Annons:
Etikettfamiljen
Läst 987 ggr
Kahja256
2018-04-21 20:35

Bråk konstant, vad göra?

Hej. Detta har blivit värre och värre i 9 år. Min lillebror (10 år) är extremt arg och aggressiv. Alla i familjen har blåmärken och sår pågrund av hans aggressivitet. Jag och mina syskon kan inte gå till skolan utan att han kommer och slåss och skriker hur ful och dålig man är. Får varje dag höra att jag borde dö för att alla ändå hatar mig. Han gör att mamma och pappa också bråkar hela tiden, dom funderar på att flytta isär för att ta han varannan vecka. Och ja, han har testat alla mediciner men en personlighet går det nog inte att ändra på. Igår när min andra lillebror (inte den elaka) och mamma fick ångestattacker och föll ihop så stog han och sparkade på dom. Får inte ens va på mitt rum utan att han bankar och skriker. Mamma får va med han varje dag i skolan trots att han har en egen privatlärare. Han vågar inte ens gå på toa själv. Han skäms inte och skriker även bland folk och slår andra med pinnar. Han bryr sig bara om sig själv. Han skriker hela nätterna. Mamma har inget jobb eftersom att hon får sova så mycket hon kan på dagen. Alla i familjen har blivit kraftigt deprimerade och gråter hela tiden. Vad ska jag göra? Han får ingen mer hjälp från bup. Orkar inte bo hemma längre, hatar livet. Men kan inte lämna min familj med de monstret. Vad faan ska jag göra?

Annons:
[AnimeV4]
2018-04-21 21:05
#1

Oj! Vilken otroligt jobbig och ohållbar situation ni alla befinner er i. Har ni någon kontakt med soc?

[Platinum]
2018-04-22 01:00
#2

Hur gammal är du? Detta låter som en väldigt tung börda för vem som helst att bära, men ännu mer för någon i som går i skolan. Detta påverkar ju dig väldigt mycket, men du måste försöka tänka på att detta inte alls är ditt ansvar. Du kan självklart visa att du bryr dig, och visa omtanke för alla i familjen, men du som barn ska inte ha detta på dina axlar. Visa det du skrev här för dina föräldrar så kanske de förstår hur pass dåligt du mår av detta. Annars kanske du kan ta det med någon annan vuxen du kan lite på. Och gällande BUP så kanske det är du som skulle behöva ett besök där för att få prata av dig om detta och få verktyg för att hantera detta. Känner du för att prata mer så är du välkommen att skriva på PM.

Lycka till!

akvarium123
2018-04-22 14:07
#3

Detta låter ju jättejobbigt för dig och inte alls bra att ha det såhär! Men att prata med någon gällande det här vore nog bra för dig och honom. Tror att ni skulle må bra utav det! Din lillebrorsa kanske bara känner sig väldigt osäker och gör så för att han just är osäker hur han ska reagera. Förhoppningsvis och troligtvis löser ni detta genom att faktiskt prata om det. Om ni går till Bup båda två. Skulle det kännas bra?? Så kan ni ju prata om just hur både du och din brorsa ska göra för att undvika sådant här. Ni kanske hittar en lösning att ifall du inte gör såhär så kommer inte lillebrorsan att reagera såhär. Och ifall lillebrorsan reagerar såhär så ska du görs si och så, exempelvis. Ni kommer säkert fram till något båda två. Vet dock inte om ni kan gå tillsammans. Har bara varit på Bup en gång (gick fel då skulle till UM) så vet faktiskt inte om ni båda kan prata tillsammans med en kurator.

Att gå en promenad tillsammans skulle jag rekommendera er om att göra och prata om allt ni känner och tycker. Kanske hittar ni något sätt att lösa det på utan att ens behöva gå till Bup. Kom ihåg att lite bråk också är "normalt" att ha med ens syskon!

Kahja256
2018-04-22 19:25
#4

#3 han går inte att kontakta. Han kan säga förlåt och lova saker. Om 10 minuter är det likadant. Kan räcka med att någon tar just den gaffeln han tänkte eller att någon sitter på den platsen han tänkte sitta på för att han ska få utbrott och gå fram och slåss. Han bryr sig inte om någon annan så han går det inte att ändra på. Han går till bup varje vecka och har fått massa hjälpmedel/mediciner men inget hjälper. Jag har också gått dit väldigt mycket/blivit inlagd. Men bup tror att ord och terapi hjälper allt så har slutat gå dit. Och nej, att misshandla, mordhota och psykiskt trycka ner sin familj dagligen är inte normalt syskonbeteende. Mamma kan inte jobba och föräldrarna måste flytta isär för att orka. Han har autism och adhd. Redan när han va 5 började han mobba och slå sina vänner. Går med han varje dag för att mamma ska kunna vila, men brukar sluta med att han springer iväg. Tack för svar

Kahja256
2018-04-22 19:27
#5

#2 Tack för svar. Är snart 15. Har gått till bup flera gånger och blivit inlagd för att jag inte orkar mer men gör ingen skillnad.

Sindri
2018-04-22 22:07
#6

Men någon måste ju hjälpa er! Din bror måste kunna få testa andra mediciner, annars undrar jag om han inte fått fel diagnoser. 
Han skall kunna få en personlig assistent som tar med honom bort och ut så att ni andra kan få vara en familj. 
Förstår verkligen hans psyk.läkare hur dåligt resten av familjen mår? Tror att ni alla försöker vara duktigare än ni skall behöva. Både du och din andra bror kan få men för livet. Ni har ju inte fått uppleva ett normalt familjeliv och kunnat knyta an till varandra ordentligt.

Hoppas dina föräldrar orka bråka. och bråka lite mer, innan allt går sönder. Det är tyvärr inte ovanligt att familjer går sönder på grund av ett barn med skadligt beteende, men det är verkligen ett svek mot alla er andra att inte se till att ni kan få leva lite normalt liv, åtminstone ibland.

Annons:
akvarium123
2018-04-23 07:28
#7

#4 Ok. Då har jag faktiskt inga fler tankar på hur man kan lösa/undvika det.

Sindri
2018-04-23 07:56
#8

#6 av: Sindri

Oj, gick lite fort när jag skrev. Jag menar naturligtvis att dina föräldrar skall orka bråka med myndigheter för att få mer stöd.
I akuta situationer kan man ringa 1177 Vårdguiden och be att få hjälp. Ert hem skall inte vara en krigszon!

Kahja256
2018-04-23 09:27
#9

#6 tack så jättemycke för ditt svar. Han har testat över 20 olika mediciner. Även stått i kö till assistent i 5 år. Bup vet exakt hur det är..

akvarium123
2018-04-23 16:20
#10

#9 Men gud! Har ni stått i kö i 5 år för att få en assistent och ännu inte fått någon??

Sindri
2018-04-23 23:45
#11

Blir så ledsen och upprörd! Vilken sk-t BUP ni har. Det kan absolut inte vara meningen att någon människa skall leva så där. Det är inte värdigt varken för din bror eller för er andra. Kan du peppa dina föräldrar att bråka med myndigheter igen? Jag förstår att BUP tycker allt är jättejobbigt och att de faktiskt inte vet hur de skall handskas med din bror, men då får de i sin tur ta hjälp från andra. 

Har du ringt BRIS och pratat med dem?

Upp till toppen
Annons: