Annons:
Etikettövrigt
Läst 613 ggr
Eelliiee
2018-04-03 20:15

Hjälp med matte inför prov

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har matteprov på torsdag och fattar inte uppgifter med förhållanden i bråk. Skulle vara jättetacksam om ni kunde förklara för mig hur man löser uppgiften. (Visste inte vart jag skulle skriva detta så det blev här)

Annons:
Eelliiee
2018-04-03 20:17
#1

Har fått en lösning där man muliplicerar 4x9/3 för att få långsidan och 3x6/4 för att få kortsidan. Jag tycker att det är så förvirrande och undrar om det finns något annat sätt att tänka på??

Sindri
2018-04-03 20:56
#2

A) Du vet att den korta sidan, den är 9 cm. Förhållandet mellan sidorna är 3:4. Det betyder att om du dividerar den korta sidan med 3 och den långa med 4 så skall resultat bli detsamma.
Du skall alltså dela den korta sidan i tre delar, sedan multiplicera den siffran med 4.  Vilket gör att om den korta sidan är 9 cm blir den långa sidan ?  (9 dividerat med 3 och den siffran gånger 4)

Ok - så om den korta sidan är 9 cm så blir den långa sidan ? (Dela 9 i 3 delar, multiplicera den siffran med 4 =?)

B) Nu dividerar du den långa sidan som är 6 cm med 4. Svaret blir? Multiplicera den siffran med 3 och du får?

C) Om den korta sidan är 3 delar och den långa sidan 4 delar, då har du sammanlagt 7 delar. Dela upp omkretsen  som är 28 cm i dessa sju delar. Och då har den korta sidan 3 delar av dessa, och den långa 4 delar av dessa 7 delar. Vilket blir?

Eelliiee
2018-04-04 07:55
#3

#2 Taack! Fattar bättre nu :D

Sindri
2018-04-04 10:31
#4

Lycka till på provet.
OBS! Det är inte du som fattar dåligt, det är läraren och boken som inte förklarar på rätt sätt. Hjärnor räknar matte på olika sätt och det tar inte dagens undervisning hänysn till.

Herveaux
2018-04-05 20:10
#5

#2 Bra förklaring! Det friskade tom upp mitt dammiga matte-minne.🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: