Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 815 ggr
Girl13
3/9/18, 10:52 PM

Min bästavän gillar inte sin kropp...

Hej, jag är en tjej på 14 år och har en bästavän född samma år på 13 är. Min bästavän är riktigt fin och hennes kropp är jättefin, men igår kom hon fram till mig och sa ”Jag gillar inte min kropp, jag mår riktigt dåligt över detta och vet inte vad jag ska göra…” har aldrig sett henne så ledsen innan och vill verkligen inte att hon ska tycka så. Hundratals gånger har jag sagt till henne att hon är så sjukt fin men hon tar inte åt sig… har själv haft detta och det slutade inte fören en månad ungefär så kan förstå det hon går igenom men jag behöver verkligen hjälp nu, hur ska jag få henne må så bra att hon aldrig mer känner såhär igen? Blir orolig, vill inte att hon ska hamna i samma fälla som mig…

Annons:
EmSims4
3/9/18, 11:32 PM
#1

Sluta prata om era kroppar som om de vore fina eller fula. Se kroppen som vad den verkligen är, en fantastisk kropp som faktiskt gör att du kan gå, springa du kan skratta och gråta. 

Jag har själv varit där och hatat mig själv och min kropp, velat ändra på allt, tänkt på vad jag ätit, tyckt att jag måste ändra på hur det ena och det andra ser ut. Aldrig mådde jag så dåligt som jag gjorde när jag tryckte ner mig själv så mycket som jag gjorde då.  Aldrig har mått så bra som jag gör nu. När jag slutat tänka på allt jag äter, hur jag ser ut i den där tröjan och om jag verkligen kan göra så där. Jag förstår att det är svårt att tänka annorlunda över en natt. Men det är så enkelt egentligen. Man behöver inte bry sig om vad andra tycker för helt ärligt, när du kollar på en annan människa, du tänker då inte på hur den andra ser ut. Börja följ andra människor som du genuint tycker om att följa, sociala medier har ändrat så otroligt mycket på vårat synsätt på våra kroppar, och att följa andra människor som bara gör att du vill ändra på dig själv är inga bra människor, följ människor som gör dig glad och inte gör att du vill ändra på dig själv. 

Kom också ihåg, att bara för att man är tjock är man inte en sämre människa. Och kom ihåg att tjock inte är ett fult ord. Man får säga att en annan människa är tjock, för det är okej att vara tjock. Tjock är ett otroligt laddat ord. Ett negativt laddat ord.

Om ni är ett tjejgäng och de säger att de är tjocka, säg då att tjock inte är något dåligt, utan att det är okej. Det är så simpelt att börja där. För när man säger '' Nej herregud, du är inte alls TJOCK'' Då blir man rädd för att hamna just där, TJOCK för där vill man ju inte vara. Men försök kom därifrån, det är ingen fara.

Girl13
3/10/18, 9:10 AM
#2

#2 tror nog inte att någon mer behöver svara på dehär, tack tack tack!!! Jag ska ta alla dina tips och försöka få henne må bättre

akvarium123
3/10/18, 12:27 PM
#3

Tror nog att det allra mesta kan göra så att man känner så. Att en förälder/annan person säger att man inte bör ta ett glas läsk till kan vara det värsta ett barn hört. Jag själv skulle då ta åt mig så SJUKT mycket och haft de tankarna också. Jag har hört det ett par gånger. Efter det så har det säkert tatt ett år innan jag druckit ett glas läsk. Tycker en sådan liten sak kan göra ens dag så mycket sämre! Nu säger jag inte att man bör dricka litervis med läsk då det kan göra så att man är pigg som en nötkärna som vi sagt här hemma.  Också därför blodsockret då ökar/sjunker vet inte vad det är som gör att man blir piggare. Men det kan vara en sådan liten sak som kan göra ett sådant stort avtryck hos en. Idag håller jag nere läsken enormt då jag tycker det är extremt jobbigt att få höra sådant här. Men det beror nog extremt mycket på hur känslig man är. Men ta hjälp av en psykolog skulle jag gjort eller iallafall säg till en vuxen som kan ta detta vidare! 

MAN BEHÖVER INTE VARA PERFEKT

emeliesve
3/17/18, 12:24 AM
#4

Ingen är perfekt. Jag är verkligen inte perfekt. Jag skulle gärna ändra på en del saker på min kropp om jag kunde. Men de flesta är FÖR självkritiska. Alla har något som är fint. Min kille ser det som är fint på mig och gillar det. Allt som jag är missnöjd med ser inte han. Jag tittat självkritiskt på mig själv. Han tittar uppskattande på mig. Det gäller att fokusera på det positiva som man har och strunta i det negativa. Då mår man bra. Lätt att säga. Svårare att genomföra. Men det är jätteviktigt.

Upp till toppen
Annons: