Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 1007 ggr
shia
3/16/18, 10:34 PM

(X) Varför skoja om självmord

Hej. Jag vet att jag är väldigt känslig av mig, och om någon bara säger det någon gång kan jag stå ut med det men nu så står jag inte ut längre. Av någon anledningen har det blivit mer å mer att om någon(främst killar men även bla min ena kompis) tyck något blir jobbigt, är missnöjd så säg dem de sks ta livet av sig eller självmord eller något sådant. Gång på gång massor av gånger. Kan vara typ "får jag längre än c på provet tar jag självmord" på lektion om man typ ska gå å hämta datorn "fan vad jobbigt, jag orkar inte jag tar livet av mig" osv. Eller typ om ngn säg den int orka med skolan kan dem typ säga "jamen ta livet av dig då. Hoppa från en bro" Grejen är den att jag tar åt mig varenda gång. Då jag försökte ta livet av mig i höstas och ibland har tankar på försöka igen. Vi kan kalla han som säger det mest för X. Om han utryck ngt som ovan kan om några av tjejerna i klassen säga ifrån å säga att man skämtar inte lm sådant å sluta säg så osv. Han slutar för tillället men glöm typ bort dagen efter. Han säger det mer sällan nu och förstår typ man kan ta illa upp. Men det som är bra när han säg så är att om jag ex befinnermig i närheten å han tror jag kan ha hört/tagit åt mig så kan han be om ursäkt/säga han ej menar det/skojade. (utsn att jag säg till honom eller så) Men grejen är det att min ena kompis säg så så himla ofta nu. Typ 1-2 ggr/lektion och de nöter hela tiden på mig då det är konstant. "får jag f tar jag självmord" jag fick c jag tar självmord" kommer han på mig tar jag självmord " går jag upp i vikt tar jag självmord" är så trött-självmord" Och det är så sjukt jobbigt å stötande för mig när hon säg så osv. Då jag verkligen försöker glömma å gå vidare från mitt självmordsförsök än. Å hon vet dessutom jag har en tuffare period just nu med badet å allt. (men då sks hin självklart också klaga på hur tjick hon är måste sluta äta några dagar innan bsdet osv, vilket är ännu mer triggande för mig då jag även hsr ätstörningar sedan många år) Idag när vi fick tbx fysikprov fick hon D och sa påväg ut från klsssrummet "seriöööst. Jag tsr självmord" och jag bad henne då vänligt men ändå tydligt då jag tog illa upp att sluta säga så då jag tar illa upp och åt mig. Men då vart hon typ som en huggorm som hugg tillbak å säg ilsket "det är väl ändå min ensak vad jag säg å inte säg. Att du får a å är nöjd betyd inte jag är nöjd över ett D " (kan nämna jag även där tog illa upp då jsg inte alls är nöjd över ett a. Jsg hade 2 fel å mådde sjukt dåligt över det och var jättemissnöjd. Att hon dp säger jag är nöjd gör det hela inte bättre) Jag vart som ledsen så gick direkt ut till bildsalen ist för vänta på dem å då skrattsr hon fnyssamt åt mig. Vart långt det här… Men vad ska jag säga så hon slutar med det eller är det bara överkänsligt av mig? Ska jag prata med ngn lärare(har en lärare som jag har förtroende för. Och vågar gå till och prata med. Då han inte är superläskig men tar ta i å gör saker åt det och försök göra det bättre) som tar upp i helklass eller vad… Eller ä jag bara allmänt överkänslig

Annons:
Annette
3/16/18, 10:43 PM
#1

Du är inte överkänslig. Prata med din lärare om saken. Jag tycker dina kamrater verkar lite omogna när de inte slutar fast du ber dem. Läraren kan nog få dem att förstå att det är ett olämpligt sätt att uttrycka sig på.

Magrat
3/17/18, 12:48 AM
#2

TW!

Jag tar själv väldigt illa vid mig vid sådana uttryck, och jag är ändå vuxen. Med fyra suicidförsök i bagaget så blir man inte glad över att höra folk skoja om det.

Jag har någon gång fräst ifrån att om de nu tycker det är så jävla kul att dricka aktivt kol, få en slang nerkörd i halsen eller näsan, kräkas som en galning och sedan ligga med dropp i lite över 48 timmar… varsegod, ha så kul. Det är ju inte pedagogiskt för fem öre, men när man hört det till leda så tröttnar man ibland.

Jag skulle ta upp det med läraren så att läraren, eller kanske kuratorn kan ta upp det med klassen. Det är ett ämne som är ytterst olämpligt att skämta om då psykisk ohälsa är såpass utbrett.

Jag var nära på att lyckas, och eftersom jag fortfarande har fler dåliga dagar än bra tar jag åt mig fruktansvärt mycket.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[134643]
3/17/18, 12:41 PM
#3

Jag tycker att du ska säga åt dem, varje gång. Förklara att det är okej att vara missnöjd, arg och besviken, men att det inte är ett okej skämt i närheten av dig. De bör av respekt och medkänsla till dig sluta, om inte så går du vidare med det. Lärare, rektorer och föräldrar. Visa dem vad som händer om någon känner sig utsatt på en arbetsplats, vilket skolan faktiskt är. Man kan inte alltid förvänta sig att folk ska behandla en annorlunda för att man blir sårad eller upprörd, men nu är det som sagt på en plats där alla ska känna sig trygga.

shia
3/17/18, 1:39 PM
#4

Tack för svaren <3 Usch känns bara så sjukt jobbigt med allt detta på att jag redan mår dåligt och får mer att må dåligt å få ångest över :/ Men men, bara att fortsätta kämpa…

Calcifer
3/17/18, 6:34 PM
#5

Ta definitivt upp det med lärarna. De kanske borde hålla en kort föreläsning om att man inte skämtar om vissa saker. Det kan ju finnas andra som tar illa upp också. Det är ju inte direkt ett "roligt" ämne att skämta om, oavsett om man har självmordsförsök i bagaget eller inte.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

shia
3/17/18, 9:39 PM
#6

The only thing is, att om jag går å säg till ngn lärare som pratar med klassen så kommer min kompis förstå det är jag(hon är den som tar reda på allt) och då blir inte hon trevlig att ha å göra med…

Annons:
Calcifer
3/17/18, 9:52 PM
#7

Okej, men det finns ju inte så hemskt mycket annat du kan göra, förutom att säga ifrån själv till henne när hon säger det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

shia
3/17/18, 10:04 PM
#8

Mm… Får nog ta och prata med min lärare på tisdag, eller med skolsyster när vi har hälsosamtal som vi har till veckan å antar jag kmr ha det typ på tisdag då vi har bad på måndag å min idrottslärare kommer se mina skärsår så ja. Hm… Eller skulle jag kunna skriva en lapp måntro?

Calcifer
3/17/18, 10:17 PM
#9

Du kan absolut skriva en lapp, förklara problemet, och be att de tar upp det. Som sagt kan det ju vara något som besvärar fler utom dig, så tycker de måste försöka kliva in och förklara varför det är ett olämpligt ämne att skämta om.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: