Annons:
Etikettsport-och-aktiviteter
Läst 1231 ggr
Nellie_e
2018-04-21 19:20

Simma med klassen.....

Jag ska snart åka till Fyrishov med klassen. Tycker det är jobbigt p.g.a av att jag är jättedålig på att simma…. Jag kan typ simma 25 meter?! Okej, jag har simmat ca 80 meter en gång, men jag har säkert blivit svagare elr något? Får alltid ont i armarna när simmar efter typ 5 meter. Varför?!, så svag tycker jag inte jag är i armarna. Vore SÅÅÅ pinsamt om idrottsläraren fick rädda mig!!! XO Har också en crush på en kille i min klass…. Vill verkligen inte skämma ut mig! Är 12 år…….. Det är det som är mest jobbigt, sen så känns det obekvämt att ha så lite kläder och att mina tjocka ben kommer synas och min mage kommer sticka ut liiite genom baddräkten. Men hursomhelst varför gör deg så ont i armarna?, måste jag typ göra armhävningar? (kan inte ens göra 1) Hur gör jag för att inte göra bort mig? Är det ovanligt att en person som är så gammal som mig är så dålig på att simma?

Annons:
Herveaux
2018-04-21 20:05
#1

Att simma är jättebra träning, men det är också väldigt jobbigt för kroppen. 
Inget konstigt alls att du får mjölksyra och ont i armarna. 
Försök att inte stressa upp dig, ta djupa andetag och långsamma simtag så brukar man orka mer än man tror.

Det är absolut inget fel med hur din kropp ser ut men det finns ju andra typer av badkläder som döljer mer hud om du tycker det känns jobbigt att ah så lite tyg på kroppen.

Tycker inte alla det låter konstigt att nån i din ålder blir trött av att simma.
Det är som sagt väldigt jobbigt för kroppen och är man inte van att simma så är det många muskler i överkroppen som får jobba hårdare än när man är på torra land.

Hoppas du kan slappna av och ha roligt med kompisarna på Fyris!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Nellie_e
2018-04-21 20:23
#2

Tack för svaret, har ju gått i simskola i 1 termin ialf. Om jag simmar lite mer så gör det nog mindre ont i armarna, det är nog som du säger att man är ovan att använda dem musklerna

Nellie_e
2018-04-21 20:23
#3

Tack för svaret, har ju gått i simskola i 1 termin ialf. Om jag simmar lite mer så gör det nog mindre ont i armarna, det är nog som du säger att man är ovan att använda dem musklerna

Nellie_e
2018-04-21 20:23
#4

Tack för svaret, har ju gått i simskola i 1 termin ialf. Om jag simmar lite mer så gör det nog mindre ont i armarna, det är nog som du säger att man är ovan att använda dem musklerna

Nellie_e
2018-04-21 20:23
#5

Tack för svaret, har ju gått i simskola i 1 termin ialf. Om jag simmar lite mer så gör det nog mindre ont i armarna, det är nog som du säger att man är ovan att använda dem musklerna

Nellie_e
2018-04-21 20:24
#6

Oj!, förlåt råkade skicka kommentaren massa gånger!!!

Annons:
Sindri
2018-04-21 20:32
#7

Att simma är något av den bästa träningen man kan göra.  Man använder en massa muskler. Det kräver också en del av lungorna och det är väldigt bra andningsträning. 
Jag tror helt enkelt att du är lite rädd och spänner dig, då andas du för fort och för grunt. 

Gör som #1 skriver, tänk på din andning, strunta i allt runtomkring dig och koncentrera dig på det du gör och din andning. Hela kroppshållningen är viktig, det är vanligt att man håller upp huvudet för högt när man simmar bröstsim, och det är också väldigt ansträngande.

Ta tillfället i akt och be din lärare tipsa dig om sånt som du kan träna på. Säg att du får ont i armarna och fråga om han tycker du kan ändra på något.

Jag gick i simskola när jag var liten, men var så rädd för vatten och lärde mig inte simma avslappnat förrän i vuxen ålder. Nu älskar jag det och känner hur det gör min kropp spänstig och ger den fina former.

Lycka till! 🙂

akvarium123
2018-04-21 21:38
#8

Jag tycker det är jättepinsamt att bada med några jag inte känner då jag tycker jag själv är överviktig. Idag med min klass skulle jag aldrig klarat av att gå till simhallen och simma med dom då jag skäms för min mage. Tycker att det känns obekvämt att inte kunna gömma mig och min kropp i kläderna och plötsligt visa hela min mage (som har 10 kg extra på sig) inför den nya klassen. Dock kan jag simma kanon! Mamma har alltid varit stenhård med att man ska kunna simma ifall något skulle hända senare i livet (så man inte drunknar) så dels gick vi i simskola i kanske 2 år och sedan när vi är i simhallar (åker dit regelbundet) så ska vi orka simma 250 meter (10x25 m). Så jag är egentligen bra på att simma (Fick A i kriterierna för simning förra året) men det är just RÄDSLAN för mig att behöva visa upp sig och att dom ser att man är rund… Samma i omklädningsrummet vid Idrotten. Inte det enklaste när man ska duscha där inte… Då ska man försöka gömma sig själv (magen först och främst samt en annan sak). Riktigt jobbigt. Försöker gå ner men det är lättare sagt än gjort och motivationen är inte på topp haha Har inte varit på gymmet på 4 veckor och då senast i typ 10 min gång innan jag gick och tog en fika haha. Känner mig alltid belönad att få fika😂😂

Äppelsnäckan
2018-04-21 22:19
#9

Du, du är vacker och snygg precis som du är, tänk fan inte på hur många molekyler fett du har på kroppen. Jag minns när jag var i din ålder (är 18 nu), mådde dåligt över min vikt, men screw that. Det tar sin tid men man måste lära sig uppskatta sin kropp. Denna jäkla hets om att man "ska" vara pinnsmal förstör många unga tjejers mående. Du ska vara dig själv, du ska se ut som du gör. 

Angående simningen; vet känslan, hade inte ätit innan jag simmade med klassen en gång och sprängdes nästan av överansträngning, hade noll energi och var sist kvar i vattnet. Men så vitt jag vet så måste man simma för att få godkänt betyg, så gå dit ändå, gör ditt bästa!

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

powerade
2018-04-24 08:26
#10

När jag simmar ett tag och blir trött brukar jag ta ryggsim och sprattla mig fram med benen för då kan man ligga och chilla samtidigt;)

Upp till toppen
Annons: