Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 397 ggr
whoppydough
2018-03-29 14:09

Tal om feminism NP

Hallå! 

Jag ska snart ha mitt muntliga nationella prov i Svenska under temat "Tid för förändring". Jag tänkte att jag skulle skriva om feminism/ feminism genom tiderna för att det dels är ett ämne jag är intresserad av men också för att det känns som att man kan koppla det till ämnet. Grejen är dock att vi reda nästa lektion måste ha både inledning och avslutning till talet och jag har endast lagt upp för hur talet borde se ut i stora drag och vad det ska innehålla. Jag har alltså inga färdiga meningar eller så. Om man vill ha högre betyg än E så ska man inte inleda med "jag ska prata om" utan något annat som fångar lyssnarens intresse. 

Har någon en idé på vad jag skulle kunna prata om då eller nån fråga/mening jag skulle kunna inleda med?

Annons:
Nilliboi
2018-03-29 22:47
#1

"Jag skulle vilja diskutera ämnet om…" "Ett ämne som vi ska/kan ta upp/fördjupa oss in i…" osv. Det går att vrida o vända på det helt enkelt… "Ämnet som jag ska fördjupa oss in i.." "Feminism." Feminism är ett ord som får en att tro fel om vad det betyder. "Fem" i feminism, kort för feminim. Många får fel intryck av det och säger att det är mänhat men feminism står för samma rätter för båda kön så de blir likgiltiga osv osv osv. Var säker också att du får tag i rätt fakta inom feminism för det är ett väldigt känsligt ämne 😊 Lycka till! 👏👏

[134643]
2018-03-29 23:17
#2

Vad ska talet handla om? Feminism är ju rätt så brett :) Du kan börja med att ställa en fråga, gärna något som är lite provokativt eller får publiken att tänka. ”Har du som kvinna någonsin känt dig mindre värd på grund av vad du har mellan benen?” ”Har du som man någonsin fått höra att du ska “grow a pair?”, att du kastar som en tjej eller att du är en ”pussy”? Eller ett påstående. ”Visste ni att mer än en femtedel av alla kvinnor någon gång avstått från att gå ut på kvällen utav rädsla att bli överfallna eller våldtagna? Och att motsvarande hos killar är 6%?” ”Visste ni att fler tjejer än killar väljer att plugga vidare, men att kvinnor ändå bara tjänar 88% av vad männen gör?” (Dubbelkolla dock statistik om du använder det, det var länge sedan jag hade siffrorna i huvudet :)) Eller vad du själv tycker/anser/varit med om. ”Jag var bara 16 år första gången någon tog på mina bröst mot min vilja. Han sa att jag förtjänade det, så som jag var klädd. Att jag var hans och det var det enda jag dög till” eller ”När jag växte upp, lekte min bror med bilar och jag med dockor. Mina föräldrar klädde mig i rosa klänningar och min bror i blått. Varför?” Bara snabba exempel för att få dig att börja fundera. Och se för guds skull till att inte börja med ”idag ska jag prata om” eller någon som helst annan version av det.

Upp till toppen
Annons: