Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 659 ggr
akvarium123
4/23/18, 4:53 PM

Arbetsro

Hej!

Alltså idag var det en verkligen KAOSARTAD dag i skolan. Ingen arbetsro eller någonting alls. Finns det någonting jag kan göra för att få tillbaka arbetsron. Har jag någon rättighet/lag som stödjer mig??

Annons:
Vikan
4/23/18, 4:59 PM
#1

Ta upp det med lärare/mentor är mitt förslag, eventuellt kanske ta upp det på ett klassråd om det behövs mer resurser eller liknande för att behålla arbetsro

akvarium123
4/23/18, 5:05 PM
#2

#1 Ok tack! Men det finns ingen lag/rättighet om detta??

Maria
4/23/18, 6:28 PM
#3

Möjligtvis om ni har några ordningsregler i skolan men knappast någon lag😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Äppelsnäckan
4/23/18, 6:57 PM
#4

Brukar det vara så? Ibland när det är mycket tjöt kan jag gå ut och sätta mig i grupprum, så länge läraren kollat närvaron. Har ni grupprum? Isåfall är det bara att säga till din lärare att du gärna sitter där, om du är lättstörd. Men klassrummet ska inte få vara en lekstuga, folk måste kunna jobba. Vill folk inte jobba så kan de fippla med mobilerna, men inte störa andra som vill.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

akvarium123
4/23/18, 7:39 PM
#5

#3 Det känns ju väldigt konstigt. Så då ska det egentligen få vara okej enligt lagen att man håller på som om klassrummet var en slags lekplats. Någon Rättighet/skyldighet bör ju finnas

Äppelsnäckan
4/23/18, 7:45 PM
#6

#5 Vad jag hört så finns det ingen lag som säger att det måste vara arbetsro i klassrummet. Jag tror att det är regler som sätts "på plats". Läraren måste (tyvärr) säga till eleverna och hålla ordning, för allas bästa. Vissa lärare har svårt för det. Då får man påpeka att man blir störd så känner de sig tvungna att göra något åt det.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Maria
4/23/18, 7:49 PM
#7

Ja det vore ju märkligt om det skulle vara brottsligt och straffbart att störa i ett klassrum. Även om det är irriterande så får man ta det på mer lokal nivå.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

akvarium123
4/23/18, 10:22 PM
#8

Ok. För det vore ju ändå skönt ifall någonting kunde vara stöttande med mig. För arbetsro behöver jag när jag ska koncentrera mig.

Äppelsnäckan
4/23/18, 10:26 PM
#9

Har du testat lyssna på musik?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

akvarium123
4/24/18, 7:28 AM
#10

#9 Nej inte där men i andra klassrum har jag testat och det gjorde det bara värre för mig.

Kirnzy
4/24/18, 8:47 AM
#11

Det finns både en skollag och arbetsmiljölag (som även gäller i skolan). I skollagen står det bland annat : "3 § Utbildningen ska utformas på ett sådant sätt att alla elever tillförsäkras en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero. 4 § I arbetsmiljölagen (1977:1160) finns bestämmelser om kraven på en god arbetsmiljö. 6 § Rektorn eller en lärare får vidta de omedelbara och tillfälliga åtgärder som är befogade för att tillförsäkra eleverna trygghet och studiero eller för att komma till rätta med en elevs ordningsstörande uppträdande." I arbetsmiljölagen: "4 § De arbetshygieniska förhållandena när det gäller luft, ljud, ljus, vibrationer och liknande ska vara tillfredsställande. 1a § Arbetsgivare och arbetstagare ska samverka för att åstadkomma en god arbetsmiljö. " På Arbetsmiljöverket och Skolverket står det en hel del om ämnet, så kolla upp vad som gäller och prata med skolan/rektorn.

MonicaLagerquist
4/24/18, 9:18 AM
#12

Hur har det gått för dig. Är det lugnare nu?

Stolt ägare till fem La permer

akvarium123
4/24/18, 3:30 PM
#13

Pratade med en utav lärarna idag och han skulle prata med hela klassen imorgon över att det verkligen inte är okej att störa. Sedan ska jag och några till (som vill lära sig) sitta i ett grupprum tillfälligt med en annan lärare. De som inte vill lära sig får sitta kvar.

Annons:
akvarium123
4/24/18, 3:31 PM
#14

PS Jag ska prata med rektorn någon dag om detta. DS

MonicaLagerquist
4/24/18, 4:16 PM
#15

Bra att du har fått hjälp.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: