Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 945 ggr
unicarl
2018-04-16 08:13

Vad ska jag göra?

Hej. Förlåt om detta blir lite flummigt och snabbt skrivet då jag ska gå till skolan om 5 min.

Under den senaste tiden, bara de senaste tre veckorna har jag blivit super paranoid. Det känns som om någon konstant följer efter mig eller "spionerar" på mig och det är verkligen obehagligt. Jag vet mycket väl att det inte är någon som "är ute" efter mig. Dessutom har jag börjat "se" saker i ögonvrårna, skuggor typ och när jag sedan ska kolla om det är något där så är det såklart inte det. Det kom så himla plötsligt och jag vet liksom inte vart jag ska vända mig.

Jag tänkte att det kanske var ett tidigt skede av typ schizofreni men resten av kriterierna och symtomen stämmer inte in på mig. Jag har verkligen ingen aning om vad det är men normalt är det iallafall inte.

Behöver verkligen hjälp! Tack!

  • Redigerat 2022-09-14 23:14 av vendelay
Annons:
Herveaux
2018-04-16 08:41
#1

Hur mår du i övrigt? 

Vet du vad mindfullness är för något? 
Det är jättebra för alla, det går ut på att man tränar på att vara närvarande här och nu, då brukar inte hjärnan få en chans att hitta på en massa bus. 

När du tex går hem från skolan, försök att fokusera på hur kläderna känns mot kroppen, hur vinden känns mot din hud, hur det doftar, vad du kan höra, vad du ser osv. Testa om du kan känna, se, höra och känna doften av 5 olika saker tex. 
Sen ska man gärna försöka att inte lägga någon värdering i intrycken, tex att det doftar gott eller att man ser en ful bil, utan bara att man noterar att man känner en doft och ser en bil. Punkt.

Detta låter säkert jätteflummigt men det är superbra träning för att minska på tex stress och ångest. I början vill gärna hjärnan sticka iväg och fastna i tankar och funderingar så man får försöka komma på sig själv när man tappar fokus och prova igen.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Bill&Bull
2018-04-16 08:41
#2

Hur mår du för övrigt? Stressad?

||My Love For Animals Is Immortal||

unicarl
2018-04-16 10:26
#3

Tack för era svar. Jag tycker jag mår ganska bra för övrigt. Det enda jag upplevt som annorlunda är att jag fått mer ångest. Generell ångest som jag går runt med konstant typ.

Bill&Bull
2018-04-16 11:17
#4

Min första tanke är psykos när jag läser ditt inlägg. Fast när jag hade psykos mådde jag riktigt dåligt för övrigt så jag vet inte om man kan ha psykos och samtidigt må ganska bra som du beskriver. Däremot borde du söka hjälp både för din ångest och detta, ifall du inte gjort det redan.

||My Love For Animals Is Immortal||

unicarl
2018-04-16 11:52
#5

#4 Har inte gjort det ännu men vet inte hur jags ska gå tillväga. Glömde även att skriva att jag kollade upp symtomen för psykos också men att jag inte tycker de stämmer in heller.

Det enda jag kan tänka mig nu är att mina känslor av att någon kollar på mig och det har med min ångest att göra. Att jag oroar mig över att någon skulle följa efter mig och att det är en del av min ångest. Men som sagt har jag ingen aning så ni får gärna fortsätta tipsa mig!

Bill&Bull
2018-04-16 12:17
#6

#5 så du känner alltså inte att du har svårt att skilja på verklighet och overklighet? Att någon kollar på dig, menar du nån person som finns då? eller är det någon som bara du kan se? Du kan ringa vårdcentralen, eller prata med en kurator?

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
unicarl
2018-04-16 12:22
#7

#6 Det är liksom det som är det svåra. För jag tycker inte att jag har svårt att skilja på verklighet och overklighet. Jag har ju endast känslan av att någon skulle kolla på mig och jag är fullt medveten om att det inte är fallet och det är det som får mig att tänka att det kanske skulle vara en effekt av min ångest. Att jag oroar mig för att jag inte vill att någon ska vara ute efter mig om du förstår vad jag menar?

Vikan
2018-04-16 18:24
#8

Gissar att du ändå är relativt ung, så skolkuratorn är ett förslag att kontakta? 

I övrigt kan det t.ex. vara ångest eller stress som orsakat att du är extra paranoid? Katastroftankar, t.ex. Rekomenderar dock skolkuratorn som kan leda dig till vidare hjälp

akvarium123
2018-04-16 18:53
#9

#8 Ja det är nog det bästa och enklaste sättet man kan göra. Att antingen gå till skolkuratorn (För alla åldrar) eller någon Ungdomsmottagning (13-25, olika mellan olika mottagningar) Det positiva med en skolkurator är ju det att ditbehöver man ju inte gå så långt medans till en Ungdomsmottagning kan du ju behöva gå en bit.

Sen ifall man tycker det är "pinsamt" eller liknande att träffa skolkuratorn i matsalen eller andra platser efter sitt/sina besök så är ju Ungdomsmottagningen en klar fördel där! Att man då slipper se skolkuratorn när man exempelvis har rast och istället kunna se sin kurator på Ungdomsmottagningen och förmodligen inte så mycket oftare. 

Det är nog en av anledningarna till att jag valde att gå till en ungdomsmottagning och inte till skolkuratorn.

Men som sagt det är ju en sak som man själv väljer och vad man har för förutsättningar, ifall man inte kan gå pga för gammal/ung exempelvis.

vallhund
2018-04-19 21:39
#10

Skolsköterska/kurator/psykolog har tystnadsplikt, samma med UM o BUP.

Schizofreni är inte det första jag tänker på när jag läser ditt inlägg, men helt klart behöver du träffa någon professionell som du kan prata med för att komma fram till hur du kan ta dig vidare.

Jag är Medarbetare inne på https://psykologi.ifokus.se/ där du också är välkommen att skriva.

Lycka till!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
2018-04-20 10:32
#11

Att man kan se saker i ögonvrårna är inget konstigt. Det gör nog alla, det är bara att alla inte säger något. Synfältet är inte perfekt i periferin därför kan saker bli förvrängda, du behöver  inte bekymra dig om den saken.

När det gäller känslan att vara förföljd, och allmänt känsla av hot, så tycker jag att du ska tala med din skolsköterska.

Lyssna på #10, Vallhund kan sina saker.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: