Annons:
Etikettövrigt
Läst 444 ggr
akvarium123
4/12/18, 7:01 PM

Förundersökningsprotokoll

Hej igen!

Vet inte var jag ska lägga denna men måste få tag på den innan måndag nästa vecka. Eller iallafall helst ;)

Så här lyder frågan.

Kan jag få ta med mig FUP till psykologen/kuratorn på måndag för att samtalet ska bli så effektivt som möjligt. (Skulle nog behövas gå igenom)!. Men är det okej enligt lagen att jag tar med FUP;en till kuratorn/psykologen eller blir jag då skyldig till något brott? Kan jag då istället ta och sudda ut exempelvis personnummret så syns inte det mest privata sakerna??

JÄTTETACKSAM för svar då jag själv inte kan lagen!

Annons:
akvarium123
4/12/18, 7:01 PM
#1

FUP= Förundersökningsprotokoll

Martin
4/12/18, 7:06 PM
#2

Ett förundersökningsprotokoll som lämnats in till rätten (inför åtal) är offentligt så det är i grunden inte hemligt, och kan därför inte se att du skulle begå brott genom att ta med det. Förvisso är där ju förmodligen någon som är misstänkt och att utmåla någon som klandervärd (t.ex.) brottslig skulle kunna vara ett brott (förtal).

Jag tror inte psykologen är så intresserad av att läsa en FUP (kan såklart ha fel), hen är nog mer intresserad av att prata med dig om dina upplevelser av olika saker. I en fup kan det finnas mer än dina upplevelser och det är inte alltid de överensstämmer. Men prata med psykologen vettja om den är intresserad eller inte.

mvh Martin

Äppelsnäckan
4/12/18, 7:12 PM
#3

Har du kollat så att det inte är hemligstämplat? Prata med din advokat/polis.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

akvarium123
4/12/18, 7:16 PM
#4

#2 Ja. Dock tänker jag inte ha med så att den tilltalade står med i texten utan bara vad som hände. 

#3 Det var inte hemligstämplat. Nästan alla FUP;ar är offentliga handlingar. Om det inte skulle vara en offentlig handling så skulle jag antagligen inte fått ut den.

Äppelsnäckan
4/12/18, 8:31 PM
#5

#4 Fått ut den? Varför har du blivit tilldelad den? Är du involverad?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

oh-la
4/12/18, 8:41 PM
#6

#5, förundersökningsprotokoll är offentliga handlingar. Alla kan begära att få ut dem vare sig man är involverad eller ej.

Annons:
Äppelsnäckan
4/12/18, 8:50 PM
#7

#6 Okej, men inte alla. Men undrar varför TS "fått ut" den. Spontant känns inte en kurator/psykolog särskilt insatt i att läsa igenom en FUP, men om du absolut vill TS så go for it, så länge den inte är sekretessbelagd.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

akvarium123
4/12/18, 10:22 PM
#8

#5 som #6 skrev så är nästintill alla huvudförhandlingar offentliga handlingar. Dvs att du kan få ut den vare sig du är involverad eller inte. Dvs du kan ta ut den ifall det gäller ett brott som händer i Norrland fast att du bor i Skåne typ. Bara du har målnumret. Psykologen/Kuratorn jag hade kändes som om hon verkligen ville hjälpa mig och att ge detta (tror jag) kan ge henne en klarare bild i det hela då hon själv inte visste något om det. Sekerettessbelagd är den inte. Men att ta och TipEx;a vissa saker kan ju ändå vara bra. Jag vet inte. Men så jag får helt lagligt visa det där för henne??

akvarium123
4/13/18, 4:34 PM
#9

Jag har varit i kontakt med en juristbyrå.

Det skulle vara helt lagligt då en offentlig handling är en offentlig handling som alla kan läsa om. Oavsett ifall du är involverad eller inte. Så ja, jag fick ta med FUP;n till henne.

Martin
4/14/18, 9:06 PM
#10

#7 Jag läser nog 4-5 FUP per vecka och dubbelt så många domar. Det är bara att maila aktuell domstol så får man ut dem. Ibland är vissa delar sekretessbelagda men oftast inte. Beror lite på vad det är för typ av mål man begär ut.

mvh Martin

akvarium123
4/15/18, 7:36 AM
#11

#10 Så många?!? Jag har bara läst ett i hela mitt liv och det är denna.

Men som du skriver alla kan ju få ut nästan allt. Förutom det sekretessbelagda men annars kan du ju få ut nästan allting. 

Gå på huvudförhandlingar har jag för mig att man också får. Dock får väl Domstolen ge ut en åldersgräns (om det är lämpligt) vid vissa förhandlingar.

Martin
4/15/18, 8:39 AM
#12

Rättssalarna är öppna för alla, det är bara att gå dit. Vet faktiskt inte om de kan sätta en åldersgräns, det låter rimligt men jag har faktiskt aldrig hört det.

Men även en rättegång kan bli inför stängda dörrar (en form av sekretess) och då får man vackert gå ut igen.

Har varit på ett antal rättegångar också. Oftast intressant.

mvh Martin

akvarium123
4/15/18, 5:34 PM
#13

#12 

Jo det stod iallafall så på en av de huvudförhandligarna för mig. Det var 15-års gräns då. Men är säkert olika mellan olika tingsrätter och det.

Har faktiskt bara varit på en (med skolan då) och där blev det inte så intressant tyvärr. Bara erkännanden. Men bra att man förstår att man gjort fel ändå och ställer det till rätta!

Annons:
Upp till toppen
Annons: