Annons:
Etikettjösses-vad-bra-jag-är
Läst 1206 ggr
akvarium123
2018-03-21 16:37

Ungdomsmottagningen!

Hej!

Alltså ÅH vad jag är stolt över mig själv idag!!

Från att inte alls sagt ett ord om detta brott om att jag var vittne till att jag nu har varit i kontakt med BRIS flera gånger och nu idag så gjorde jag ett STORT framsteg!  Jag gick till ungdomsmottagningen med detta och så snälla och bra hjälp man fick där alltså! Och dom sa precis samma sak som BRIS sa. Att jag INTE skulle bearbeta detta själv utan att jag skulle göra det tillsammans med en kurator/psykolog. Vet inte skillnaden så säger båda haha… Så nu har jag bestämt mig för att ta tag i detta och verkligen göra det till fullo! Att inte gå där varje dag och vara rädd för att offret ska känna igen mig, att jag inte ska vara rädd för att säga personens namn då jag tänker på det hela tiden. Att jag helt enkelt inte ska få in någon slags bild utav detta alls vare sig personen/personerna eller huset/lägenheten. 

Men hur gör ni?

Ifall ni ska gå till en utav kuratorerna/psykologerna på skoltid och vill att ingen av vårdnadshavarna ska få reda på något? Om man går i högstadiet alltså.

Mvh

En riktigt stolt person!

Annons:
Vikan
2018-03-21 17:56
#1

Visserligen vet mina föräldrar om att jag går till bup, men intyg från kuratorn/psykologen räcker långt. Går även i gymnasiet, men tror inte det kan vara sån stor skillnad. Har du en mentor? Prata med den personen om vart du ska t.ex. innan du har ett intyg.

Kan inte dina föräldrar veta att du träffar en kurator? I fall det ändå kommer ut?

akvarium123
2018-03-21 18:09
#2

Ok. 

Alltså det är ju inte så att det är förbjudet utan det är mer att jag skäms över att jag fortfarande tänker på det. Att prata med mentorn känns ju inte sådär perfekt. Läraren har offret i sin andra klass han lär ut i. Känns alltså inte bra då att säga det till henne. Samma sak som att jag inte vill gå till skolkuratorn då jag tror att offret går där också vilket kan bli stelt. Och tänk om kuratorn säger något till läraren eller i värsta fall offret??? 

Men som sagt var jag tror att jag kan få stöd bara jag hittar en bra tid!

[134643]
2018-03-21 19:02
#3

#2 Jag tycker att du ska säga till din mentor att du har tid hos UM, det kommer behövas om du ska göra der på skoltid. Du behöver inte säga varför du ska dit, bara att du ska dit. Du kan behöva få ett intyg att du varit där, men det varierar mellan skola och mentorer. Får dina föräldrar reda på det är det bara att säga samma sak där - du träffar en kurator på UM. De behöver heller inte veta vad ni pratar om.

Herveaux
2018-03-21 19:07
#4

#2 Men du behöver ju inte berätta varför du ska träffa en psykolog till din mentor?
Varför skulle det bli stelt om offret och du går hos samma skolkurator? 
Ni ska ju inte gå i gruppterapi tillsammans.
Nej. kuratorn kommer inte berätta för din lärare och definitivt inte offret. 

Tror du skulle må bra av att få gå och ventilera med någon, du verkar ha lätt för att göra en höna av en fjäder när du oroar dig.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

powerade
2018-03-25 00:25
#5

På våran skola var de som att skolsystern och kuratorn på skolan var helt ok som frånvaro. Sen om det gåller utanför skolan typ så kab man ju prata med någon så kan jag lova att man får tillstånd att få åka dit. Sen tror jag inte de får prata med vårdnadshavare ifall man inte säger att det är ok?

akvarium123
2018-03-25 10:06
#6

#5 Ok. 

Tyvärr är ju mammas och pappas bästis min lärare i skolan och har hen verkligen också så att hon inte får säga det?

Sen har vi skola24.se och där så får man ett meddelande, har jag för mig, precis när man gått från lektionen och haft frånvaro. Vet dock inte vad som gäller vid Anmäld Frånvaro.

Annons:
[134643]
2018-03-25 13:44
#7

#6 En lärare har inte tystnadsplikt på samma sätt, men jag tror inte att det är speciellt många lärare som skulle få för sig att berätta för en elevs föräldrar när det inte är något allvarligt. Det finns heller ingen anledning för dem eftersom de vet att du får hjälp, så det är kuratorns eller psykologens jobb att kontakta dina föräldrar isåfall. Men som sagt, du är ingen fara för dig själv eller någon annan så det finns ingen anledning för dem att bryta tystnadsplikten. Säg bara till din lärare att du ska till UM, du behöver inte berätta varför.

akvarium123
2018-03-25 15:39
#8

#7 Ja men alltså läraren kommer väl fortfarande ge frånvaro??

Och då kommer ju mamma och pappa få reda på det ändå…

För vill inte att dom ska veta om detta och det vet redan UM om.

powerade
2018-03-25 20:57
#9

Vi fick grön frånvaro. ( godkänd frånvaro) Det syntes men frågar dom är det ju bara säga vad du gjort? Behöver ju inte veta något mer. Prata med lärarna och fråga hur det funkar. Dem behöver ju inte veta något annat än att du vill gå och prata. Kuratorn har ju faktiskt tystnadsplikt så dom får inte säga vidare. Så du behöver ju inte vara orolig över det som du verkar vara och därför inte vill gå till Kurator på skolan?:/

akvarium123
2018-03-25 21:04
#10

#9 Ja godkänd frånvaro tänkte jag på, det fick man ifall man skulle till UM sa dom. 

Ja du har helt rätt i det du menar ifall du menar att jag är rädd att det ska komma att sprida sig.

Men känner ju inte alls kuratorn där! Tänk om hen nu kommer att säga något. Men samtidigt hen får ju inte göra det… Jag vet inte men jag ska iallafall först gå till UMO.

silverfiisk
2018-03-26 13:12
#11

#10 Du måste försöka sluta oroa dig för allt hela tiden. Jag förstår att det kan kännas jobbigt eller läskigt, men kuratorn FÅR inte säga något och kommer inte att göra det heller. Du får helt enkelt bara försöka lita på det.

akvarium123
2018-03-26 18:00
#12

#11 Var där idag och det gick jättebra!

Litade på kuratorn jättemycket!

silverfiisk
2018-03-27 10:53
#13

#12 Vad bra! Hoppas att allt löser sig för dig nu :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: