Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 762 ggr
Nellie_e
4/7/18, 8:28 PM

Överviktig, normalviktig eller underviktig?!

Hej! Jag är en tjej som är 11 år och fyller 12 i sommar. Jag är ca 158 cm och väger ca 43 kg. Det känns som att jag är tjock. Men jag vet inte. Ni kanske vet. Jag äter normalt, i skolan kanske inte så mycket (för att det inte är gott), men tränar aldrig. Eller jag går på dans. Äter godis ungefär varannan vecka och då äter jag ca 2 hg. Men det jag undrar är om 158 cm, och 43 kg är normalt?

Annons:
Honeylilletor
4/7/18, 8:32 PM
#1

Ja helt normalt

Novachan
4/7/18, 8:39 PM
#2

Tjock? Absolut inte! Enligt BMI är du lätt underviktig - oavsett om du vore 11 eller 12 år gammal.

Förstår att all mat i skolan inte är så god, men att försöka äta så gott du kan är lätt att säga. Men om du t.ex. avskyr fisk men kan äta potatis, så är så mycket potatis du kan. Mosa potatisen och sätt till en klick smör, kanske lite salt. Man får improvisera lite. Ät knäckemackor (för det finns det väl fortfarande i skolan?). Tillsätt kryddor om så finns tillgängligt. Blir ju vårt att orka med hela skoldagen om man inte äter så mycket på lunchen.

Var heller inte rädd för att smaka en bit av något du vet som du inte brukar tycka om, för smaklökarna ändras i tonåren och när man blir vuxen. Är ju bara att spotta ut i en servett om man fortfarande inte tycker om den, man måste inte svälja när man smakar på saker.

akvarium123
4/7/18, 8:42 PM
#3

Vad tror du att du är om du får säga vad du tycker du är??

Om du är överviktig enligt dig så kan du ju börja träna genom att ta och gå en promenad varannan dag eller liknande. Eller kanske börja träna på gym ifall något gym tillåter den åldern. Men väldigt många gym har så att man får börja vid 13 år men jag vet inte!

Ifall du är normalviktig så behöver du ju inte göra någon förändring.

Ifall du är underviktig så kan du ju börja äta mer. Vet inte ifall godis hjälper men tror inte det men isådanafall kan man ju äta det varje vecka istället (ifall man gillar godis vill säga). Och äta mer! Inte så att man får matkoma men så att man är mätt och belåten. Kanske äter något mellanmål?? Kanske någon frukt/knäckemacka/macka/vad man nu vill ha vid rasten?? Kroppen brukar dock vara väldigt bra på att just säga till när man ätit bra tycker jag. Ifall man äter i normaltakt och magen blir mätt (INTE proppmätt) så är det bra.

Själv så är jag överviktig men genom att äta lite mer strängt och kanske ta bort Colan och utbyta den mot Cola Zero (om det nu ger något resultat haha) och inte äta godis på vardagar och kanske bara skräpmat (McDonalds exempelvis) en gång i veckan istället för 24/7. Men beror såklart vem man är. Att ta och fixa iordning en macka istället för den här hamburgaren vilket också är bättre för ekonomin!

Men som sagt känn efter hur du själv tycker så ska man gå efter det!

Honeylilletor
4/7/18, 9:05 PM
#4

#3 Nu blev jag irriterad! Så om man underviktig och tycker att man är tjock så ska man bli mera underviktig? Istället för att få hjälp med självförtroendet?

akvarium123
4/7/18, 10:10 PM
#5

#4 Absolut inte! Dock så skrev jag detta precis efter att #2 hade skrivit sin kommentar om du lade märke till detta. (3 minuter tidigare) och jag hade då inte laddat om sidan under detta. Och därmed så har jag inte vetat om BMI;t samt att jag inte tagit hänsyn till om hon var under/normal/överviktig. Jag har alltså då bara sagt HUR man KAN göra. Men kan medge att jag inte har gått efter ifall man har ätstörning eller liknande utan bara ur mitt perspektiv (som inte har det). 

Har sett nu i efterhand att BMI;t var på 17,2.

Nellie_e
4/7/18, 10:29 PM
#6

Kul med svar:) Okej, jag är lätt underviktig. En kompis sa en gång att jag var smal, nästan för smal. Men jag tycker inte riktigt jag är så smal. Min mage står ju ut lite. Jag är inget benrangel. Men man ser liiite av mins revbenskanter måste jag säga och liiiite av mina höftben kanske, och min ryggrad syns jätte tydligt. Några lärare frågar ibland varför jag tar så lite:( Men det är ju för att den är äcklig. Jag vill också tillägga att min handled är väldigt smal. Alltså jag har en smal benstomme och det har min lärare sagt. För nästan ett år sedan när jag vägde mig vägde jag 39 kg. Är det lagom att gå upp 4 kg på ett år?

Annons:
Novachan
4/7/18, 10:45 PM
#7

Hm.. det var en bra fråga… hur lång var du när du vägde 39 kg? Du kan gå till skolsköterskan och fråga om din viktökning är normal, hon borde veta.

Alla magar står ut lite, även hos de smala. Beror också på en hållning - hur man står upp, så står den ut olika mycket.

[134643]
4/7/18, 11:12 PM
#8

Jag skulle vilja säga att åt dig att slappna av, du är alldeles för ung för att stressa över vikt. Det viktiga är att du äter, rör på dig och är hälsosam. Du kommer växa åt alla håll och kanter under de närmsta åren eftersom du är långt ifrån färdigvuxen, och det är helt naturligt. Du behöver växa, sluta kämpa emot. Jag tycker att det är så fruktansvärt sorgligt att så många unga tjejer som är helt normalviktiga mår så dåligt över sitt utseende. Det handlar inte om kilona på vågen eller hur mycket din mage står ut, der handlar om vem du är på insidan. Du tappar så mycket tid på att vara osäker och tvivla på dig själv, och jag lovar att livet är bra mycket roligare när man trivs med sig själv.

shia
4/8/18, 7:18 AM
#9

Kan du be om att få specialkost? Visserligen hade jag problem med art jag inte ville äta, men ville bli frisk men så fort der var äcklig mat hamna jag tbx igen. Så jag fick pricka för dem maträtter jag ej ät, å fick då det jag gillade ist. Var betydligt godare å på så sätt lättare att äta, men svårare då jag inte hade att maten ej va god som ursäkt. Tycker du borde prats med skolsystern föt å få det klart för dig att du inte är tjock, samt om hur du ska äta osv. Sen växer vi alla å går upp i vikt olika, på tal om 4 kg tror jag det är normalt. Jag har gått upp 6 kg nu på ett år, (gick från attsvälta till att äta och nu äter jag även godis men äter mkt onyttigt kakor varje dag osv.) och tycker själv jag ser stor ut, men mina kompisar, klass, ingen tror på de jag säg. Det enda dem tror på är att jag ät och "mår bättre" och inte ser ut som ett skelett längre… Men börja aldrig mixa med maten pga du tyck du ska gå ner i vikt, ta då hjälp ist. Det går snabbt att falla ned, men för varje gång man faller sönder så tar det 10 gånger mer kraft att lappa ihop sig. Sen är du ett barn(jag med) och barn ska helst inte banta. Om du om 10 år fortfarande tyck samma, då kan du göra ngt åt det. Men förhoppningsvis har ens tankar blivit sundare då

shia
4/8/18, 4:05 PM
#10

Sen rubriken om du är överviktig normalviktig eller underviktig, du är inget av det. Du är SUPERviktig

Nellie_e
4/8/18, 8:04 PM
#11

❤️

Fattaringenting
4/16/18, 3:35 PM
#12

Alltså jag lovar jag tänker inte säga att du är noRmalviktig bara för att vara snäll utan du är verkligen helt helt normal jag är 12 år och är 158 cm och väger 42 kg och Jag känner mig inte alls tjock bara lång men dem andra e ju bara typ 1,45 😂

Upp till toppen
Annons: