Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 635 ggr
_Fisken
2018-03-14 22:47

Panik för lektion

Min snart 14 åriga dotter ligger inne i sängen å gråter i panik över en lektion imorgon på svenskan. Nån redogörelse hon ska göra inför halvklass och då spela teater om  nån grekisk Gud som har klövar.  Vet inte riktigt vad jag ska säga faktiskt. Tråkigt att hon ska känna så.

Annons:
Annette
2018-03-14 23:05
#1

Ingen skall behöva tvingas att redovisa på detta sätt. Säg till din dotter att du ringer till läraren och meddelar att hon inte kommer redovisa.

_Fisken
2018-03-14 23:43
#2

Jag skrev ett mail ikväll till henne klassföreståndare.

vendelay
2018-03-14 23:54
#3

Vad är grejen med att barn (speciellt tonåringar som är känsliga nog som det är!) ska behöva göra sånt här, är det specificerat i skollagen att en måste spela teater för att få högsta betyg verkligen? Jag tycker att det är helt absurt. Bra att du mailar klassföreståndaren. Förhoppningsvis fattar läraren att det är en galen grej att kräva av ett barn.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[nevamisse]
2018-03-15 00:42
#4

Minns att vi var tvungna att både sjunga, spela teater, redovisa i helklass, ha högläsning i helklass mm. Det var inte det minsta roligt och jag minns några som alltid hade panik inför det. Löjligt att tvinga eleverna att redovisa/spela teater på sådant sätt, det blir ju folk av alla oavsett om man vågar prata inför massor av människor eller inte. 

Det blir lätt fel när skolan iprincip är uppbyggd på att man ska vara extrovert och våga mycket inför stora grupper för att få bra betyg. Bra att du mailat läraren.

Niklas
2018-03-15 06:04
#5

Det allra värsta med det där, i alla fall enligt min erfarenhet, är att man förväntades göra det, men aldrig fick någon riktig träning i det. Så dumt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

_Fisken
2018-03-15 06:24
#6

Det är en mycket underlig redovisning de ska göra. Visst kan jag finna en viss mening i att elever utsätts för svårigheter ibland för i detta sedan växa som människor men det ska inte dras så långt att de får panikattacker eller går och oroas flera veckor före som i sin tur leder till dålig sömn.  Hur förmedla detta till läraren före?  Det var bra att hon berättade för mig. Hon är inte den som säger så mycket men i och med att hon gjorde det visar mig hur jobbigt hon tkr att det är.

Annons:
tiger tok
2018-03-15 07:55
#7

På en svensk redovisning låter också jättekonstigt! Grekiska gudar tycker jag inte hör till svenskan och inte heller teater spelande.

[134643]
2018-03-15 13:31
#8

#7 Det handlar nog mer om retoriken som används än själva ämnet :) #0 Nu minns jag inte hur betygskriterierna i svenska på högstadiet ser ut, men läraren bör ju ha koll på det och kunna bestämma ifall det är nödvändigt med en retorikuppgift för ett fullständigt betyg. Isåfall kanske hon kan redovisa bara för läraren och eventuellt ett par kompisar om hon vill. Jag håller med om att det är bra ibland att utsättas för svåra saker eftersom vi ofta inser att vår rädsla var obefogad, men det finns gränser. Jag hoppas att hon har en bra lärare som hjälper er ordentligt!

_Fisken
2018-03-15 17:36
#9

Jag kan berätta att hennes klassföreståndare svarade på mitt mail i förmiddags. Hon sade att hon skulle meddelande svenskaläraren vilket hon också gjorde. 
Talade med dottern straxt innan hon slutade idag. Dottern berättade att läraren sagt till henne att hon kan redogöra privat med lärarinnan. Så dotterns tunga dag med kemiprov och redogörelse på svenska är över nu. Hon är lättad och uppåt.

Den där sociala fobin som syns ibland brukar jag diskutera med henne. Jag brukar säga att det är bra om hon utsätter sig för lite obehagliga sociala situationer och därmed minska på fobin. Hon kanske inte gör det nu men jag tror hon bär med sig det jag sagt.

vendelay
2018-03-15 17:37
#10

#9 Det kan behövas terapi och medicin för att bota social fobi. Det är inte som att vara blyg.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

_Fisken
2018-03-15 18:54
#11

Jag kanske valde fel ord. Blyg är nog snarare rätt ord. Gillar inte o stå i centrum. Men svimmar inte å sånt. Men starkt ogillande och hon ska ex.vis stå på scen och sjunga solo.

Upp till toppen
Annons: