som en bra och hälsosam vikt 👍 du behöver inte oroa dig!

Hakuna Matata.

[Tilde]
2018-03-08 07:50
#3

Allt beror ju på din längd. :) Be om att få träffa en dietist om du är missnöjd med din vikt. Börja aldrig experimentera själv!

Linn Is The New
2018-03-08 20:38
#4

I din ålder bör man inte tänka på sånt. Mitt råd är att skita hur andra ser ut, för någon sitter förmodligen och avundas av dig precis som du avundas någon annan.

Alla har fett på kroppen och du skulle dö om du inte skulle ha det. Men om du faktiskt är överviktig, kanske du bör gå ner i vikt. Men om du vill få reda på om du verkligen är det, gå till en läkare. Och om läkaren ger dig svaret "nej du är inte överviktig" så behöver du inte tänka på det längre. Ingen här kan ge dig det svaret. Längd spelar inte den största rollen heller, det beror på vart och hur fettet har lagt sig. Hur det begränsar din vardag, hälsa etc. 

Alldeles för många i den åldern, to.m yngre får ätstörningar, missbrukande träningsbeteende för att det är ett sånt jävla tryck från medier. Tro mig = jag vart ett offer själv vilket resulterade till en benig kropp likt ett skelett.

Jag låter hård men jag vet även hur enkelt man blir fångad av ätstörningar och liknande. Jag vart aldrig nöjd med mig själv, det är sällan man blir det helt tyvärr. Man nyper i fettet i låren, midjan och armarna. Det behövs där.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

powerade
2018-03-09 22:09
#5

Beror ju på hur lång man är och hur mycket muskler. Men tycker inte du ska tänka på det i såhär ålder. Du kommer ändras mycket åt alla hål och kanter innan du är klar. Om det är så att man tycker man har något kilo för mycket så är det viktigt att kontakta professionell hjälp. När man växer är det ju viktigt och få i sig massvis med saker för att man ska växa och utvecklas ordentligt. När jag var 12 vägde jag 60kg. Då var jag smal också. Man ska inte stirra sig blind på vad vågen säger!

[Tuulikki]
2018-03-09 22:21
#6

#3 Alltså nej, en 12-åring ska inte gå till en dietist för att hon är missnöjd med sin vikt. Hon växer fortfarande och har knappt kommit in i puberteten. Att hänvisa till dietist när TS är 12 känns inte okej.
Självklart är det bättre att gå till en dietist än att börja experimentera än men TS är inte ens tonåring. Hon behöver inte bli mer osäker på sig själv eller fundera över maten, alls. TS är ett BARN!

Annons:
shia
2018-03-09 23:10
#7

#6 Det är bättre att Ts går till dietist, skolsköterska eller någon sådan Nu än att Ts ska börja experimentera med mat osv å vara misdnöjd. TS -lyssna på mig. Du är underbar precis som du är. Man väger olika å ser olika ut och är olika långa. Man vet inte alltid heller varöfr vissa väger mindre, den kan ha ätstörnignsr, någon sjukdom osv. Väger 63, haft ätstörningar sedan jag var 11-12(gick i 4-5) En tjej i min klass, går i åttan, väger 30 kg. Hon är väldigt kort och haft problem med mat, inte ätstörning men en annan psykisk sak. Grejen är att det alltid finns dem som väger mer och mindre, Prata med din skolsyster kompis lärare så kommer allt lösa sig ska du se :)

[Tuulikki]
2018-03-10 03:39
#8

#7 Ja, det var ju precis det jag skrev

[Tilde]
2018-03-21 20:02
#9

#6 Öhm jo. En dietist hjälper barn också. Och det är extra viktigt att ha normalt BMI under uppväxten för hälsans skull resten av livet. Och du vet inte om hon knappt är i puberteten eller ej. Vissa får sin mens vid 9 års ålder. Detta handlar inte om att "se" smal ut eller att alla duger som de är. Det handlar om hälsa och en dietist är den som kan avgöra hur TS:s hälsa och kostvanor ser ut. Om hon nu är osäker på sin hälsa - oavsett vikt, då är en dietist det bästa. Dock är det såklart föräldrarnas ansvar. Dietister är utbildade i psykologi och i att prata med patienter också, de vet alltså hur man undviker ätstörningar eller skev självbild.

[Tuulikki]
2018-03-21 20:18
#10

#9 Tycker du, på allvar, att TS behöver gå till en dietist när du läser trådstarten?

Jag skrev dessutom "Självklart är det bättre att gå till en dietist än att börja experimentera"

shia
2018-03-21 22:43
#11

#10 förlåt men jag har inte riktigt förstått det du menar, du skriver att en 12 åring inte ska gå till dietist för att hen är missnöjd med sin vikt och att det inte kändes okej att hänvisa till dietist, och sen att hon inte behöber fundera över vikt och mat osv då hon är ett barn. Och sen skrev du att du skrev precis som jag skrev nör jag hänvisade att hen skulle gå till skolsyster eller dietist.(okej läste nu å såg jag typ skrivit en mening likadan, men resten är lite skilld) Och sen inställningen när du frågar #9 om hen på allvar menade att Ts skulle gå till dietist?? Är bara lite confused och skulle vilja veta mer konkret :) är dock dödstrött så kan säkert läst konstigt eller så samt låta konstig nu när jag skriv men klockan är kvsrt i elva så :)

[Tilde]
2018-03-22 07:21
#12

#10 Jag tror inte att TS är varken överviktig eller underviktig, men om hon är osäker på sin vikt eller hälsa är det bra att få hjälp av en expert. Jag tror att man lyssnar betydligt bättre på en dietist som säger att man har bra hälsa (evt. ger små tips på saker man kan förbättra ur ett hälsopersoepektiv) än främlingar online. Jag är ganska säker på att man tar det som tomma ord när man pratar med folk online och att vi inte kan ändra hennes självbild. Så ja, en dietist - eller en kurator på skolan om hon känner för det, vore det bästa.

[Tuulikki]
2018-03-22 08:53
#13

#11 Jag menar på att TS är ett barn, som fortfarande växer, och vad jag kan läsa mig till verkar leva normalt och sunt. Att jag inte tycker att en vuxen ska hänvisa till en dietist, barnet är osäker på sig själv och behöver snarare få hjälp med den biten och inte det fysiska. Men jag menar också att det självklart är bättre att gå till en dietist än att börja experimentera själv som 12-åring.

Annons:
[134643]
2018-03-22 09:53
#14

#13 Du tror inte att gå till en dietist kan hjälpa den psykiska delen?

[Tuulikki]
2018-03-22 10:43
#15

#14 Förstår inte riktigt varför en ska gå till en dietist när det är självkänslan som sviktar. Jag hade rekommenderat en 12-åring att gå och prata med skolsyster (eller kanske sina föräldrar till att börja med?), dem har också koll på fysisk samt psykisk hälsa hos barn. Skolsyster kan ju då avgöra om det är en kurator eller en dietist TS skulle behöva hjälp av.

Jag är tveksam till att en dietist skulle kunna hjälpa henne lika bra som en kurator eller liknande om det nu sitter psykiskt. Ofta handlar det inte om bara vikt/utseende i den åldern utan djupare saker. 

Men absolut, rekommendera ni en 12-åring att gå till dietist istället för kurator. Det får stå för er, jag tycker fortfarande att det är bättre att hon får hjälp med självkänslan som verkar vara låg. Ni håller uppenbarligen inte med mig och jag håller inte med er så jag lämnar det här.

[134643]
2018-03-22 11:32
#16

#15 Jag har inte sagt att ts inte ska gå till en kurator.

[Tilde]
2018-03-22 14:30
#17

#13 OM det faktiskt är fysiskt och inte psykiskt är en dietist det absolut bästa oavsett om personen är 1, 15, 40 eller 99 år gammal. Om det handlar om självkänslan är skolans kurator förmodligen en bra idé. Det är dock omöjligt att avgöra online utifrån en text. Nu har TS i alla fall fått feedback och kan fatta sitt eget beslut, förhoppningsvis ihop med målsman :) Så hoppas vi att det löser sig vad det än gäller!

vendelay
2018-03-22 21:11
#18

Först och främst - siffror på en våg säger INGENTING. Det går att vara normalviktig och väga 35 kg, det går att vara normalviktig och väga 100 kg. Allt beror på längd och mängd muskler och en hel del andra grejer.

För det andra - jag tycker, precis som Tuulikki redan sagt, att det är uppenbart att TS behöver gå till en kurator / skolsyster / ungdomsmottagning för att få hjälp med den psykiska delen först. ÄVEN om det nu skulle vara så att TS faktiskt är överviktig så är det inte hälsosamt att bara gå ner i vikt utan att ta tag i den psykiska delen. Självförtroende kommer inte automatiskt bara för att en går ner i vikt. Självhat är väldigt vanligt istället, SPECIELLT hos unga flickor.

Vi vet ju hur vanligt det är med unga flickor som tycker att de är tjocka fastän det är så uppenbart i alla andras ögon att de inte är det. Om någon hade skrivit till mig som 12-åring att jag behövde prata med en kurator hade jag antagligen svält mig ännu mer - för det hade spätt på tanken på att jag var tjock (och nej, jag hade aldrig gått iväg till någon jäkla dietist - det hade jag ju inte självförtroende till). Tycker det är riktigt dåligt av er, vuxna kvinnor, att skriva sånt till ett barn! Jag blir otroligt ledsen av att läsa detta.

Och om TS vill ha tips från mig: 

1. Prata med någon du litar på. Det kan vara skolsyster, en lärare, en förälder / målsman, en kompis förälder eller liknande. 
2. Det är såklart alltid bra att röra på sig (måttligt) och att inte leva på socker. Det innebär INTE att du ska träna varje dag eller att du aldrig får äta godis eller skräpmat. Du ska träna och äta som din kropp mår bra av - och det måste du känna efter själv vad det innebär.

Om du vill prata privat finns jag alltid här. Ta hand om dig, du är perfekt precis som du är ❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

shia
2018-04-05 22:48
#19

#12 det var precis vad mina klasskompisar, folk på bris, olika forum sa till mig. Att jag behövde hjälp och skulle gå till kuratorn. Dem envisades och till slut tog mins kompissr saken i egna händer å fixade kurator tid för mig, vilket vart väldigt bra. Och mådde mkt bättre, och fick tbx självförtroendet. Men slutade gå dit för tidigt. Redan efter fem ggr då jag skulle skickas till BUP ist till ngn kurator där men vart något så det blev aldrig det. Jag vrt inte hur många oliks inlägg överallt jag skrev å fråga om jag skulle söka hjälp eller vad jag skulle göra.

papa-bear
2018-04-08 14:18
#20

den som tror att dietister är någon som är medicinskt utbildad, vet inte vad den pratar om. dietister går under livsmedelsverket, och inte socialstyrelsen, och skall därför inte rådfrågas om fysiska eller psykiska spörsmål. att dietister håller till på sjukhus är för mig en gåta, då det inte har något med medicin att göra.

Annons:
Travis D
2018-04-16 12:49
#21

Jag är 12 (blir 13 iår) jag väger ca 45 och är runt 170-173. Jag är dock mycket smal och har varit lite under viktig ett tag men jag har många vänner som väger runt 53. Du behöver absolut inte oroa dig för vikten! Har en kompis som väger 33 kg, men hon är också mycket smal och är 143. Dit jag vill komma är att man kan väga lite hur som helst just i denna ålder så var t.e.x min borsa väldigt rund men han växte 20 cm och nu är han som en pinne igen. D.v.s att 1. Om du nu känner dig tjock så rättar det ut sig i längden och 2. du behöver inte oroa dig. Du är absolut inte för fet eller något sånt många i din ålder väger mellan 45-55 kg  Hoppas jag hjälpte och inte bara förvärrade allt eller så hehe

Maria
2018-04-16 15:23
#22

#20 Legitimerade dietister söker sin legitimation under socialstyrelsen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
2018-04-16 22:45
#23

#20, Dags att läsa på lite om dietister, deras utbildning och arbetsuppgifter?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: