Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 478 ggr
Hedwig05
4/8/18, 5:56 PM

NP matematik bedömning

Hej! Jag är 12 år och går i 6an. Vi ska ha nationella prov om några dagar på matematik (skriftligt). Jag har bara en fråga när det gäller bedömningen av proven. Jag har förstått av läraren att dom bedömer hur man motiverar sitt svar. Alltså hur man visar hur man räknar men bedömer dom metoden man använder sig av?

T.e.x om det är frågan handlar om kombinatorik och man ska kombinera tröja och byxa och se hur många kombinationer det går att göra med x antal tröjor och x antal byxor.  

Får man olika  mycket poäng om man använder sig av en bild eller en tabell?

Annons:
PuffeSnutt
4/8/18, 8:42 PM
#1

Fråga en lärare/din mentor, de kan nog ge bäst svar på din fråga👍

Äta, Sova, Netflix<3

shia
4/9/18, 7:23 AM
#2

Vad jag minns från 6 AB bedönde dem hur tydligt man visade hur man räknade uppgiften, men det var mest för dem högre betygen. Bästa är bild, text och uträkningar. Då gör det heller inte lika mkt om du får fel, då läraren ser vart du fått fel och du kan fortfarande få något poäng där :) ta det bara lugnt så komler det gå bra, minns jag var skitnervös med fick alla rätt på alla prov, utom ett då jag hade ngt liiitet slarvfel XD HAHA vart sååå sur över det

akvarium123
4/9/18, 3:57 PM
#3

Vad jag förstått det så är det ganska enkla uppgifter (beroende för olika personer såklart!) men E och C tyckte jag var ganska enkla men som sagt olika bland olika personer! Men vad jag förstått det så är det väl att du ska kunna visa med matematiskt språk och inte göra en hel lång historia som läraren sen ska läsa. (Är ju ingen svenska lektion!!) Så du ska ju använda dig av det matematiska språket som typ multiplikation och subtraktion och INTE gånger och minus. Ledtexter och att resonera brukar bli bra att kunna göra. Har vi alltid fått lära oss iallafall! Och sen ska man inte vara för nervös heller. Då kommer man antagligen bara göra fel och göra slarvfel. Tänk att det är ett helt vanligt glosförhör så borde det gå bra! Hela betyget går ju inte bara ut på ett enda prov utan det kommer ju sedan när du visat allt i slutet av terminen! Vi fick av våran lärare information om att alla NP kommer att vara en procent på ca 5% (Om det var något som var bra så kunde det höjas annars så låg det på 5%)  av betyget. Vilket inte är så mycket och som egentligen inte kommer spela dig någon roll i framtiden! 

Så var bara lugn så kommer allt gå toppen! Kolla på några filmer kanske om det. Här finns en sida där man kan lära sig massvis av hur man ska tänka inför prov! Dessa får vi kolla på i skolan innan ett prov!

javascript:nicTemp();

Upp till toppen
Annons: