Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1280 ggr
akvarium123
2018-04-26 19:25

Gå undan

Alltså tänkte bara fråga er som är ensamma/brukar gå undan.

Var går ni då och var är sådana här typiska ställen för detta. För jag känner ju väldigt mycket skamkänslor och vill gå bort ibland och gråta så undrar ifall ni kan ge tips.

Sorry om denna fråga är ganska konstig. Men vill ibland bara gråta ur mig all J*VLA sk*t jag bär inom mig och det händer mest i skolan aldrig hemma.

Annons:
Vikan
2018-04-26 19:35
#1

Badrum fungerar alltid när jag vill pausa från folk. Brukar försöka mig ta till ställen där det finns få människor när jag inte orkar med folk riktigt

akvarium123
2018-04-26 20:13
#2

#1 Ok. Ja för jag har sådana skuldkänslor (pga en orsak jag vet om. Inget ekonomiskt alls). Men att äta ute fungerar ju inte i längden att göra 2 gånger i veckan. För jag vill liksom ibland bara få ur mig allting och bara få vara med mig själv och få vara mig själv. I skolan försöker jag just nu vara någon jag inte är då jag vill försöka undvika skuldkänslorna och försöka tänka på det positiva men genom att gå undan hittar jag liksom tillbaka till mig själv. Det blir bara så jobbigt att alltid gå till den där parkbänken och sitta där. Och vill hitta andra ställen nu.

Lona
2018-04-26 20:47
#3

I skolan är det ofta rätt svårt, i min skola var det nog bara (de rätt sunkiga) toaletterna där det gick att vara ensam, eller möjligen om man gick till skolsyster och fick vara i hennes vilorum. Det kändes dock rätt knasigt att behöva gå till skolsyster för att få gråta ifred…
Så ja, jag gick nog oftast hem, helt enkelt.
Jag var "sjukskriven" så jag fick gå hem när jag ville utan att få frånvaro för det, men klasskamraterna tyckte förstås att det var lite skumt och definitivt orättvist. De hade garanterat inte velat byta om de visste hur jag mådde men ja, det är ju så det funkar.

Annars så är en skogspromenad ofta något som lindrar, eller vad man ska säga - men det går ju inte att bara knata iväg mitt under skoldagen.
Får du någon hjälp med ditt mående? Du har skrivit rätt mycket om det, men hur går det - har du fått kontakt med någon bra?
Du ska inte behöva må såhär, jag hoppas verkligen att det vänder snart!🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

akvarium123
2018-04-26 22:14
#4

Ok. Ja för vi har ju precis intill både en skog och ett berg där man kan vara samt massvis med skogsstigar längs en park. Det är där jag är och det är där jag är för det mesta på skolluncherna. Tack för frågan! Det har väl gåttnlite upp och ner men har nu gått till en ungdomsmottagning där jag ska få prata om rånet. Har också precis sagt till min bästa kompis hur jag mår i det psykiska med att det var ett rån och att jag fortfarande mår dåligt. Men min kurator/psykolog (vet inte vad hon är) tycker jag är jättebra och är supernöjd med henne! Hon förklarar på ett sådant bra sätt för än vad som antagligen har hänt i mitt huvud efter detta. Hon förklarar med så bra ord så att man verkligen förstår! Hoppas snart att det vänder och att jag kan leva lyckligt igen! Men har samtidigt lovat mig själv att oavsett vad som händer så får jag inte ge mig inför rånarna. Dom ska inte få ta mitt liv från mig. Sedan är det väl som vanligt. Mardrömmar (där väldigt många scener är med större delen av blod och vapen/knivar samt skrik). Men annars går det bra. I skolan har det faktiskt gått ganska bra vilket jag är förvånad över.

Äppelsnäckan
2018-04-27 13:54
#5

Vet hur det är. Går till toan varje rast, där kan man andas ut och gråta ut om man behöver. Brukar inte behöva böla ut så ofta dock. Dessutom är det lite svårt om man har mascara, men då får man väl ta med sig en mascara i fickan så kan man fylla på. En sak som hjälper mig är musik, har alltid lurarna i. Har social fobi och musiken gör att jag blir mindre medveten om omgivningen, vilket gör mig mer avslappnad. Kanske något du kan pröva?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Lona
2018-04-27 21:06
#6

#4, Men vad bra, det där lät ju riktigt positivt!🙂
Inte dina mardrömmar och så vidare givetvis, men att du får hjälp och att du har träffat en person som det funkar med. Det spelar inte så stor roll egentligen om denne är psykolog/kurator/arbetsterapeut/sköterska/whatever, så länge det "klickar".
Menar inte att låta så äppelkäck som inlägget möjligen ger intryck av, men det var faktiskt ett av de mer hoppfulla inläggen jag läst av dig på ett bra tag.👍

Om du har svårt att koppla av, vare sig hemma, i skolan eller när du ska sova, har du provat någon form av mindfulness eller meditation? Behöver absolut inte vara så flummigt som många tror, man får mer en mental hjälp att andas lugnt och få både kroppen och tankarna att slappna av.
Kläm in en stund på rasten?
Borde finnas en hel del på YouTube som du kan lyssna på?
Det gäller dock att hitta rätt, alla metoder passar inte alla personer så lägg inte ner det bara för att du tycker att första träffen lät helknäpp.
(Vi skulle ha avslappning på gruppterapin och lyssna på "rogivande vågskvalp och delfinläten" - det lät som ångestfyllda aliens som höll på att drunkna😉, snacka om ångestskapande!😃)
Det finns dock mycket bättre grejer att lyssna på. Kanske även om du vaknar efter en mardröm? Jag tycker att det är svårt att "skaka av sig" en mardröm och somna på ett bra sätt, det här kan vara en hjälp. Jag tycker att det gör stor skillnad på om man somnar mer harmoniskt än utmattat/med ångest.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
akvarium123
2018-04-27 22:22
#7

#5 Har som kanske någon vet, vet inte om jag skrivit det klaoustrofobi. Men förut klarade jag det men nu vid dörrar jag aldrig låsit innan kan jag bli lite skeptisk. Men musik vore nog ganska bra tror jag. Då kan man säkert få lugn och ro. Det ska jag definitivt ta med mig! #6 Jaha! Ja men det blir ju lite jobbigt att gång på gång ha skuldkänslorna inom sig. Ibland är det skönt att få lite tips och knep kan jag känna av hur man kan få bort det där lilla som kan göra dagen lite bättre. Men har förstått det som om väldigt många inte brukar ha samma känslor eller vad man ska kalla det och att man inte vågar öppna sig så djupt men det tycker jag faktiskt att jag gjort hos henne. Har faktiskt aldrig provat mindfulness eller meditation (tror jag). Ska absolut testa det med! Haha sorry för att jag skrattar här hemma men lite kul att den här avslappningen du var på gjorde det värre än vad det var innan😂. Ska såklart testa att lyssna på detta också. Kanske sover jag fler timmar då?? Det kan ju hur som helst knappast gå sämre iallafall😉. Själv så har jag precis fått reda på att någon går runt vårat hus och kollar in. Fick tips av grannen att nån kollar in genom både vårat och doms egna. Så nu så kommer jag väl hoppa upp vid varenda sak inatt…

Loka03
2018-04-29 13:38
#8

I skolan är det toaletter som har funkat för mig annars kan man hitta ett gömt litet hörn/fönster, då brukar jag ha med mig en bok eller gitarr.

Are humans real?👽👽👽

akvarium123
2018-04-29 16:09
#9

#8 Ok. Ja dessa toaletterna är nog ett väldigt bra ställe när man vill vara ifred. Men vi har sådana här fönsterplatser typ i korridoren där man kan sitta. Det ska jag ta med mig!

Lona
2018-04-29 20:53
#10

#7, Usch, vad obehagligt!😮

Ett litet tips om du provar meditation/avslappning är att göra det i en trygg miljö när du redan är rätt avslappnad första gången. Det är naturligtvis olika från person till person, men det kan vara bra att ta det lite gradvis. Beroende på vad man lyssnar på och hur man mår innan så kan det släppa lite för många spärrar, så att säga.
Vissa typer av avslappning (dock inte delfinskrik!😃) blir jag just avslappnad av och kan hantera ångesten bättre, andra är mer så att man "går in i sig själv" på ett annat sätt och då kan det göra att man släpper fram gråt och sånt - inte så lämpligt om man har en kort skolrast på sig, kanske.
Det gäller att hitta en metod som passar en själv. Kanske kan din kurator(?) tipsa dig om något lämpligt om du inte hittar på nätet?🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

akvarium123
2018-04-30 13:16
#11

#10 Vet inte vad du menar med obehagligt men antar att det var den med att någon gick utanför huset. Det hände iallafall ingenting så det var ju skönt. Även fast att man var lite på sin vakt den natten😉. 

Jag ska som sagt testa detta så får vi se om det blir bättre och ska prata med kuratorn om det också!

Lona
2018-04-30 14:18
#12

#11, Luddigt skrivet av mig om det obehagliga, menade med personen som strök omkring utanför huset. Har ni bra belysning utanför, gärna med rörelsesensor? Annars kanske du kan be dina föräldrar sätta upp det? Känns lite tryggare då, tänker jag (förutom att jag undrar vem f*n som smyger på tomten när grannkatten är ute på nätterna). ;-) En smidig och billig lösning är en sk arbetslampa med rörelsevakt för utomhusbruk som man enkelt kopplar in i ett eluttag på utsidan av huset. Inte supersnyggt men ger bra ljus och kräver inte fast installation (behörig elektriker) som vanliga utebelysningar. Finns på de flesta ställen som Jula, Clas Ohlson, Hornbach etc.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

akvarium123
2018-04-30 15:39
#13

#12 Ja man kan ju undra. Vi bor i ett område som har grannsamverkan (vad som nu är speciellt med det) och i ett gårdsområde om det heter så, så det är nästan alltid någon som ser ifall det händer något. En sådan arbetslampa vore kanske bra. Kan nog kännas skönt att ha som kan "skrämma" dom något.

Annons:
Upp till toppen
Annons: