Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1479 ggr
unicarl
2018-05-01 20:48

Gå upp i vikt?

Hej! Jag har alltid varit en liten person, alltid kortats och allt minst på alla sätt. Jag har alltid fått höra ”Gud vilka spinkiga fingrar du har!”, eller haft folk som tagit sin hand runt min handled och påpekat hur smal den är, får konstant höra hur ”gullig” jag är men får även frågan av kompisar hur jag kan ”äta så mycket men ändå vara så smal”.

Jag är 156cm lång och väger 43 kilo. Vilket betyder att jag är både kort och inte väger så mycket precis. Men jag stör mig mer ovh mer på att folk ska hålla på och ”gulla” med mig bara för att jag är liten. Jag har försökt gå upp lite i vikt men det går inte. 

Någon som har upplevt liknade saker eller har något tips på hu jag ska hantera allt detta ”gullande”?

(Om jag offendat någon var det verkligen inte meningen!)

Annons:
Sindri
2018-05-01 21:04
#1

Åh, jag hade en "kompis" när jag var ung som höll på och verkligen mobbade mig (fast ordet fanns inte då) om hur smal jag var, pinnar till ben, revbenen syntes etc etc.

Min "lösning" blev att lägga min veckopeng på bakelser, vilket tyvärr fick väldigt dåliga konsekvenser flera år senare. Jag gick såklart inte upp i vikt av bakelserna, men de påverkade antagligen min ämnesomsättning så när jag blev äldre fick jag en riktigt fin liten muffinmage som jag aldrig blir av med. Inte roligt alls.

Det enda bra sättet att gå upp i vikt på är att lägga på sig muskler. Styrketräning alltså. 

Jag önskar att jag själv hade kunnat/vågat vara mer tuff när det hände mig. Din kropp är din och ingen annan har med den att göra. Du måste helt enkelt sätta dina egna gränser. Det är inte OK som de gör. Jag tror att många innerst inne är lite avundsjuka på dig. I vårt samhälle skulle väl alla vilja kunna äta hur mycket som helst och inte bli överviktiga.

Om du i övrigt är frisk och mår bra så är din kropp helt perfekt för dig.

millan21
2018-05-01 21:34
#2

Ja, gud vad less man blir på folks kommentarer när man är smal, men inte när man är tjock konstigt nog. Åtminstone inte i mitt fall. Jag var rätt så tjock och jag åt kakor bullar och godis men ingen sa något. Inte förrän jag tog tag i mitt liv och blev normalviktig/smal och började äta bra mat. Nu tycker dom det är såå roligt att varje dag kommentera "Och millan ska som vanligt inte ha nån kaka till kaffet" när jag tar med mig mitt eget fika.

Blir så LESS på att folk ska lägga sig i jämt. Men när jag verkligen hade dålig hälsa och var fet då höll dom tyst. Men vet inte vad man ska göra åt det.

SuperLimm
2018-05-01 21:46
#3

Jag hade samma bekymmer som dig när jag var barn och tonåring. För mig gick det tillochmed så långt så att skolsköterskan kallade mig till möten flera gånger i veckan för att prata om att det var viktigt att äta, viktigt att jag tog med mig matsäck till skolan om maten inte var god osv. Hon mätte min längd och kollade min vikt varje gång. Jag förstod inte då vad det var hon ville men när jag berättade om detta för min mamma blev hon väldigt arg (hon förstod var skolsköterskan var inne på). Mamma tog då kontakt med skolsköterskans chef (som hade barn i samma förening som jag var aktiv i och som följt mig under större delen av min uppväxt) så den skolsköterskan jobbade inte kvar på skolan så länge till. 

Jag har alltid varit lång och smal. Jag fick alltid höra det och folk kom ofta och tog tag runt mina handleder och ojjade sig över hur smal jag var (som om man ens har fett runt handlederna?!) Efter allt det där med skolsköterskan började jag med proteinpulver men på den tiden var dom så himla osmakliga så det gick inte ner. Blandade med både mjölk och oboy för att ens få i mig det men det gjorde ingen skillnad. Jag tränade dock väldigt mycket och hårt då jag tävlingssimmade. Men det gjorde ingen direkt skillnad. 

Jag började gå upp i vikt när jag var runt 17-18. Då åt jag extrema mängder godis och det är verkligen inget jag rekommenderar. Jag har dock fortfarande inte så extremt lätt för att gå upp i vikt som många andra men nu går det så jag försöker ändå tänka lite på vad jag stoppar i mig. 

Mitt tips till dig är att vara hälsosam. Precis som #1 skriver så går man upp i vikt av muskler (och det är bara positivt). Försök säg till folk att sluta tjata om att du är smal, det är inte du som bestämt att det ska vara så. Ät så nyttigt du kan. Det är bättre att gå upp i vikt av bra mat än av skitmat (som godis, läsk, kakor osv).
Börja träna om du inte redan gör det. Försök hitta någon sport eller träningsform du gillar.

Mvh Linn

[fleuriexarcaedia]
2018-05-02 06:24
#4

Samma här! Väger 44 kg och är 161 cm, och folk påpekar HELA tiden att jag är för smal. Skit i det, precis som alla andra säger så var hälsosam och skaffa muskler istället. Du är vacker precis som du är 😊

[Grynet04]
2018-05-02 08:14
#5

Känner verkligen igen mig! Är lite under 160cm och väger 43 kg, jag har alltid varit väldigt liten. Jag är dessutom vegetarian (och äter mycket veganskt), och folk kommenterar verkligen hela tiden och undrar om jag verkligen får i mig tillräckligt mycket, och om det verkligen kan vara nyttigt för mig att äta som jag gör, trots att jag äter normalt och är noggrann med att få i mig alla näringsämnen osv. som jag behöver… Jag kan verkligen äta nästan hur mycket som helst utan att det påverkar min vikt Haha är dock fortfarande ung så har kvar hopp om att jag ska växa till mig lite, så att jag kan slippa allt ”gullande” och kommentarerna.

Bikatten
2018-05-12 16:07
#6

Har samma problem alla ska rycka i mina armar och visa folk hus smal jag är och jag får inte säga att jag vill gå upp i vikt för då kan dom som väger mer ta illa upp men de e just som som är lite större som ”klagar” på att jag e smal och hag säger ifrån men då säger dom flesta va nöjd att du är smal! Bara för jag är smal betyder det inte att jag inte kan må dåligt över min kropp!

Annons:
Loka03
2018-05-13 13:08
#7

Jag tror att det bästa är att äta nyttigt, vara fysiskt aktiv och behandla sin kropp bra. Om du gör det och inte har några problem fysikt med din kropp så är det inga problem. Men jag har alltid undrat varför folk tror att dom bara kan säga så där till folk. T, ex vad knotig du är. Det är det som är felet, inte du. Du ska inte behöva gå upp i vikt för deras skull, du ser ut såhär och det är inget fel. Vissa personer har gener som gör att dom får svårt att gå upp i vikt, eller tvärt om. Säg till på skarpen nästa gång någon hånar eller uttrycker sig på ett fel sätt nästa gång. Eller förklara för dom som inte verkar förstå att alla är olika. Det är ju just så, att alla är olika. Det kanske blir jämnare när du blir större. Eftersom att vissa går ner i vikt i sin tonår eller tvärtom. Eller så är det just så att du ser ut såhär och det är okej. Känn inte någon press på att du måste se ut som alla andra. Du är unik på ditt sett och det är det som gör oss till den vi är. Du är fin precis som du är! :)❤️

Are humans real?👽👽👽

Gaara
2018-05-20 17:54
#8

Känner igen det där. Jag är 157 cm och väger i nuläget 39 kg. Brukar ligga på 40-41 men har ett aktivt jobb som under flera månader var väldigt stressigt som gjorde att jag rasade till 37 kg. När jag gick på gymnasiet så vägde jag mellan 40-42 kg. Har superspinkiga handleder som vem som helst når runt och har så smala fingrar så det är svårt att hitta vuxenringar som passar. Jag fyllde nyss 32 om det har någon betydelse. Men jag har faktiskt aldrig mått dåligt av att folk tycker att jag är liten och gullig utan jag har alltid sett det positiva i att folk tycker så och att folk gärna bär mig eller hjälper mig att nå saker. Får ofta höra hur liten och tunn jag är och att det är som att krama ett barn och liknande, vilket kanske inte är jättesmickrande men jag tycker det är kul att sticka ut lite, att vara någon alla minns pga min storlek. Jag ser dessutom mycket yngre ut än jag är och så är jag naturligt rödhårig vilket ju inte heller hör till det vanligaste.

Försök hitta de positiva sidorna med att vara liten och nätt. :)

Fattaringenting
2018-05-23 13:47
#9

Det beror ju på hur gammal du är, om du är i 11-13 års åldern är det helt normalt jag e 12 år och är 158 cm och väger 43 kg

Gaara
2018-06-04 10:26
#10

#9 Är helt normalt i din ålder med om du inte lider av någon form av sjukdom då. Alla ser vi olika ut och jag är som sagt 32 år, 157 cm och väger i nuläget 39-40 kg. Vilket för MIG är normalt då jag alltid varit liten och tunn men ändå frisk. :)

Upp till toppen
Annons: