Annons:
Etikettövrigt
Läst 880 ggr
akvarium123
2018-03-18 20:18

Överviktig...

Hej!

Tänkte säga allt direkt… Alltså nu är jag väl inte så extremt överviktig men kanske 5 kg. Och alltså jag vill verkligen inte vara en bodybuilder (eller vad det heter) för det känner jag att det passar liksom inte mig. Men att bara vara "normalviktig" om ni förstår vad jag menar då. Men har börjat träna och känner inte att någonting händer! Känner mindre och mindre ork för att träna och att hålla igång på gymmet. 

Man gör liksom samma sak hela tiden. Går/Springer/Cyklar/Går i trappor o.s.v med musik och kollar Instagram och Snapchat och allihopa. Som om jag är mobilberoende! Men alltså det händer ju fasen ingenting! Hör folk säga, Åh du har gått ner i vikt! Jag bara Jaha! Det ser jag knappt själv… Första 2 veckorna såg jag väl kanske något men nu ser jag inte ett piss. Känns som om jag väger lika mycket som förut. Vill kunna äta vanlig mat och inte gå på protein pulver och sådant. Det kan andra få göra men jag vill inte ha något mer resultat än att gå ner ett par kilogram i vikt. Att äta vanlig mat är för mig att kanske 3 eller 4 gånger per månad gå ut och äta ute. Och ut efter det äta hemmagjord mat. Kunna dricka ett glas Cola Zero eller dylikt samt lite chips på lördagskvällen med familjen o.s.v. 

Vill alltså med enkla ord bara bli lite nyttigare och träna 2-3 gånger per vecka och ut efter det kunna mysa till det. HUR går man ner i vikt??

Vet inte om det gym jag är på har instruktörer. Eventuellt kan det finnas.

Annons:
Haztparken
2018-03-18 20:46
#1

Muskler väger mer än fett så du kanske har byggt muskler och gått ner i fett men då syns det inte på vågen? Bästa är att mäta sig så ser man tydligare om det händer något :)

powerade
2018-03-18 22:12
#2

Jag upplever det som att man först sjunker ihop sen när musklerna kommer fluffar man upp sig igen. Jag känner mig större om magen är någonsin men vågen visar absolut ingen skillnad från förut. Men som #1 säger. Tar man mått så ser man fort om något hänt. Om man ser sig varje dag så ser man ju oftast ingen skillnad.

akvarium123
2018-03-18 22:18
#3

#1 Jo men har säkert byggt lite muskler men har fortfarande så att det finns kvar fett. Det syns, på lång väg! #2 Men att ta mått är säkert jättebra för då ser man ju skillnad! Just nu visar vågen precis lika mycket som när jag började vilket inte känns jättebra för motivationen… Kunde ha varit något bättre!

powerade
2018-03-19 21:56
#4

#3 tänk på allsidig träning åsom träna ben rumpa mage rygg axlar samt konditionsträning emellanåt. Hört att dricka med socker istället för sötningsmedel är bättre eftersom sockret kan kroppen omvandla men inte sötningsmedel. Finns säkert att läsa om ska inte säga att det är 100%. Ät liiite mindre portioner men ät mellanmål som t.ex ägg. Frukost mellanmål lunch mellanmål middag. Kött och sallad är ju väldigt bra. Försök undvika för mycket kolhydrater som pasta och försök istället hitta ett bättre alternativ. Försök äta t.ex havregrynsgröt på morgon eller likande så får du en bra grund för dagen:) Äter man bra mat i normala mängder och tränar 3 gånger i veckan. Händer det inget på vågen så behövs det nog inte. Ifall man faktiskt skulle vara ohälsosamt överviktig är det bra att prata med en dietist för att kanske få tips om kost vad man ska äta. Äter man mycket kolhydrater ( som jag gör) känner man sig och är ofta uppblåst om magen.

trollslända
2018-03-20 08:59
#5

Hur mycket väger du? Och hur lång är du?

akvarium123
2018-03-20 19:56
#6

70 kg och ca 171 cm.

Annons:
PuffeSnutt
2018-03-21 16:36
#7

Det är väl normal vikt?

Äta, Sova, Netflix<3

akvarium123
2018-03-21 17:32
#8

För en kille alltså. När inte vad jag känner. Det känns som om jag väger lite för mycket… Är inte så muskulös eller någonting utan allting sätter sig på magen om man säger så haha. Det känns inte så för det känns som om fettet "hänger" och "dinglar" eller vad man säger.

PuffeSnutt
2018-03-21 18:10
#9

Jag känner igen mig i det :). Jag är egentligen i nyttig vikt (och lite knubbig) men tycker ändå att jag är för stor. Fortsätt att kämpa tills du mår bra med din kropp. Träna dock inte för mycket! Lycka till! :)

Äta, Sova, Netflix<3

akvarium123
2018-03-21 18:28
#10

Ja det är nog många som gör det, tyvärr. Vill verkligen bli nyttig och bli smalare men då får man också äta lite nyttigt haha… Det gör ju inte precis jag…

[134643]
2018-03-21 19:13
#11

Moderation is key! Det är okej att slappa, att äta godis och skräpmat, bara man också rör på sig, får i sig frukt och grönt och äter ”normalt” resten av tiden. När jag stressade som mest över min vikt så fastnade jag i en cirkel av äta så lite som möjligt > träna träna träna > tappa motivationen > äta 5 gånger mer än vanligt för att jag var hungrig/omotiverad/kände att det var kört ändå. Så som bäst så pendlade min vikt upp och ner. Jag bestämde mig sen för att skita i vikten och helt enkelt satsa på att må bra. Jag äter hemlagat, mycket grönt, och rör på mig hyfsat. Någon gång i veckan äter jag skräpmat och myser med choklad framför en film. Idag ligger jag på en stabil vikt och framförallt så mår jag bra. Det är viktigt att tycka om sig själv, men det måste vara hälsosamt också. Du är heller inte så gammal har jag för mig vilket innebär att du kommer växa till dig åt alla håll och kanter, då är det viktigaste att du helt enkelt har en hälsosam grund och vanor att bygga vidare på. Stirra dig inte blind på vågen, den är inte allt!

akvarium123
2018-03-21 19:27
#12

Ja jag är ju 13 år. Men vill också göra så! Att få äta skräpmat samt godis och choklad i måttliga mängder utan att behöva ha en tanke på att behöva träna.

[134643]
2018-03-21 20:00
#13

#12 Ja men dåså, då skulle jag verkligen fokusera på att må bra istället för vikt och utseende. Kan ju säga att jag väger lika mycket nu som när jag var 13, men ser helt annorlunda ut i kroppen, så ofta är det dumt att försöka gå ner i vikt när man är ung, det kommer ändå att rättas till när man växer. Så länge man inte är ohälsosamt överviktig såklart, men det är du ju inte.

Annons:
akvarium123
2018-03-22 07:03
#14

#13 Ok. Jo jag är inte ännu ohälsosamt överviktig kan jag faktiskt inte säga. Rör på mig till skolan och hem. Går på idrotten och allt som har något fysiskt i sig så det är nog ingenting som är ohälsosamt i sig. Jo det klart lite men inte så mycket kanske…

Men känner iallafall att jag mår bra med att träna lite grann men bara jag inte tappar motivationen helt!

powerade
2018-03-22 12:11
#15

ALLA mår bra av att träna. Men man måste bara se till att det är rätt mängd och att man äter bra mat. Annars mår man inte bra. Sporter o.s.v om du är intresserad. Då är det lättare att hålla igång om man tycker det är kul:)

akvarium123
2018-03-22 19:14
#16

#15 Ja det gör nog alla och det förstår jag. Jag förstår varför jag också ska gå till gymmet men det blir liksom tillsist omotiverat ifall man inte går ner i vikt ändå…

Sporter gillar jag tyvärr inte så mycket, visst lite hemma då och då går väl bra med brorsan som spelar handboll att spela men skulle tyvärr aldrig viljat spela själv… Känner mig för tjock. Det är en av orsakerna också…

[134643]
2018-03-22 19:19
#17

#16 Du kan inte sätta andra mål än att just gå ner i vikt? Typ kunna springa x antal kilometer, bänkpressa x kilon, göra x antal armhävningar i rad etc etc? Tänker att det kan vara precis lika motiverande som att gå ner i vikt :)

akvarium123
2018-03-22 19:24
#18

Jo där sa du något! Att springa 5 km vore ju ändå kul! Och att kunna få in tekniken i att göra armhävningar.

Upp till toppen
Annons: