Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1270 ggr
akvarium123
2018-05-01 18:16

Panikattack

Hej idag fick jag en panikattack (tror jag). Hur kan man göra för att få bort den till nästa gång alltså?? Och vad är förslag man kan göra för att minska risken för sådant här! Snälla hjälp det var jätteobehagligt!

Annons:
Niklas
2018-05-01 18:32
#1

Kognitiv beteendeterapi (KBT) brukar kunna hjälpa mot sånt. Annars är knepet att inte utsätta sig för situationer som skapar panikångest.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

akvarium123
2018-05-01 18:35
#2

#1 Ja jag har precis börjat att göra KBT hos kurator/psykolog. Men det är väl inte så att man ska undvika allt i sitt liv som kan ge sådant här??

Lona
2018-05-01 18:59
#3

#2, Nej, man kan/ska inte undvika allt, dessutom tenderar panikångesten att "flytta över" till någon annan situation i så fall. Men i nuläget, när du inte har rätt verktyg för att förebygga och hantera panikångesten så kan det vara bra att, om det är möjligt, undvika de situationerna. Ta upp det med din terapeut! En nyckel till att kunna hantera ångest är just att VETA att man kan hantera den, så genom att ni pratar igenom det och kanske lägger upp en plan så kan du redan vara en liten bit på väg. Sen har ju du en konkret upplevelse att bearbeta viljes ibland underlättar eftersom man då vet vart man ska börja. Viktigt att tänka på är att även om det är skrämmande och man tror att något är fysiskt fel (hjärtat, svårt att andas etc), så är det inte farligt! Om du har någon i skolan som du litar på; kompis, lärare, kurator/skolsyster så kan det vara bra att nämna det för denne. Då vet du att OM du får en ny panikattack så kan du gå till den personen utan att behöva förklara massor, åtminstone inte just då. Man kan ta till diverse säkerhetsbeteenden för att lösa situationen temporärt men i längden bör även de tränas bort. Ta hand om dig!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tant Grön
2018-05-01 19:30
#4

Tror absolut inte du skall undvika situationerna som utlöste det, tvärtom. I alla fall är det min egen erfarenhet.
Det hände när jag var ung och det hade öppnat en väldigt stor affär där jag bodde. Skulle bara in lite snabbt och köpa mjölk. Tror det var de stora ytorna där som utlöste det. Fick verklig panik, kändes som om jag skulle dö och jag ville bara rusa ut därifrån. Men jag förstod att om jag gjorde det så skulle jag nog aldrig kunna gå in i större affärer mer. Så jag tvingade mig att gå där inne i över en halvtimma, tills jag var helt lugn.
Hände två gånger till att jag fick panikattacker, men nu mycket lindrigare. Varje gång så tvingade jag mig att stanna kvar i situationen väldigt länge. Har sedan inte haft någon mer attack.

Upp till toppen
Annons: